Rivatril
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Lääkettä ei käytetä epilepsiaan. Määrännyt lääkäri kertoi että on kahdesti nähnyt sitä epilepsiaan määrätyn. Hyvä pitkävaikutteinen lääke joka ei aiheuta tokkuraa tai estä mitään arkiaskareita. Toleranssi ei kasva kuten muilla saman ryhmän lääkkeillä.
Outo väite. Rivatrililla on Suomessa nimittäin myyntilupa vain epilepsiakäytössä. Sillä ei ole laillista myyntilupaa psykiatriseen käyttöön, vaikka osa lääkäreistä sitä vastoin myyntilupaa määrääkin myös ahdistuksen hoitoon kokeellisena hoitona, jota saa tehdä vain, jos käypä hoito -suosituksen mukaiset virallisesti hyväksytyt vaihtoehdot on käyty läpi eikä mikään niistä ole potilaalle sopinut.
Reseptiä määrättäessä pitäisi myös aina lukea perustelu sille, miksi vain epilepsiaan luvitettua lääkettä on määrätty potilaalle, jolla ei ole epilepsiaa.
Lupakäsittelyssä arvioidaan paitsi näyttö hyödyistä, myös tiedot haitoista.
Ainakin minulle ei sovi kyseinen lääke ahdistuksen hoitoon. Jo 0.5 mg aiheuttaa alle puolessa tunnissa kauhean tokkuran, näköhäiriöt, väsymyksen, lamaannuksen ja huimauksen. Lopulta sammun eli nukahdan useammaksi tunniksi eli vie toimintakyvyn täysin. Olemme kaikki erilaisia ja ainoastaan kokeilemalla tietää miten lääke vaikuttaa. Minun osaltani lääke meni vaihtoon ja nyt on eri lääkkeet ahdistuksen hoitoon.
Ei sopinut minulle Yleistyneen ahdistushäiriön hoitoon. Lamasi täysin toimintakyvyn, aiheutti tokkuraa ja huumattua oloa ja nukahdin lopuksi tunneiksi keskellä päivää. Ja annos oli vain 0.5 mg! Kauhea lääke.
Skitsofreniaan Rivatrilia ei käytetä paitsi jos ko. ihmisellä on muita ongelmia, joita voi olla kenellä tahansa kuten esim. fyysisestikin esim. lihasjännityksellä oireileva paniikkihäiriö. Rivatrilhan on kehitetty alkujaan epilepsialääkkeeksi. Sillä on kuitenkin monella tavalla rauhoittava ja väsyttävä (jotkut saavat sitä unen turvaamiseen) vaikutus.
Se mikä ei toiminut sinulla ei tarkoita, että ko. lääke olisi "kauhea". Itselläni Rivatril oli nuorena käytössä vuosia ja oli paras lääke ahdistuneisuuteen ja paniikkiin. Ei ollut tokkuraa, eikä muitakaan ikäviä sivuvaikutuksia. Sain elää normaalia elämää sen avulla. Valitettavasti osa ihmisistä vetelee sitä kaksin käsin ja siksi lääkettä on nykyään vaikea saada hankalankaan ahdistuneisuushäiriön hoitoon.
Juurikin näin,nämä ovat todellakin niin yksilökohtaisia.Itse syön 1mg iltaisin ja kantaa läpi seuraavan päivän.On vienyt kokonaan pois paniikkihäiriön,koska rentouttaa lihaksia ja hermostoa.Auttanut myös ptsd-oireisiin,ei ole koko ajan siinä taistele/pakene tilassa.Kolme vuotta kokeilin kaikkia mahdollisia lääkkeitä ja tämä oli paras,sain psykiatrin vakuuttuneeksi siitä että tämä on se ainoa mikä toimii.En syö läheskään joka päivä,ettei tule toleranssin kasvua ja vaikutus säilyy.On surullista kun näitä ei määrätä,koska tietyt ihmiset käyttävät niitä väärin.Olin toki itsekin alkuun näitä vastaan,mutta kun vaakakupissa on se elämän mielekkyys,niin rupesin näitä käyttämään.Joudut toki menemään sen lääkekokeilu rumban läpi,ennen kun näitä määrätään,ja siis yksityislääkärillä.Paljolti on siis kiinni siitä,miten käyttäydyt lääkärin vastaanotolla ja pystyt perustelemaan tuon toimivuuden.Se toimii ennaltaehkäisevänä paniikkihäiriöön ja myös vähentää ärsykkeisiin reakoimista(ptsd).
Riippuu varmaan toleista itse otin tänään 5h aikana kolme lääkettä. 3x2mg Riva.
Mutta on kyllä rento olikin. Viimeisen otin 21.30.
Hyviin rupesi väsyttää ja rento olo on.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan toleista itse otin tänään 5h aikana kolme lääkettä. 3x2mg Riva.
Mutta on kyllä rento olikin. Viimeisen otin 21.30.
Hyviin rupesi väsyttää ja rento olo on.
Ja sama herra tänään ottanut 4 x 2mg letkeä fiilis
Tuleeko hyvät olot? Käytättekö yhdessä alkon kanssa?
Tulee vain normaali olo, ainoa bentsodiatsepiini josta ei mene tokkuraan. Ei reagoi alkoholin kanssa yhdessä, ainakaan minulla.
Rivotriliä annoin Edwinille epilepsiaklinikalla 50 vuotta sitten, kun itse työskentelin harjoittelijana lapsiryhmässä - eli on siis vieläkin käytössä???
Tuo on epilepsialääke. Viranomaiset ovat huomauttaneet siitä, ettei lääkettä ole luvitettu ahdistuneisuuden hoitoon, vaan niin toimittaessa otetaan riskejä:
https://www.fimea.fi/-/valvira-ja-fimea-ovat-huolissaan-klonatsepaamin-…