Uunikasvikset
Syön usein liian vähän kasviksia. Lähinnä salaattia tai keitettynä porkkanaa tms. Tykkään uunikasviksista, mutta olen ostanut niitä valmispusseja. Itse tehtynä olisi varmaan parempia. Mutta mitä olette uuniin laittaneet? Ja kuinka kauan menee että kypsyy? Ja ilmeisesti jotain öljyä vähän sekaan?
Kommentit (22)
Minä tykkään ihan hirveän paljon uunijuureksista, no on siinä muutakin. Ensin uuniin menee perunat ja porkkanat, sekan suolaa, öljyä ja valkosipulimurskaa. Myöhemmin lisään sipulit, niille sopiva aika on 10 minuuttia ja lopuksi viideksi minuutiksi kirsikkatomaatit. Aikaa en osaa sanoa, mutulla mennään, mutta voihan niitä perunoita kokeilla välillä. Perunoiden pitää olla pehmeitä, muiden ei.
Ihan mistä itse tykkää voi pilkkoa vuokaan. Kukkakaali, parsakaali, porkkana, lanttu, nauris, sipuli, bataatti, voita/öljyä ja suolaa niin saa makua.
Eri kasvikset kypsyy eri ajassa.
Pakasteet on tosi käteviä jos syö yksin, kasvikset yleensä on jossain kilon pusseissa...
Bataatti, parsakaali, peruna, porkkana, mistä itse tykkäät. Pari rkl öljyä ja mausteet sekaan, puolisen tuntia 200 asteessa riittää.
Kaupan maustehyllystä löytyy myös valmiita maustepusseja tähän tarkoitukseen.
Juuriselleriä kannattaa myös kokeilla. On yks mun ehdottomia suosikkeja.
Paljon parempaa kuin pakasteista tehdyt, enemmän makua ja rakennetta.
Yksin yleensä syön, joten siksi olenkin noita valmiita ostanut. Mutta niissä on aina jotain mistä en niin pidä. Esimerkiksi lanttu, tai mahani ei tykkää siitä.
Ap
Laitan kulhoon vaihtelevasti porkkanaa, lanttua, juuriselleriä, palsternakkaa, punajuurta, sipulia, kesäkurpitsaa, paprikaa, kukkakaalia. Loraus öljyä, pieniksi silputtuja yrttejä ja suolaa. Sekoittelen ja kaadan pellille 200 asteisessa uunissa 20-25min. Välillä kääntelen kasviksia lastalla. Kannattaa ensin laittaa pellille esim. lanttu ja punajuuret, koska vaativat pidemmän kypsymisajan (tai pilkkoa pienemmiksi!) ja kukkakaali viimeiseksi, vain n. 10-15min.
Ainakin peruna, porkkana ja punajuuri. Öljyä ja mausteita. En osta enää pakasteita.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin peruna, porkkana ja punajuuri. Öljyä ja mausteita. En osta enää pakasteita.
Unohtu sipuli,
Ruusukaalia, juureksia (peruna, porkkana, lanttu), kukkakaalia, paprikaa ja kesäkurpitsaa yleensä. Nää on meidän peruskasviksia. Öljyä ja mausteita.
Kyllästyttää jo. Niitä on joka paikassa.
Palsternakasta tulee tosi hyvää. Kannattaa tehdä erilaisia satseja niin ei kyllästy.
8. jatkaa:
jos pidät juuressosekeitosta, niin laita kunnon pellillinen juureksia uuniin. Laita, ne mitä et jaksanut syödä, blenderiin (tai sauvasekoittimella) loraus vettä mukaan ja soseutus. Ja niin sinulla on sosekeitto valmiina seuraavaa ruokailua varten. Kuumennus ja lusikallinen-kaksi raejuustoa keittolautaselle! Ja mitään ei mennyt "haaskoon".
Pakasteet on kuraa verrattuna kun itse tekee ja saa valita mitä haluaa syödä. Mausteita meillä vaihdellaan.
Jatkossa lisään tuon kirsikkatomaatin ja laitan sen myöhemmin.
Kerran tein uunijuurekset itse. Alusta asti pilkoin punajuuret, porkkanat, perunat ja palsternakat. Kaikkia en edes muista. Pyöräytin öljyssä, laitoin uunivuokaan ja vähän mausteita päälle. Lopuksi vähän hunajaa. Ihanaa oli, mutta innoissani pilkoin liikaa - viikon söin. Ensi kerralla täytyy olla maltillisempi - kaksi päivää syö samaa, mutta kolmas päivä tökkii jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtu sipuli,
En unohda, on ihanaa!
Juuriselleriä, palsternakkaa, juuripersiljaa, porkkanaa, perunaa, naurista, kurpitsaa... Sipuli ja kokonainen valkosipuli puolitettuna on "must". Olen tehnyt tällä ohjeella mausteöljyn: https://kotiliesi.fi/resepti/uunijuurekset-mausteseoksella/
Välillä teen lisäksi kermaviilipohjaisen yrttikastikkeen, joka syödään siis tietenkin kylmänä.
Vakiosetissäni on aina perunoita ja porkkanoita. Lisäksi tulee vaihtelevasti bataattia, punasipulia, palsternakkaa tai kesäkurpitsaa. Jos laitan punajuurilohkoja, ne menevät uuniin ihan ensin yksinään kunnes ovat lähes valmiita - niissä menee niin kauan kypsyä, mutta ovat taivaallisia. 😋
Punaista, keltaista ja Oranssia paprikaa
Parsakaali
Sipuli
Valkosipuli
Papuja
Palsternakkaa
Chiliä
Jalopenoa
Maissia
Oliiviöljyä suolaa ja pippuria.
Itse paahdan 250 uunissa 15 min
Mä laitan porkkanaa (pese ja halkaise), paprikaa, kesäkurpitsaa, sipuleita..
Kaikki pellille ja sivelen pullasudilla öljyllä jonka maustan miten nyt milloinkin, sopii hyvin esim suolaa, valkosipulia, chiliä.. tai mustapippuria. 20min 200 asteisessa uunissa. Yrtit toki sopii ihanasti öljyn sekaan myös.