Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauva/lapsiperheiden avuntarvetta paheksutaan niin kovasti palstalla?

Vierailija
17.01.2022 |

"Ite oot tehnyt, niin itse saat lapsesi hoitaa" on yleinen kommentti palstalla.

Kyllä, jokainen on itse tehnyt lapsensa, mutta kaikki vauvat/lapset eivät ole helppoja. On sairautta ja muuta haastetta, näitä ei kukaan etukäteen valitse juuri omalle lapselle, vaan on tuurista kiinni. Hyvä juttu, jos lapsesi on terve ja helppo, mutta kaikilla ei ole. Osalla voi sattua vauvavuoteen tai pikkulapsiaikaan joku muu iso muutos: puolison/oma sairastuminen, läheisen kuolema tms, joka hankaloittaa arkea. Vaikkei isompia murheita olisikaan, ihan tavallisetkin vauva/lapsiperheet tarvitsevat joskus apua ja lepoa. Ennen tukiverkkoja oli paremmin saatavilla, nykyään käsketään pärjäämään yksin.

Vaikka vauvasta tai lapsesta vanhempana vastuun kantaakin, ei kukaan jaksa olla vuoden ympäri 24/7 vastuussa vauvasta/lapsesta. Eihän kukaan jaksa omaa puolisoakaan koko aikaa, vaikka varmasti rakas onkin. On luonnollista, että jokainen kaipaa joskus hetken omaa aikaa tai parisuhdeaikaa vaikka parin tunnin verran. Jos on jatkuvasti kiinni vauvassa/lapsessa eikä kukaan muu voi auttaa, niin on vaikea päästä asioille, pankkiin, kampaajalle, lääkäriin. On monia arkisia paikkoja, joihin ei voi mennä vauvan/lapsen kanssa. Ei ole kohtuutonta toivoa, että tuollaisiin menoihin pääsee muutamia kertoja vuodessa.

Palstalla kuitenkin jyrkästi tuomitaan se, jos vanhemmat kaipaavat apua vauvan/lapsen kanssa, jotta saisi välillä levätä tai hoitaa asioita ilman lasta. Miksi? Tuskin omaishoitajallekaan sanottaisiin, että nyt kuule hoidat sitä Pirjo-Perttiä vuorokaudenympäri ja olet kohtuuton, kun kaipaisit lepoa rakkaasi hoitamisesta.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se oikein että me lapsettomat saataisiin joka kuukausi tilille 100e ja että me lapsettomat saadaan myös palkallista lomaa saman verran kuin perheelliset?

Vierailija
42/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kasvattaa sairaatkin lapset heistä kiitollisina ja kaikesta tuesta, jota jo saa. Osalle yksikin lapsi on kuormitus, johon maailma kaatuu ja katkeruus muita kohtaan on jotain käsittämätöntä. Useamman lapsen vanhemmat tietävät, että yhden kanssa apua saa paljon, paljon helpommin kuin vaikka 3-4 lapselle ulkopuolista lastenhoitajaa koskaan. Siitä näkökulmasta ehkä voi ihmetyttää kuinka sen yhden kanssa on niin vaikeaa kun toisilla on varmasti hankalampaa useamman kanssa ja silti pärjätään. Tähän kuvatunlainen ainokaisen äippä toteaa, että "itsepä teit lapsia". No, kuvatunlainen nainen on yleensä se, joka valittaa.

Oliskohan sunkin kannattanut jättää siihen yhteen, kun noin katkeralta kuulostat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palstalla kuitenkin jyrkästi tuomitaan se, jos vanhemmat kaipaavat apua vauvan/lapsen kanssa, jotta saisi välillä levätä tai hoitaa asioita ilman lasta. Miksi?"

Siksi että tämän palstan on jo vuosia sitten vallannut velat ja jonnet, ei ne ymmärrä mistään mitään ja tykkää härnätä väsyneitä vanhempia, ihan vaan koska voi. Ei tämä ole oikeaa elämää, tämä on virtuaalimaailma jossa et koskaan tiedä kuka on minkäkin kirjoittanut. Sama ihminen voi koko päivän täällä tehtailla vaikka tuhansia viestejä, väittelee itsensä kanssa jne.

Vierailija
44/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni monet näistä aloituksista ovat provoja.

Ihan itsekö keksit?

Vierailija
45/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se oikein että me lapsettomat saataisiin joka kuukausi tilille 100e ja että me lapsettomat saadaan myös palkallista lomaa saman verran kuin perheelliset?

Se lapsilisä on sitä varten että tuloero tasoittuu lapsellisten ja lapsettomien välillä. Lapsellisilla kun on paljon tulonmenetyksiä.

Sinäkin olet muuten saanut sen aikoinasi, jolloin ostovoimaakin vielä oli.

Ja saattehan te ihan samat määrät lomaa, mitä sinä horiset.

Vierailija
46/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää vain se kun lapsiperheelliset kuluttaa valtavasti verorahoja kun me lapsettomat ei saada juurikaan mitään. Minä siis maksan hirvittävän summan veroja vuodessa ja mitä minä saan vastineeksi?

Lapsiperheitä saa ja pitääkin auttaa mutta verorahoja heihin ei pitäisi käyttää sen enempää kuin lapsettomiin kotitalouksiin.

sinäkö tienaat ne seuraavankin sukupolven veroeurot, jos et tee jälkeläisiä?

Automaatio yleistyy ja tänne voidaan aina tuoda ulkomailta ihmisiä jotka tekevät töitä. Jälkeläisiä en tee tälläiseen yhteiskuntaan eikä kiinnosta lasten hoito.

Minä elätän perheelliset ihmiset ja se ketuttaa minua.

Joo, ja joskus mitä todennäköisimmin jonkun lapsi hoitaa sua, kun et itse enää pysty. 

Toki mun puolesta voisi sun kaltaiset märisijät pitää roposensa, jos sitten sovitaan, että ihmistyövoimaa ette hoitoonne saa. JOku robotti voi teitä sitten pyöritellä paskavaipoissanne.

Kas kun uudet ihmiset on se kaikkein tärkein resurssi mitä tänne voi tehdä. Toki siis hyvin hoidettu ja kasvatettu ihminen, josta tulee tuottava osa yhteiskuntaa.

Vierailija
47/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei hanki lapsiperhekavereita, joiden kanssa vastavuoroisesti jakaa lastenhoitoa? Minä hoidan Timiä tänään illan, ota sinä meidän Jimi teille huomenna.

Ai niin, siinä joutuu itsekin tekemäänjotain, ei käy.

Vierailija
48/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa on yleensäkin vallalla ajatus, että yksin pitää pärjätä. Vanhempien (äitien) täytyy selvitä yksin.

Ja tämä pätee sitten myös lapsiin: Myös lasten täytyy jo hyvin pienestä pitäen selvitä yksin. En tiedä onko lasten kasvatus nykyään toisenlaista kuin minun lapsuudessani 80-luvulla, mutta koen jääneeni monessa asiassa heitteille. Piti olla pärjäävä ja reipas, mutta myöskään ei saanut kuulua eikä näkyä.

Näennäisestä tasa-arvosta huolimatta tämä on kova, kylmä, mustavalkoinen ja macho yhteiskunta. Pinnan alla kytee paljon naisvihaa ja feminiinisyyden halveksuntaa, jonka naisetkin ovat sisäistäneet. Pisteenä i:n päälle ovat naisten kertomukset siitä, miten synnyttäviä naisia kohdellaan sairaaloissa - kyse on ihan suoranaisista ihmisoikeusloukkauksista, mutta silti noita kertomuksia vähätellään.

Itse olen valinnut lapsettomuuden ihan tietoisesti. En luota kykyihini vanhempana ja koen olevani liian tasapainoton tunnekylmästä lapsuudestani johtuen. Lisäksi suomalaisten äitien rooli on todella yksinäinen, enkä halua sitä.

Suomessa oli ja on edelleenkin valloillaan ajatus ettei tosinainen jää lapsettomaksi. Oma äiti latasi suoraan ettei halunnut lapsia. Kuulemma ympäristö "pakotti". Kasvoi ympäristössä jossa sinkkuus (vanhapiikuus) sekä velana olo nähtiin syntinä. Uskon etten olisi syntynyt, mikäli äitini tulisi nyt raskaaksi. Nykyaikana naiset menee anonyymisti nettiin kysymään neuvoa.

Summa summarum: olin paljon muiden luona hoidettavana. Äiti mielellään pyysi toisilta rahaa vaikka kävikin töissä. Ei kiittänyt.

Vierailija
49/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on jokin sisään rakennettu juttu, että yhteiskunnan pitäminen vararahastona on paheksuttava asia? Sisua per ke le kyllä suomalainen pärjää ja jos on heikko sitä ei hyväksytä? Ei se ole montaa sukupolvea taakse päin kun 10 lasta kasvatettiin sähköttömässä ja vedettömässä mökissä ja pyykit pestiin avannossa. Ja nyt jo se yksi on liian raskas ponnistus.

No eipä niitä lapsia kauheasti noissa olosuhteissa oikeasti kasvatettu. Isommat lapset piti pienemmistään huolta, teinitytöt lähetettiin piikomaan sinne missä apua tarvittiin. Lapsia kuoli tapaturmissa moninkertaisesti verrattuna nykyiseen, ja suuri osa ei kasvanut myöskään henkisesti aikuisiksi koskaan, kun elämä oli vaan pärjäämistä ja toisten lasten kanssa olemista.

Vierailija
50/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää vain se kun lapsiperheelliset kuluttaa valtavasti verorahoja kun me lapsettomat ei saada juurikaan mitään. Minä siis maksan hirvittävän summan veroja vuodessa ja mitä minä saan vastineeksi?

Lapsiperheitä saa ja pitääkin auttaa mutta verorahoja heihin ei pitäisi käyttää sen enempää kuin lapsettomiin kotitalouksiin.

Sinä olet saanut ja saat joko nyt tai tulevaisuudessa:

-päivähoidon

-koulutuksen

-ruokailun edellämqinituissa

-terveydenhuollon, myös suun terveydenhuolto (vaikka kävisit yksityisellä, saat kelakorvausta)

-tieverkoston

-yleisradion

-kirjastolaitoksen

-lukemattomia työntekijöitä ja asiantuntijoita, jotka vaikuttavat tavalla/toisella jokapäiväiseen elämääsi

=juurikaan mitään

Lapsiperheetkin saavat kaikki nuo.

Noniin eli mitä sinä ruikutat. Saat ihan saman kuin kaikki muutkin.

Aijaa saako suomessa myös lapsettomat lapsilisää, palkallista vapaata, luvan olla töistä pois tosi usein vaikka on täysin terve, saako lapsettomat myös aina pitää kesälomat kesä-heinäkuussa, saako lapseton myös ravata neuvolassa kerran kuukaudessa... Kyllä kuule perheelliset saavat valtavasti etuja täällä kun taas lapsettomat vain joutuvat maksamaan tämän kaiken.

Plus Hope lahjoitukset.

Vierailija
51/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei hanki lapsiperhekavereita, joiden kanssa vastavuoroisesti jakaa lastenhoitoa? Minä hoidan Timiä tänään illan, ota sinä meidän Jimi teille huomenna.

Ai niin, siinä joutuu itsekin tekemäänjotain, ei käy.

Juu joutuu poistumaan näyttöpäätteen edestä.

Vierailija
52/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on jokin sisään rakennettu juttu, että yhteiskunnan pitäminen vararahastona on paheksuttava asia? Sisua per ke le kyllä suomalainen pärjää ja jos on heikko sitä ei hyväksytä? Ei se ole montaa sukupolvea taakse päin kun 10 lasta kasvatettiin sähköttömässä ja vedettömässä mökissä ja pyykit pestiin avannossa. Ja nyt jo se yksi on liian raskas ponnistus.

No eipä niitä lapsia kauheasti noissa olosuhteissa oikeasti kasvatettu. Isommat lapset piti pienemmistään huolta, teinitytöt lähetettiin piikomaan sinne missä apua tarvittiin. Lapsia kuoli tapaturmissa moninkertaisesti verrattuna nykyiseen, ja suuri osa ei kasvanut myöskään henkisesti aikuisiksi koskaan, kun elämä oli vaan pärjäämistä ja toisten lasten kanssa olemista.

Lestaperheissä ihan normia. Isot katsoo pienempien perään. Parhaimmillaan äitee lähtee vielä synnyttämään kun esikoinen poistuu armeijaan.

Vierailija
53/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kasvattaa sairaatkin lapset heistä kiitollisina ja kaikesta tuesta, jota jo saa. Osalle yksikin lapsi on kuormitus, johon maailma kaatuu ja katkeruus muita kohtaan on jotain käsittämätöntä. Useamman lapsen vanhemmat tietävät, että yhden kanssa apua saa paljon, paljon helpommin kuin vaikka 3-4 lapselle ulkopuolista lastenhoitajaa koskaan. Siitä näkökulmasta ehkä voi ihmetyttää kuinka sen yhden kanssa on niin vaikeaa kun toisilla on varmasti hankalampaa useamman kanssa ja silti pärjätään. Tähän kuvatunlainen ainokaisen äippä toteaa, että "itsepä teit lapsia". No, kuvatunlainen nainen on yleensä se, joka valittaa.

Oliskohan sunkin kannattanut jättää siihen yhteen, kun noin katkeralta kuulostat?

Kaikki ei ole katkeruutta. Jos ei vain huvita ottaa asiakseen myötäelää ihan jokaista omassa päässä ylimitoitettua asiaa niin ei se tarkoita, että olisi kateellinen tai katkera. Jos sinä olet ns. normaali kuten suurinosa yhden lapsen äideistäkin niin eihän tämä sinua kosketa. Tarkoitin nyt tällä kuvauksella aivan ääri(itsesäälisiä)tapauksia. Esim. "anoppi ei ota kolmekuista esikoista yökylään, jotta miehen kanssa saataisiin pitkästä aikaa lapsivapaata yhyhyy..." ja mitä näitä nyt on. "Naapuri ei alkanut lapselle kummiksi eikä järjestänyt minulle edes baby showeria". Siis kun ongelmat on tätä luokkaa, ettei normaali ihminen kykene ymmärtämään mikä on se todellinen ongelma.

Vierailija
54/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva, rohkea ja itsenäinen nykynainen väheksyy heitä, jotka oikeasti oli niitä vahvoja rohkeita, eikä vaan istunut näyttöpäätteen edes nostattamassa oma egoaan. Girl power💪

Vierailija
55/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet saanut ja saat joko nyt tai tulevaisuudessa:

-päivähoidon

-koulutuksen

-ruokailun edellämqinituissa

-terveydenhuollon, myös suun terveydenhuolto (vaikka kävisit yksityisellä, saat kelakorvausta)

-tieverkoston

-yleisradion

-kirjastolaitoksen

-lukemattomia työntekijöitä ja asiantuntijoita, jotka vaikuttavat tavalla/toisella jokapäiväiseen elämääsi

=juurikaan mitään

Lapsiperheetkin saavat kaikki nuo.

Niin saavat, eli hekin saavat paljon, kuten sinäkin. Jos haluat lapsiperhern tukia, niin ei kun lisääntymään. Enhän minäkään saa esim. omaishoitajan tukia, kun en ole omaishoitaja, pitäiskö mun itkeä, etten saa "juurikaan mitään" kun en niitä saa?

Vierailija
56/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se. Minua jopa paheksuttiin tällä palstalla kerran kun sanoin että lapsia hankkiessa lasken sen varaan että lapsen isä osallistuu hoitoon. Minun ei kuulemma kuuluisi saada lapsia kun olen niin laskelmoiva. Joillakin on ilmeisesti asenne että äitien pitää pärjätä yksin.

Miehen osallistumisen varaan on ihan turha laskea yhtään mitään. Vielä nykyaikaankin viimekädessä se äiti on aina vastuussa. Jokaisen lastentekoa miettivän kannattaa ihan ensiksi tämä sisäistää. Sen jälkeen miettiä, että mihin ne omat voimavarat riittää jos kaikki menee pieleen. Turha parkua sitten kun n on paskat housuissa

Vierailija
57/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva, rohkea ja itsenäinen nykynainen väheksyy heitä, jotka oikeasti oli niitä vahvoja rohkeita, eikä vaan istunut näyttöpäätteen edes nostattamassa oma egoaan. Girl power💪

Lisäksi sääntömääräinen nen on idioottien puuhaa. Tämäkin ketju sen todistaa. Ensin hankkiudutaan ehdoin tahdoin hankaluuksiin ja sitten itketään kun kukaan ei auta. Olisitte ajatelleet tätä ennenkuin menette lisääntymään.

Vierailija
58/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen on idioottien puuhaa. Tämäkin ketju sen todistaa. Ensin hankkiudutaan ehdoin tahdoin hankaluuksiin ja sitten itketään kun kukaan ei auta. Olisitte ajatelleet tätä ennenkuin menette lisääntymään. Korjattu

Vierailija
59/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsilisä on sitä varten että tuloero tasoittuu lapsellisten ja lapsettomien välillä. Lapsellisilla kun on paljon tulonmenetyksiä.

Sinäkin olet muuten saanut sen aikoinasi, jolloin ostovoimaakin vielä oli.

Ja saattehan te ihan samat määrät lomaa, mitä sinä horiset.

Lapseton ei saa lusmuta vuosikausia kotona niinkuin lapsia suoltavat saa.

Vierailija
60/63 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jokaisen pitää selviytyä elämästään itse. Lapsiluku sellaiseksi, että pystyy itse mukulansa elättämään ja hoitamaan.

Sellaista ei kuule ole ollut vuosikymmeniin Suomessa ja sitäpaitsi me maksamme veroja, jotta oliis niitä palveluja. Jotka on nykyään heikommat kuin koskaan ennen.

Höpö höpö, kyllä nyt on hyvät palvelut. Olen syntynyt 1955, tehnyt omat lapset 1979 ja 1981, hiukan on perspektiiviä.

Äidilläni oli ekat äitiyslomat pari viikkoa, minulla taisi olla n. 9 kk, pidin vuoden molemmista, eli oli palkatta sen 3 kk. Ei ollut mitään hoitovapaita ja yhteiskunnan tukia vapaille. Ei ollut kerhoja, seurakunnan kerhot tuli kun lapseni olivat muutaman vuoden. Moni muukin asia on parantunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi