Lasta kiusattu snäpin kautta. Hirveä olo etten ole aiemmin huomannut mitään.
Ope soitti eilen, että meidän poika on lyönyt luokkakaveria naamaan siten, että kaverilta on tullut verta nenästä. Selvitin kotona lapsen kanssa asiaa, niin lopulta sai sanottua, että tämä poika on pidempään "lähettänyt kaikkea paskaa" hänelle snäpissä. Sanoi että alkuun piti sitä itsekin hauskana juttuna, mutta kun se kaveri vaan jatkoi sitä samaa paskaa päivästä toiseen niin hän oli kyllästynyt siihen ja pyytänyt koulussa suoraan lopettamaan. Siitä tuo kaveri oli varmaankin saanut lisää vettä myllyyn kun oli kuulemma sen jälkeen alkanut haukkumaan poikaa oikein ala-arvoisilla sanoilla, joita täällä ei voi edes kirjoittaa ja oli uhannut "läpällä" tulla hakkaamaan pojan että näkee onko tällä munat tallessa. Siis mua etoo ja oksettaa äitinä nuo asiat ja sanavalinnat. Pojalla ei ollut enää näitä viestejä tallessa, mutta näin poikani olemuksesta että puhuu totta. Kouluun jo kirjoitin viestin ja reksille soitin. Aikoi selvittää asiaa molempien poikien kanssa. Kutosella ovat ja nyt jo tuollaiset jutut. Valehtelisin jos sanoisin ettei mua pelota miten tässä käy. En tiedä mikä tän aloituksen tarkoitus edes on, varmaan mulla on vain niin kova tarve avautua tästä jollekin. Luojan kiitos että tuollainen välikohtaus tuli. Ties kuinka kauan tuota olisi voinut jatkua. Tai on jo jatkunutkin. Poika ei alkanut kertomaan mulle tarkemmin milloin tuo on alkanut...
Kommentit (57)
Voi ei. Snäpin ikäraja taitaa olla 13v ja ihan syystä. Toivottavasti jo eilen poistitte yhdessä koko sovelluksen.
Ei siellä koulussa mitään osata asialle tehdä. Jos tiedät toisen pojan vanhemmat niin ota heihin yhteyttä. Jos on yhtään heillä järkeä päässä niin ottavat koppia, jos ei niin sitten on vaikea tehdä mitään. Koulun vaihto ja välien katkominen ainoa ratkaisu siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Poliisille tuo kännykkä tutkittavaksi.
Tätä mä itsekin mietin. Snäpissä kun niitä viestejä ei tosiaan näe enää kun ne on kerran lukenut. Poliisi kai ne voisi nähdä? En vaan tiedä, onko se kovin järkevää, kun pojat on vielä niin nuoria 12v eivätkä ole vielä rikosoikeudellisessa vastuussa? Mutta kai siitä tulevaisuuden kannalta voisi olla hyötyä, jos vastaava käytös jostain syystä jatkuisi? Toivottavasti ei jatku. Mun poika tosiaan itki eikä suostunut edes katsomaan muhun kun kertoi noista viesteistä. Selvästi hänellä on ollut ihan hirmu paha mieli tästä asiasta. Typerä minä kun en ole aiemmin mitään huomannut.. ap
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Snäpin ikäraja taitaa olla 13v ja ihan syystä. Toivottavasti jo eilen poistitte yhdessä koko sovelluksen.
Ikärajat on juurikin laadittu lasten turvaksi ja se taitaa siltikin olla vanhemman vastuulla edes silloin tällöin tarkastaa mitä sillä puhelimella tehdään. Vanhemmat on vaan niin sinisilmäisiä sitä oma lastaan kohtaan, eihän minun lapsi vaan ne muiden kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Ja poliisi tekee mitä?
Viestit löytyvät viranomaistutkinnassa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on jotenkin hirmu sulosta luulla, että poliisi ottaa tutkittavaksi kaikki ilmoitukset jotka heille tulee.
Voi voi, meillä ei ole snäppiä ja tiktokkia. Whatsapp ja instagram on ja niissä vain koulukaverit ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja poliisi tekee mitä?
Lähettää kirjeen, jossa kertoo ettei tutkintaa aloiteta.
Selvästi herkkä poika jos pienestä nokittelusta nyrkit heiluu ja kotona tulee itku....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on jotenkin hirmu sulosta luulla, että poliisi ottaa tutkittavaksi kaikki ilmoitukset jotka heille tulee.
Niin, en tiedä tutkivatko. Sitähän itsekin mietin jo aiemmassa viestissäni, että olisiko siinä edes järkeä. Äitinä vaan haluaa suojella omaa lapsukaista kaikelta ja tehdä kaikkensa oman lapsen eteen. Voihan sitä koittaa, mutta en itsekään usko, että tässä tapauksessa poliisit sitä tutkii. Niin inhottavalta kuin tuntuukin, että omaa lasta kiusataan ja kenelläkään ei ole resursseja puuttua asiaan ja tutkia tilanteen taustoja. Mulle poika ei uskalla tai halua kunnolla kertoa. Monta kertaa toisti vain että ei tarvitse olla huolissaan, että ei tuo oo niin iso juttu, mutta kun kysyin että miksi sua sitten itkettää ja hermostut niin se itku voimistui. Selvästi se siis on satuttanut poikaa. Kai se kuitenkin yrittää suojella mua omilta murheilta, vaikka ei sille olisi mitään syytä... :( ap
Vierailija kirjoitti:
Se tavallinen tarina...
Ja jotenkin surullinenkin tarina. Kuinka paljon tämän tyyppiset sovellusten ongelmat on ollut tapetilla ja silti vielä on vanhempia jotka on ihan kujalla ja se saa miettimään missä se vanhemmuus on siinä perusarjessa vanhempien keskittyessä niihin turboelämyksiin ja esim hankitaan ne viimeisen päälle olevat pelit ja vehkeet ja taas on vähän aikaa hyvä mieli, kun oltiin kivoja vanhempia ja sitten se kontrolli pettää. Mutta tämä on sitä elävää oppimateriaalia jota ei kannata ohittaa. Ap oppi ja toivottavasti joku muukin, joka lukee ap tekstin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en tiedä tutkivatko. Sitähän itsekin mietin jo aiemmassa viestissäni, että olisiko siinä edes järkeä. Äitinä vaan haluaa suojella omaa lapsukaista kaikelta ja tehdä kaikkensa oman lapsen eteen. Voihan sitä koittaa, mutta en itsekään usko, että tässä tapauksessa poliisit sitä tutkii. Niin inhottavalta kuin tuntuukin, että omaa lasta kiusataan ja kenelläkään ei ole resursseja puuttua asiaan ja tutkia tilanteen taustoja. Mulle poika ei uskalla tai halua kunnolla kertoa. Monta kertaa toisti vain että ei tarvitse olla huolissaan, että ei tuo oo niin iso juttu, mutta kun kysyin että miksi sua sitten itkettää ja hermostut niin se itku voimistui. Selvästi se siis on satuttanut poikaa. Kai se kuitenkin yrittää suojella mua omilta murheilta, vaikka ei sille olisi mitään syytä... :( ap
No, ei tutki. Poliisi ei ole vastuussa sinun lapsesta vaan sinä ja pojan isä. Varaudu siihen, että teistä saatetaan tehdä lasu. Hän käyttäytyi väärin ja hän ei ole viranomaisten silmissä pelkkä viaton uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tutki. Poliisi ei ole vastuussa sinun lapsesta vaan sinä ja pojan isä. Varaudu siihen, että teistä saatetaan tehdä lasu. Hän käyttäytyi väärin ja hän ei ole viranomaisten silmissä pelkkä viaton uhri.
Kyllä se vaan niin menee että vaikka olisi mitä ärsyttämistä taustalla, niin fyysinen väkivallanteko on se jota poliisit tässä tutkisivat jos jotain tutkitaan. Ja jos siitä tehdään poliisille ilmoitus, niin teidän lapsesta joka on ollut väkivaltainen, tehdään automaattisesti lastensuojeluilmoitus.
Ymmärrän että on provosoitu mutta siitä huolimatta tuo että kaverin nenästä tulee verta on vakavampi asia kuin lapsesi kiusaaminen sanallisesti. Kannattaa keskustella kotona, että siinä kun tarttuu nyrkkeihin on aina hävinnyt.
Lainvastainen teko, joka täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkistön on kyseessä silloin, kun oppilas lyö tai potkii toista, kaataa toiseen maahan, työntää toisen päin seinää, puree, repii, vetää toista hiuksista tai muuten aiheuttaa toiselle kipua tai vamman, taikka väkivaltaa käyttämättä vahingoittaa toisen terveyttä. Lähde: rikoslaki
Nyt voit ap vain katsoa peiliin ja miettiä miksi annoit lapsellesi luvan ladata tuo sovellus. Se on tehnyt monen lapsen ja nuoren elämästä h*lv*ttiä. Mieti sitä. Missä olit kun sinua tarvittiin? Äidin ei pidä olla aina se kiva kaveri vaan välillä olla myös se tylsä aikuinen joka vetää rajoja. Tätä tilannetta ei olisi, jos sä olisit vetänyt ne rajat.
Vaikka joku muuta väittää, niin kiusaamistapaukset kannattaa nollatoleranssilla eskaloida aina niin pitkälle kuin vain on mahdollista.
Kisaamisesta loppuu kiva kun kolahtaa haaste postiluukusta.