Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uunikasvikset

Vierailija
17.01.2022 |

Syön usein liian vähän kasviksia. Lähinnä salaattia tai keitettynä porkkanaa tms. Tykkään uunikasviksista, mutta olen ostanut niitä valmispusseja. Itse tehtynä olisi varmaan parempia. Mutta mitä olette uuniin laittaneet? Ja kuinka kauan menee että kypsyy? Ja ilmeisesti jotain öljyä vähän sekaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan porkkanaa (pese ja halkaise), paprikaa, kesäkurpitsaa, sipuleita.. 

Kaikki pellille ja sivelen pullasudilla öljyllä jonka maustan miten nyt milloinkin, sopii hyvin esim suolaa, valkosipulia, chiliä.. tai mustapippuria. 20min 200 asteisessa uunissa. Yrtit toki sopii ihanasti öljyn sekaan myös. 

Vierailija
2/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ihan hirveän paljon uunijuureksista, no on siinä muutakin. Ensin uuniin menee perunat ja porkkanat, sekan suolaa, öljyä ja valkosipulimurskaa. Myöhemmin lisään sipulit, niille sopiva aika on 10 minuuttia ja lopuksi viideksi minuutiksi kirsikkatomaatit. Aikaa en osaa sanoa, mutulla mennään, mutta voihan niitä perunoita kokeilla välillä. Perunoiden pitää olla pehmeitä, muiden ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mistä itse tykkää voi pilkkoa vuokaan. Kukkakaali, parsakaali, porkkana, lanttu, nauris, sipuli, bataatti, voita/öljyä ja suolaa niin saa makua.

Eri kasvikset kypsyy eri ajassa.

Pakasteet on tosi käteviä jos syö yksin, kasvikset yleensä on jossain kilon pusseissa...

Vierailija
4/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataatti, parsakaali, peruna, porkkana, mistä itse tykkäät. Pari rkl öljyä ja mausteet sekaan, puolisen tuntia 200 asteessa riittää.

Kaupan maustehyllystä löytyy myös valmiita maustepusseja tähän tarkoitukseen.

5/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuriselleriä kannattaa myös kokeilla. On yks mun ehdottomia suosikkeja.

Vierailija
6/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempaa kuin pakasteista tehdyt, enemmän makua ja rakennetta.

Vierailija
7/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin yleensä syön, joten siksi olenkin noita valmiita ostanut. Mutta niissä on aina jotain mistä en niin pidä. Esimerkiksi lanttu, tai mahani ei tykkää siitä.

Ap

Vierailija
8/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kulhoon vaihtelevasti porkkanaa, lanttua, juuriselleriä, palsternakkaa, punajuurta, sipulia, kesäkurpitsaa, paprikaa, kukkakaalia. Loraus öljyä, pieniksi silputtuja yrttejä ja suolaa. Sekoittelen ja kaadan pellille 200 asteisessa uunissa 20-25min. Välillä kääntelen kasviksia lastalla. Kannattaa ensin laittaa pellille esim. lanttu ja punajuuret, koska vaativat pidemmän kypsymisajan (tai pilkkoa pienemmiksi!) ja kukkakaali viimeiseksi, vain n. 10-15min.

Vierailija
9/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin peruna, porkkana ja punajuuri. Öljyä ja mausteita. En osta enää pakasteita.

Vierailija
10/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin peruna, porkkana ja punajuuri. Öljyä ja mausteita. En osta enää pakasteita.

Unohtu sipuli,

Vierailija
11/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusukaalia, juureksia (peruna, porkkana, lanttu), kukkakaalia, paprikaa ja kesäkurpitsaa yleensä. Nää on meidän peruskasviksia. Öljyä ja mausteita.

Vierailija
12/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyttää jo. Niitä on joka paikassa.

Vierailija
13/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsternakasta tulee tosi hyvää. Kannattaa tehdä erilaisia satseja niin ei kyllästy.

Vierailija
14/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8. jatkaa:

jos pidät juuressosekeitosta, niin laita kunnon pellillinen juureksia uuniin. Laita, ne mitä et jaksanut syödä, blenderiin (tai sauvasekoittimella) loraus vettä mukaan ja soseutus. Ja niin sinulla on sosekeitto valmiina seuraavaa ruokailua varten. Kuumennus ja lusikallinen-kaksi raejuustoa keittolautaselle! Ja mitään ei mennyt "haaskoon". 

Vierailija
15/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteet on kuraa verrattuna kun itse tekee ja saa valita mitä haluaa syödä. Mausteita meillä vaihdellaan.

Jatkossa lisään tuon kirsikkatomaatin ja laitan sen myöhemmin.

Vierailija
16/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tein uunijuurekset itse. Alusta asti pilkoin punajuuret, porkkanat, perunat ja palsternakat. Kaikkia en edes muista. Pyöräytin öljyssä, laitoin uunivuokaan ja vähän mausteita päälle. Lopuksi vähän hunajaa. Ihanaa oli, mutta innoissani pilkoin liikaa - viikon söin. Ensi kerralla täytyy olla maltillisempi - kaksi päivää syö samaa, mutta kolmas päivä tökkii jo.

Vierailija
17/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtu sipuli,

En unohda, on ihanaa!

Vierailija
18/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuriselleriä, palsternakkaa, juuripersiljaa, porkkanaa, perunaa, naurista, kurpitsaa... Sipuli ja kokonainen valkosipuli puolitettuna on "must". Olen tehnyt tällä ohjeella mausteöljyn: https://kotiliesi.fi/resepti/uunijuurekset-mausteseoksella/

Välillä teen lisäksi kermaviilipohjaisen yrttikastikkeen, joka syödään siis tietenkin kylmänä.

Vierailija
19/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakiosetissäni on aina perunoita ja porkkanoita. Lisäksi tulee vaihtelevasti bataattia, punasipulia, palsternakkaa tai kesäkurpitsaa. Jos laitan punajuurilohkoja, ne menevät uuniin ihan ensin yksinään kunnes ovat lähes valmiita - niissä menee niin kauan kypsyä, mutta ovat taivaallisia. 😋

Vierailija
20/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista, keltaista ja Oranssia paprikaa

Parsakaali

Sipuli

Valkosipuli

Papuja

Palsternakkaa

Chiliä

Jalopenoa