Auttakaa! Miten lopetan väittelyn narsistimieheni kanssa?
Tiedän, että on turha ajautua väittelyyn narsistin kanssa, koska narsisti ei välitä reilusta pelistä vaan kääntää vaikka mustan valkoiseksi ja luikertelee valheistaan kuin käärme. Silti en voi sille mitään, että mieheni saa minut raivostumaan epäreiluilla väitteillään ja sillä, että hän väittää minun haukkuneen häntä, vaikka olen vain kertonut, mikä hänen käytöksessään tekee minut surulliseksi. Minulla on vahva oikeudenmukaisuuden taju enkä voi asioiden vain olla ja alistua hänen tahtoonsa.
Tällä hetkellä olemme etäsuhteessa ja olemme toisiimme yhteydessä pääasiassa sähköpostin ja chatin välityksellä. Hän on aikaisemmin käyttänyt lievää väkivaltaa minua kohtaan muutaman kerran. Niistä on aikaa 1-2 vuotta ja olen yrittänyt unohtaa ne tapaukset, koska sen jälkeen hän näytti "parantavansa" tapansa (= käyttää "vain" henkistä väkivaltaa minuun). Olen kuitenkin masentunut vakavasti suhteen aikana ja väkivallan tapaukset kummittelevat edelleen mielessäni. Niistä ei koskaan puhuttu, mutta nyt viimein uskalsin ottaa tapaukset esille mieheni kanssa.
Hän jopa myönsi yhden tapauksista, jossa hän piti minua aloillaan hänen raivokohtauksensa aikana pitämällä otteen kaulastani. Hän pahoitteli ja sanoi sen olleen väärin ja vaikutti suorastaan rypevänsä syyllisyydessä. Minun kävi häntä sääliksi ja yritin lohduttaa sanomalla, ettei hän ole väkivaltainen mies vaan ainoastaan mies, joka on turvautunut joskus väkivaltaisiin keinoihin.
Nyt hän sitten kirjoitti pitkän viestin minulle, jossa hän väittää, ettei muka ole tehnyt mitään väkivaltaista, vaan olen vain tulkinnut hänet väärin. Hän on vain pitänyt kättä harteillani ja pyrkinyt pitämään minut paikoillani, jotta kuuntelisin häntä. Ja itsehän sanoin, että hän ei ole väkivaltainen. Just! Vaikka hän oli chatissa myöntänyt väkivallan tekonsa!
Lisäksi viestissä oli minun syyllistämistäni ja hänen sädekehänsä kiillottamista marttyyrimäisesti. Viesti oli täynnä valheita ja totuuden vääristelyä. Veri kiehahti sisälläni ja oikeudenmukaisuuden tajuni takia en voinut antaa asian vain olla, vaan oli pakko kirjoittaa pitkä puolustusviesti, jossa syytin häntä valehtelusta perusteluineen. Siihen hän vastasi lyhyesti, että ei viitsi vastata viestiini, koska se on täynnä valheita. Just!
Olen pyytänyt 3 vuoden suhteemme aikana lukuisia kertoja, että hän hakisi itselleen ammattiapua, mutta ei... Sen sijaan hän sai minut jo suhteemme alkuaikoina erään väkivallan teon jälkeen uskoteltua, että minä olen se, joka tarvitsee apua, kun olin masentunut. Mielestäni se oli silloin liioittelua, mutta suostuin hakemaan apua saman tien. Se onkin tullut tarpeeseen, koska suhteen aikana olen masentunut vakavasti. Mutta se ei poista mieheni aggressiivisuutta ja väkivaltaista taipumusta.
En kestä enää jatkuvaa taistelua, ja sitä, ettei hän ota vastuuta teoistaan, vaan syyttää kaikesta minua. Olemme ajautumassa eroon, joten siitä kai johtuu hänen entistä röyhkeämmät viestit, joista suutun joka kerta enkä saa epäreiluja väitteitä pois mielestäni. Apua, miten saisin pidettyä itseni rauhallisena, enkä provosoituisi hänen epäreiluista viesteistään? Parasta kai olisi jättää kokonaan vastaamatta, mutta silloin hän syyllistää minua siitä, että pidän mykkäkoulua... Teki niin tai näin, aina tekee väärinpäin. Huoh!
Kommentit (34)
Ap tässä kyllä vaikuttaa narsistilta. Juuri pääsin eroon hänen kaltaisesta hullusta ämmästä, joka heitteli lautasia ja veitsiä itseäni päin, ja kun pidin hänen ranteistaan kiinni että lopetti sekoilunsa niin sitä väitti pahoinpitelyksi. Huuteli ympäri sukua että minä pahoinpitelin häntä kun hänellä oli jälki ranteessa. Onneksi kaikki tietävät jo kyseisen muijan sekopäisyyden ja olivat minun puolellani.
Hyvä silti että "vahvalla oikeudentajullasi" ymmärsit itse mennä hoitoon.
Kokemuksesta sanon ettei kannata jäädä huonoon suhteeseen odottamaan aikaa jolloin olisi "sopivaa" erota. Se kannattaa tehdä selväksi heti ja pysyä päätöksessä tuli vastaan sitten mitä tahansa.
Älä väittele, älä edes kuuntele. Lietot toisen sekkopäisyyttä antamalla ymmärtää että hänellä on valtaa sinuun.
Miehesi ei ole narsisti. Eikä teidän muidenkaan akkojen ex-miehet. Koittakaa ottaa edes selvää, mitä se tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:52"]
Miehesi ei ole narsisti. Eikä teidän muidenkaan akkojen ex-miehet. Koittakaa ottaa edes selvää, mitä se tarkoittaa.
[/quote]Voisitkohan ystävällisesti perustella väitteesi? T: diagnosoidun narsistin ex-puoliso -tai sinun kulttuurissasi akka.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:57"]
[/quote]Voisitkohan ystävällisesti perustella väitteesi? T: diagnosoidun narsistin ex-puoliso -tai sinun kulttuurissasi akka.
[/quote]
Sun "internet-diagnoosi" ei ole oikea diagnoosi.
Narsistimiehet (tai naiset) eivät saa täysjärkisiä kumppaneita kovin pitkäksi aikaa koukkuunsa. Joten näillä on usein huonon itsetunnon? omaavia mielyttämisenhaluisia kumppaneita, joita on helppo manipuloida. Siksi tuntuu "normaalista" ihmisestä hyvin omituiselta, että joku sietää tollaista kohtelua.
Ja jos mies oikeasti narsisti - JUOKSE!!! Ja lujaa. Äläkä katso taaksesi.
Sille joka sanoi, että ei ole narsisti ja joutui käyttämään väkivaltaa riehuvan akan taltuttaakseen: ehkäpä teissä molemmissa on vikaa. Koska kuten sanoin, narsistin kumppani harvoin on ihan "täysjärkinen".
Jos teillä ei ole lapsia, ei sulla ole mitään velvollisuutta ola häneen yhteydessä, olitpa naimisissa tai et. Välit poikki vaan. Narsistien kanssa ei kannata mielenterveyttään menettää
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:05"]
[/quote]
[/quote]Kuka on puhunut internet-diagnoosista? Ihan on lääkärin diagnosoima. Harmittaako kun sellaisia oikeasti on :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:05"]
[/quote]
Mistä hemmetistä sä ton revit? Kuka mistään internetistä on puhunut, ääliö.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:07"]
Narsistimiehet (tai naiset) eivät saa täysjärkisiä kumppaneita kovin pitkäksi aikaa koukkuunsa. Joten näillä on usein huonon itsetunnon? omaavia mielyttämisenhaluisia kumppaneita, joita on helppo manipuloida. Siksi tuntuu "normaalista" ihmisestä hyvin omituiselta, että joku sietää tollaista kohtelua.
Sille joka sanoi, että ei ole narsisti ja joutui käyttämään väkivaltaa riehuvan akan taltuttaakseen: ehkäpä teissä molemmissa on vikaa. Koska kuten sanoin, narsistin kumppani harvoin on ihan "täysjärkinen".
[/quote]
Joudun käyttämään väkivaltaa akan taltuttamiseen? Etkö lukenut että pidin ranteista kiinni kun ämmä viskoi lautasia ja veitsiä minua päin. Onko ranteista pitäminen sinunlaisen narsistin mielestä siis väkivaltaa?
Kyllä minä se "täysipäinen" tilanteessa olin, eikä hullu muija.
Sinun oma sairas narsistimaisuutesi on kyllä tullut jo kaikille ketjun lukijoille selväksi.
Sen olen oppinut että usein se on itse suurin narsisti joka toisia jatkuvasti huutaa narsisteiksi.
30: jos joku puhuu yhdestä miehestä jota epäilee/sanoo narsistiksi hän jatkuvasti huutelee monia muita ihmisiä narsistiksi?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:39"]
Oletteko edes jaksaneet lukea koko viestiäni?
Aloitusviestini lopussa sanon, että suhde on päätymässä eroon eli kyllä, olen lähdössä.
Ap[/quote]
Olen lukenut. Kirjoitit "olemme ajautumassa eroon" mikä ei tarkoita samaa asiaa.
Luojan tähden, nainen, lopeta välittömästi se yhteydenpitäminen! Millainen se terapeuttisikin on, ettei saa paremmin sinun silmiäsi avautumaan!?!
Oikeudentajut hiiteen, narsistin kanssa et pysty väittelemään. Tiedän mistä puhun. Et vastaa sille äijälle enää kertaakaan. Elämäsi tilaisuus päästä eroon NYT juuri!!
KAIKKI MUUT OVAT NARSISTEJA PAITSI MINÄ ITSE!!!!!1 ap
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:07"]
[/quote]
Joudun käyttämään väkivaltaa akan taltuttamiseen? Etkö lukenut että pidin ranteista kiinni kun ämmä viskoi lautasia ja veitsiä minua päin. Onko ranteista pitäminen sinunlaisen narsistin mielestä siis väkivaltaa?
Kyllä minä se "täysipäinen" tilanteessa olin, eikä hullu muija.
Sinun oma sairas narsistimaisuutesi on kyllä tullut jo kaikille ketjun lukijoille selväksi.
Sen olen oppinut että usein se on itse suurin narsisti joka toisia jatkuvasti huutaa narsisteiksi.
[/quote]
Yhden viestin kirjoitin ja olen siksi narsisti? Vain koska tunnen yhden? Buahhahhaa :D
Ja toi sun viimeinen lause :D :D :D. Jeps. Ei mulla muuta.
Itse samaa kokeneena voin vain sanoa, että yritä lähteä. Ei ole helppoa, eikä sitä tilannetta tajua kukaan muu kuin saman kokenut. Minäkin idioottina palasin monta kertaa takaisin kun pyhästi lupailtiin parantaa tapansa ja tuoda vaikka kuu taivaalta, kunhan tule takaisin.
Yleensä se sota alkoi jo tunti sen jälkeen, kun olin palannut. Haukuttiin, solvattiin, lyötiin ja estettiin lähtemästä.
Viimeisellä lähtökerralla oli taas lyönyt ja hakannut minua, pakenin vanhempien luokse. Olin siellä lähes viikon, ja joka päivä taas pommitettiin "Anteeks kulta!" -viesteillä. Minä idiootti olin taas lähdössä takaisin, mutta onneksi tuo vielä suurempi idiootti teki minulle palveluksen. Ilmoitin, että tulen takaisin ja tulen sillä ja sillä bussilla. Olin jo pakannut tavaratkin valmiiksi ja laittamassa takkia päälle. Mies kun ei itseään osannut hillitä, laittoi hän viestin jonka mukaan olen vajaa ja idiootti, kun en tule juuri sillä bussilla, millä hän haluaisi minun tulevan.
Olin surullinen viestiä lukiessa ja masentuneena ajattelin, että tuohon minun taas pitää palata. Äkkiä vaan syttyi se idealamppu, ettei minun ole mikään pakko mennä enää koskaan takaisin. Tämän ilmoitinkin miehelle viestillä ja sen jälkeen sammutin puhelimen. Numeron vaihdoin samalla viikolla, irtisanoin oman osuuteni asunnostamme ja laitoin hakuun oman asunnon. Takaisin en enää mennyt.
Eli ole rohkea ja mieti sitä kaikkea paskaa, mitä olet saanut kokea. Olisiko elämä paljon parempaa ja nautittavampaa, jos tuo häirikkö ei olisi elämässäsi? Voin kertoa, että ainakin minulla elämä on triljoona kertaa parempaa, enkä halua tuota narsisistia enää elämääni missään muodossa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:50"]
Koeta sisäistää se asia, että hän on mieleltään sairas. Ymmärrä myös se, että sisimmässään hän ei halua parantua koska kokee olevansa oikeassa ja oikeutettu mihin vaan tekoon. Hänen käytöstään ei voi mitenkään verrata normaalin ihmisen käytökseen, eikä hän samalla tavalla tunne häpeää eikä myötätuntoa. Koeta päästää irti halusta väitellä hänen kanssaan. Sinun ei tarvitse voittaa häntä väittelyssä tai missään muussakaan asiassa. Olet jo voittaja koska olet tunteva, empaattinen ihminen ja tulet elämään hyvää elämää. Ethän vaadi esimerkiksi jalatonta kanssasi kilpajuoksuun? Älä vaadi häneltä sellaista, mitä hän ei voi antaa: esimerkiksi aitoa anteeksipyyntöä tai empatiaa. Elä omaa elämääsi, lähde lentoon.
[/quote]
Kiitos tästä, näinhän se pitäisi ajatella. Siinä vaiheessa, kun tajusin, että mies on narsisti ja olin lukenut aiheesta paljon, koin helpotuksen tunteen. Silloin hetkellisesti pystyin päästämään irti ja kuljin jopa hymy kasvoilla tietäen, että ainoa ratkaisu on ero.
En tiedä, mikä on saanut taas minut lankeamaan tähän samaan. Kai se, että meillä oli välissä vähän parempi kausi ja aloin jopa epäilemään, onko hän narsisti sittenkään. Kunnes hänen käytöksessään paljastui taas selviä narsistisen sairaita piirteitä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:50"]Koeta sisäistää se asia, että hän on mieleltään sairas. Ymmärrä myös se, että sisimmässään hän ei halua parantua koska kokee olevansa oikeassa ja oikeutettu mihin vaan tekoon. Hänen käytöstään ei voi mitenkään verrata normaalin ihmisen käytökseen, eikä hän samalla tavalla tunne häpeää eikä myötätuntoa. Koeta päästää irti halusta väitellä hänen kanssaan. Sinun ei tarvitse voittaa häntä väittelyssä tai missään muussakaan asiassa. Olet jo voittaja koska olet tunteva, empaattinen ihminen ja tulet elämään hyvää elämää. Ethän vaadi esimerkiksi jalatonta kanssasi kilpajuoksuun? Älä vaadi häneltä sellaista, mitä hän ei voi antaa: esimerkiksi aitoa anteeksipyyntöä tai empatiaa. Elä omaa elämääsi, lähde lentoon.
[/quote]hyvä teksti
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:51"]
Jos teillä ei Ole yhteisiä lapsia, miksi roikut sen hirviön perässä. Lähde menemään.
[/quote]Ja jos olisi lapsia olisi vielä enemmän syytä lähteä menemään. Lasten kanssa.
Lopetat vaan. Lopetat osallistumisen siihen loputtomaan kinastelun, väittelyihin ja alat irrottautua henkisestä otteesta joka hänellä sinuun on, valmistaudu henkisesti siihen tulevaan eroon.
Jos tuntuu, että suhde on ollut elämässäsi tärkein asia, hanki uusia harrastuksia ja pidä huolta ystävyyssuhteista. Suunnittele tulevaa elämääsi ja ota konkreettisia askeleita kohti uutta.
Sitten kun se eron aika on, katkaise kerrasta poikki kaikki yhteydet. Ala elää omaa elämääsi ja pidä kiinni eropäätöksestäsi. Voit saada elämäsi takaisin, kunhan pysyt päätöksessäsi.
Lisään vielä: Jos pelkäät, että et saa olla rauhassa mieheltä eronkaan jälkeen hanki uusi salainen puhelinnumero. Esim. prepaid jota voit pitää vanhan rinnalla. Alkuvaiheessa mies voi olla kovin halukas keskustelemaan kanssasi ties mistä, ja säästyt paljolta jos voit antaa läheisillesi ja tärkeimmille tahoille uuden puhelinnumeron jota mies ei tiedä. Vanhan liittymänhän voit pitää ja palata sen käyttöön tilanteen rauhoitettua.
Jos ei ole ihan pakko, älä kerro uutta osoitettasi miehelle. Huomattavasti helpompaa aloitella uutta elämää jos entinen mies ei vahingossakaan pääse halutessaan piipahtamaan ja häiritsemään uutta alkuasi. Kuulostaa ehkä vainoharhaiselta käytökseltä, mutta jos olet päättänyt erota etkä tahdo antaa miehelle mahdollisuutta vielä kerran saada sinua mukautumaan tahtoonsa et voi olla liian varovainen. Kerrasta poikki vaan.
19