Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauva/lapsiperheiden avuntarvetta paheksutaan niin kovasti palstalla?

Vierailija
17.01.2022 |

"Ite oot tehnyt, niin itse saat lapsesi hoitaa" on yleinen kommentti palstalla.

Kyllä, jokainen on itse tehnyt lapsensa, mutta kaikki vauvat/lapset eivät ole helppoja. On sairautta ja muuta haastetta, näitä ei kukaan etukäteen valitse juuri omalle lapselle, vaan on tuurista kiinni. Hyvä juttu, jos lapsesi on terve ja helppo, mutta kaikilla ei ole. Osalla voi sattua vauvavuoteen tai pikkulapsiaikaan joku muu iso muutos: puolison/oma sairastuminen, läheisen kuolema tms, joka hankaloittaa arkea. Vaikkei isompia murheita olisikaan, ihan tavallisetkin vauva/lapsiperheet tarvitsevat joskus apua ja lepoa. Ennen tukiverkkoja oli paremmin saatavilla, nykyään käsketään pärjäämään yksin.

Vaikka vauvasta tai lapsesta vanhempana vastuun kantaakin, ei kukaan jaksa olla vuoden ympäri 24/7 vastuussa vauvasta/lapsesta. Eihän kukaan jaksa omaa puolisoakaan koko aikaa, vaikka varmasti rakas onkin. On luonnollista, että jokainen kaipaa joskus hetken omaa aikaa tai parisuhdeaikaa vaikka parin tunnin verran. Jos on jatkuvasti kiinni vauvassa/lapsessa eikä kukaan muu voi auttaa, niin on vaikea päästä asioille, pankkiin, kampaajalle, lääkäriin. On monia arkisia paikkoja, joihin ei voi mennä vauvan/lapsen kanssa. Ei ole kohtuutonta toivoa, että tuollaisiin menoihin pääsee muutamia kertoja vuodessa.

Palstalla kuitenkin jyrkästi tuomitaan se, jos vanhemmat kaipaavat apua vauvan/lapsen kanssa, jotta saisi välillä levätä tai hoitaa asioita ilman lasta. Miksi? Tuskin omaishoitajallekaan sanottaisiin, että nyt kuule hoidat sitä Pirjo-Perttiä vuorokaudenympäri ja olet kohtuuton, kun kaipaisit lepoa rakkaasi hoitamisesta.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu avuntarpeesta. Siskollani on helppo vauva ja on valjastanut molemmat isovanhemmat auttamaan, kun on niin rankkaa. On ehkä 1-2 kertaa viikossa ilman apua miehen työpäivän ajan ja valittaa silti koko ajan miten rankkaa on. Kyllä vähän paheksun, koska ne isovanhemmat ovat 70-80-vuotiaita.

Vierailija
62/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää vain se kun lapsiperheelliset kuluttaa valtavasti verorahoja kun me lapsettomat ei saada juurikaan mitään. Minä siis maksan hirvittävän summan veroja vuodessa ja mitä minä saan vastineeksi?

Lapsiperheitä saa ja pitääkin auttaa mutta verorahoja heihin ei pitäisi käyttää sen enempää kuin lapsettomiin kotitalouksiin.

Tämä juur! Perheelliset saa rahaa yhteiskunnalta,perheelliset saa palkallista vapaata, perheelliset ovat usein töistä pois.. jne Minä taas maksan korkeita veroja palkastani enkä minä saa samoja etuuksia kuin perheelliset, onko tämä tasa-arvoa? Mä en vihaa lapsia mutta vihaan sitä kun maksan korkeita veroja ja perheelliset ne vaan saa kaikkia helpotuksia elämään. Sitten perheelliset vielä valittavat kuinka huonosti asiat on ja he aina vaativat lisää.

M31

Oma on valintasi. Siitä vaan lapsia tekemään, jos valintaasi olet tyytymätön. Lapset ovat yhteiskunnan etu.

Toisekseen on harhaluulo, että lapsettomat maksaisivat lapsiperheiden elämisen. Esim. 31-v saa keskimäärin maksaa vielä vuosia, ennen kuin on edes itsestään aiheutuneet kulut maksanut yhteiskunnalle. Sitten seuraavat vuodet hän voikin hyvillä mielin maksella etukäteen vanhuutensa kuluja.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se oikein että me lapsettomat saataisiin joka kuukausi tilille 100e ja että me lapsettomat saadaan myös palkallista lomaa saman verran kuin perheelliset?

Ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi