Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävän ADHD, en enää jaksa

Vierailija
18.01.2022 |

Kun on sovittu, että tulen hakemaan häntä autolla kymmeneltä, hän on vasta tullut suihkusta. Tukka märkänä, naama rasvaamatta ja tietysti meikit laittamatta. Istun eteisessä päällysvaatteet päällä ja odotan.
*
Viime viikolla hän näytti kuumavesipulloa ja sanoi, että korkki on hukassa. Saako jostain ostaa pelkkiä korkkeja? Koti on kuin pyörremyrsky olisi riehunut, lattiat ja pinnat väärällään tavaraa, mukaan lukien useitakangaspaloja ja kaavoja, tavoitteena ommella vaatteita itselleen ja lapselle. Tietenkään kuumavesipullon korkki ei löydy.
*
Yksinhuoltajaäiti, jonka lapsi on levoton, tottelematon, päiväkodissa kuulemma suuria vaikkeuksia.
*
Olen tiskannut, lajitellut pyykkejä laatikoihin, korjannut lapsen leluja latikoihin lattialta. Ei auta. Sotku on hetkessä samanlainen. Hänen kanssaan on vaikea ksekustella, kun hän hyppää hetkessä asiasta kolmanteen.
*
Tiedän, ettei hän voi itse mitään sille, että hänellä on ADHD. mutta olen ihan loppu. Miten toimisitte?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä tapaamisia tai pane välit kokonaan poikki. Ystävä vaan kärsii siitä, kun huomaa sinun ärtyisyytesi.

Vierailija
2/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystävän lääkitys kunnossa? Ei kuulosta siltä. 

Myös lapsella hyvin suurella todennäköisyydellä ADHD. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tekee tahallaan tuollaista

Vierailija
4/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälle on kokeiltu lääktystä, mutta hän sanoo tulevansa siitä ihnan zombieksi. Sanoo hoitavansa oireitaan joogalla, ei halua lääkkeitä enää. Aloituksesta unohtui, että pari joogamattoa seilaa myös lattioilla.

Päiväkodista on ohjattu lapsi neurologisiin tutkimuksiin. Ei vaan ole vielä(kään) tutkittu. AP

Vierailija
5/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän kun itsekin ADHD että oon monelle tosi raskasta seuraa, yleensä en pyydä edes ketään kylään, näen ystäviä melko harvoin koska mun on melkein mahdotonta pystyä lupaamaan että oon jossain johonkin aikaa.

Mulla on pari sellaista luottoystävää kun heilläkin on ADHD, yllätys, niin homma toimii hyvin, voidaan mihin aikaan tahansa esittää toisilleen kysymyksiä siitä että sopiiko nyt tulla vaikka käymään tai lainatko rahaa, eikä toinen stressaa siitä että nää asiat tulevat ihan puskista tai niiden toteutus voi kestää.

Mutta jos sä olisit mun ystävä en todellakaan suuttuisi jos sanot että et jaksa nähdä. Teet asioita ystävän kanssa silloin kun sinulla on oikeasti aikaa ja mielenkiintoa siihen.

Mitä siivoamiseen tulee niin lastensuojelusta voidaan tarjota erilaisia palveluja, kotityö kotiin esim. siivouksen ja ruuanlaiton avuksi, olisi varmasti oikein hyvä sun ystävälle. Kannattaa neuvoa että hakee apua. ADHD n kanssa voi oppia elämään "normaalia elämää" kun saa riittävästi tukea siihen.

Vierailija
6/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävälle on kokeiltu lääktystä, mutta hän sanoo tulevansa siitä ihnan zombieksi. Sanoo hoitavansa oireitaan joogalla, ei halua lääkkeitä enää. Aloituksesta unohtui, että pari joogamattoa seilaa myös lattioilla.

Päiväkodista on ohjattu lapsi neurologisiin tutkimuksiin. Ei vaan ole vielä(kään) tutkittu. AP

Lääkkeet ei sovi kaikille. Liikunta on erittäin hyvä tapa hallita oireita. Päiväkodissa ei tehdä tutkimuksia vaan sairaalassa, eikä päiväkoti voi vaikuttaa koska sinne saa aikoja. Neurologisiin tutkimuksiin voi joutua pahimmillaan odottamaan vuosia. Riippuu miten pitkät jonot ovat, erittäin paikkakunta kohtaista. Keskimäärin ADHD ta yleensä aletaan lapselta tutkia vasta koulussa.

Vierailija
7/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika samanlaiselta kuin itse olen. Itseltäni on vain ystävät kadonneet jo aikaa sitten kun eivät kestäneet minua.

Vierailija
8/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitäkin on nykyään monia vaihtoehtoja. Jos ei se eka sovi. Kuulostaa siltä että sekä hän että lapsi tarttis vahvaa tukea arkeen ja kodin ylläpitoon. Pidä taukoa tapaamisissa jos tuntuu että et jaksa.

Vierailija
9/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko hän saada esim. toimintaterapiaa? Mulla on myös koti kuin pyörremyrsky ja kaikki hukassa ja kaikki jää viime tippaan. Lääkitystä en voi aloittaa koska minulla on toinen lääkitys joka ei sovi adhd-lääkkeiden kanssa.

Vierailija
10/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep,jep

Vierailija
11/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se menee että ad on myöhässä koko ajan vaikka tekee jotain koko ajan.

Ystävä joka ei osaa käsitellä adhd-ystävää joutaakin pois. Tavarat saa järjestykseen kunhan siihen tsemppaa ja ad-ystävän voi sopia valmistautumaan klo 9:säksi kun lähtö ulos on klo 10.

Spontaanit ad:t on virkistäviä ystäviä mutta heidän kanssa tulee minuutti aikataulut muuttaa tunti aikatauluiksi.

Vierailija
12/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyssuhde on tasaveroinen , ei hoito- eikä terapiasuhde.

Vierailija
13/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty huolehtimaan itsestään ja lapsestaan kunnolla, tee huoli ilmoitus sosiaalitoimeen niin saa apua.

Ei ole sinun tehtävä kannatella toisia oman jaksamisen kustannuksella.

Vierailija
14/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on adhd, en ole myöhässä ja kotikin suht kunnossa. Se vaatii vaan itseltä sinnikkyyttä ja suunnitelmallisuutta, jotkut käyttävät selityksenä sille ettei tarvitsisi itse tehdä mitään tai ottaa vastuuta elämästään.

Vierailija
15/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD täällä. Ystäväsi todella tarvitsisi enemmän tukea kuin mitä hän suostuu vastaanottamaan, eihän tuo ole millään tavalla hoitotasapainossa. Minulla on hyperaktiivisuudeton muoto, mutta tunnistan hyvin toiminnanohjauksen ongelmat ja myöhästelyt. Varsinkin ajantaju on oikeasti todella erilainen kuin neuronormaaleilla. Minusta on hienoa, että ymmärrät ystäväsi haasteiden johtuvan poikkeamasta, jolle hän ei voi mitään (kovinkaan monet eivät ymmärrä).

Kuten joku jo mainitsikin, lääkkeitä on useita erilaisia. Minullekaan ensimmäinen kokeiltu ei sopinut. Lääkkeissä on myös yleistä se, että ensimmäisen viikon ajan reaktiona on tuo outo ylirauhoittuminen, ns zombeus, mutta se katoaa kyllä noin viikon käytön jälkeen. Kunpa hän yrittäisi vielä uudelleen.

Ja kyllä, liikunta (varsinkin kunnon aerobinen hikiliikunta) on hyvää lääkettä myös, muttei korvaa varsinaisia lääkkeitä etenkään jos ADHD on noin pahana.

Vierailija
16/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on adhd, en ole myöhässä ja kotikin suht kunnossa. Se vaatii vaan itseltä sinnikkyyttä ja suunnitelmallisuutta, jotkut käyttävät selityksenä sille ettei tarvitsisi itse tehdä mitään tai ottaa vastuuta elämästään.

Tämä osittain kyllä, toimintaterapialla ja lääkkeillä kykenee tekemään paljon. ADHD:ta on kuitenkin hyvin eritasoista ja varsinkin lievänä siihen pystyy hyvin vaikuttamaan omilla toimillaan. Varmasti on heitäkin, jotka eivät ota vastuuta toimistaan, mutta ADHD-ihmisiä tuomitaan muutenkin niin paljon, että toivon, ettei ns. omat tuomitsisi. Joillekin nuo mainitsemasi asiat ovat oikeasti hankalampia kuin sinulle, vaikka oletkin itsekin ADHD.

Enkä vähättele tässä tekemääsi työtä, tiedän miten vaikeaa se on, halusin vain nostaa tämän pointin esiin.

Vierailija
17/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän kun itsekin ADHD että oon monelle tosi raskasta seuraa, yleensä en pyydä edes ketään kylään, näen ystäviä melko harvoin koska mun on melkein mahdotonta pystyä lupaamaan että oon jossain johonkin aikaa.

Mulla on pari sellaista luottoystävää kun heilläkin on ADHD, yllätys, niin homma toimii hyvin, voidaan mihin aikaan tahansa esittää toisilleen kysymyksiä siitä että sopiiko nyt tulla vaikka käymään tai lainatko rahaa, eikä toinen stressaa siitä että nää asiat tulevat ihan puskista tai niiden toteutus voi kestää.

Mutta jos sä olisit mun ystävä en todellakaan suuttuisi jos sanot että et jaksa nähdä. Teet asioita ystävän kanssa silloin kun sinulla on oikeasti aikaa ja mielenkiintoa siihen.

Mitä siivoamiseen tulee niin lastensuojelusta voidaan tarjota erilaisia palveluja, kotityö kotiin esim. siivouksen ja ruuanlaiton avuksi, olisi varmasti oikein hyvä sun ystävälle. Kannattaa neuvoa että hakee apua. ADHD n kanssa voi oppia elämään "normaalia elämää" kun saa riittävästi tukea siihen.

Minkälaista tuke ja apua hänen on mahdollista saada? Voisin neuvoa. Hän ei osaa suomea vaikka on asunut täällä jo reilut 3 vuotta. Se rajoittaa avun saamista? AP

Vierailija
18/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä osittain kyllä, toimintaterapialla ja lääkkeillä kykenee tekemään paljon. ADHD:ta on kuitenkin hyvin eritasoista ja varsinkin lievänä siihen pystyy hyvin vaikuttamaan omilla toimillaan. Varmasti on heitäkin, jotka eivät ota vastuuta toimistaan, mutta ADHD-ihmisiä tuomitaan muutenkin niin paljon, että toivon, ettei ns. omat tuomitsisi. Joillekin nuo mainitsemasi asiat ovat oikeasti hankalampia kuin sinulle, vaikka oletkin itsekin ADHD.

Enkä vähättele tässä tekemääsi työtä, tiedän miten vaikeaa se on, halusin vain nostaa tämän pointin esiin.

Juuri näin. En tunne itse ketään, joka käyttäisi oireyhtymää tekosyynä. Toki se antaa ymmärrystä itselle, että miksi tietyt asiat on niin hankalia. Täytyy aina muistaa, että yksilöille eri asiat on haastavia. Jo pelkästään oma nepsylapsi lisää kuormitusta aivan valtavasti, joten ehkä niiden puutteiden sijaan olisi hyvä nähdä se kaikki hyvä mihin tämäkin äiti pystyy. Ja tosiaan adhd:n oireisto vaihtelee todella paljon. On vaikeita muotoja, on lieviä muotoja. Itselläni adhd ja tiedän muutaman hypersuperaktiivisen ja oman jaksamisen vuoksi en pidä heihin juuri yhteyttä. Ja toisaalta tunnen taas add-tyyppejä, joista en olisi itse oireyhtymää arvannut millään. 

Vierailija
19/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinenkin add täällä ja lapseni samanlainen. 

Meillä on myös kovin hankalaa pitää kotia järjestyksessä, mutta tsemppaan aina kun joku vieras tulee ja kerään kaikki rojut vaikka makkariin ja ovi kiinni, niin että näyttää siistiltä. Minulla ja lapsellani on molemmilla lähteminen hankalaa heikon ajantajun vuoksi. AINA tulee kiire ja ollaan muutama minuutti myöhässä vaikka kuinka kaahattaisiin autollakin. 

Minullakin on valitettavasti kaverit kadonneet, vaikka omasta mielestäni olenkin hyvä ystävä.

Sen sijaan aloittajan asennetta en ymmärrä, että miksi luulet, että sinun pitäisi siivota kaverisi luona?

Voi olla, että kaveria ei haittaa ollenkaan epäjärjestys. Itsellä ainakin lapsena ärsytti, jos äiti oli siivonnut huoneeni, en koskaan löytänyt mitään tavaraitani sen jälkeen (kun olivat kai omilla paikoillaan.) Paremmin hahmotin sen metrisen tavara- ja vaatepinon alta, että noilla main metrin syvyydessä on koulukirjat ja siitä pari metriä vasemmalle ihan muutaman vaatteen alla pitäisi olla kimble-peli jne. 

Sano kaverillesi, että tapaamiset vievät sinulta voimia niin paljon, että haluat nähdä harvemmin. Tuskin hän siitä loukkaantuu. Itse ainakin olisin mieluummin ottanut sellaisen palautteen vastaan, kuin että 15 yhteisen vuoden jälkeen paras kaveri yhtäkkiä ghostaa, eikä hänestä enää kuulu mitään.

Muistapa vielä sekin, että kuten sanoin, et ole kodinhoitaja, mutta et myöskään terapeutti.

Olet kaveri ja  Pysy roolissassi.

Vierailija
20/22 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tekee tahallaan tuollaista

Moni lulee on tärkeä ihminen kun myöhästelee ja ei pidä sovittuja aikoja.Oli sairas tai ei. Helpommalla pääset kun jätät ystäväsi. Toisen ihmisen kunnioitus on pidetään ajat. Jokaisen ihmisen on syytä opetella ajan hallinta.