Ruotsidemokraatit nousussa, sosiaalidemokraatit laskussa
Sosiaalidemokraatit on menettänyt kannatustaan viime kuukausina, mutta se on yhä selkeästi Ruotsin suurin puolue.
Maahanmuuttokriittinen ruotsidemokraatit on lisännyt kannatustaan tuoreen mielipidekyselyn mukaan, uutisoivat Svenska Dagbladet ja SVT.
Sifo-tutkimuslaitoksen kyselyssä ruotsidemokraatteja kannatti toukokuun alussa 14,7 prosenttia vastanneista. Huhtikuussa tehdystä kyselystä kannatus on noussut 2,2 prosenttiyksikköä.
Ruotsalaisista puolueista sosiaalidemokraatit on puolestaan menettänyt kannatustaan kevään mittaan tuntuvasti. Sifo-laitoksen mittauksen mukaan tämän vuoden tammikuusta sosiaalidemokraattien kannatus on laskenut lähes neljä prosenttiyksikköä 25,9 prosenttiin.
Kaija Kellman
Yle Uutiset
Kommentit (5)
SVT:n suomenkielisellä sivustolla on peräkkäin seuraavat otsikot:
Ruotsidemokraattien kannatus nousussa
Valkoihoinen feministi saa raivarin
Anu Koivunen: Stereotypiat ovat kuin käsikranaatti
Musiikkia syrjityistä ja sorretuista
Tuntuu jotenkin absurdilta joskus kun lukee tuota, kun etusivun on samanlainen kuin ruotsalaisissa medioissa mutta otsikot suomeksi.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="17.05.2015 klo 11:09"]SVT:n suomenkielisellä sivustolla on peräkkäin seuraavat otsikot:
Ruotsidemokraattien kannatus nousussa
Valkoihoinen feministi saa raivarin
Anu Koivunen: Stereotypiat ovat kuin käsikranaatti
Musiikkia syrjityistä ja sorretuista
Tuntuu jotenkin absurdilta joskus kun lukee tuota, kun etusivun on samanlainen kuin ruotsalaisissa medioissa mutta otsikot suomeksi.
[/quote]
Tässä vielä yksi noista lainattuna:
Unga Klaran näytelmä X kertoo Ruotsin rasistisesta ja koloniaalisesta historiasta. Näytelmän tarkoitus ei ole olla historian oppitunti. Tekijöiden tavoitteena on näyttää se, miten historia on antanut meille kaikille rasistisen taakan kannettavaksi, sanoo Malou.
Omaa etuoikeutettua asemaa ei aina itse näe
Yksi kohtaus näytelmässä on Maloun mielestä erikoisen mielenkiintoinen. Siinä hän itse näyttelee valkoihoista feministiä, joka saa yhtäkkiä jonkunlaisen raivokohtauksen. Kohtauksessa feministi sanoo: ”Minä en jaksa enää! Onko kaikki tämä minun vika, koska olen valkoinen? Minä en ole tehnyt niitä pahoja historiallisia tekoja.”
Maloun mukaan feministi ei kykene näkemään niitä etuja, jotka on valkoihoisena saanut. Malou voi henkilökohtaisella tasolla tiedostaa, että hänellä on etuja, joita hän ei ehkä koskaan tule ymmärtämään. Kohtaus tulee dokumenttielokuvasta, jota työryhmä katsoi näytelmänteon aikana.
Malou sanoo, että valkoinen ihminen voi juosta ulos huoneesta, koska oven takana häntä odottaa tila, jossa hänellä on kaikki valkoihoisen henkilön edut. Näytelmässä X on huone, jossa valkoihoisena pitää ajatella, mitä tarkoittaa olla valkoinen ja mitä etuja se tuo mukanaan.
Malou kertoo myös toisesta kiinnostavasta kohtauksesta, jossa luokanopettaja kysyy yhdeltä oppilaalta mistä hän on kotoisin - siis mistä hän oikeasti tulee. Sen jälkeen näyttelijät tulevat yleisön sekaan kyselemään yleisöltä samaa kysymystä.
Mamutus tekee tehtävänsä. Tosin ruotsalaiset ei taida olla terävintä kansaa, kun siihen meni näinkin kauan. Puolet Ruotsista on jo tuhoutunut asumiskelvottomaksi.
Pian alkaa ruotsissa kuulumaan suvakkien hapanta määkimistä