Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kellään kokemuksia vapaaehtoistyöstä vanhusten parissa?

Vierailija
15.05.2015 |

Olisin kiinnostunut toimimaan esim. ulkoiluseurana liikuntarajoitteiselle vanhukselle.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä rupee siihen!

Vierailija
2/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:26"]Älä ihmeessä rupee siihen!
[/quote]

Miksi? En keksi mikä siinä olisi huonoa? Mutta jos sinä kerran tiedät niin kerro toki.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat kotihoitoa tarvitsevat vanhukset pääsevät hyvin harvoin ulos, koska heikentynyt liikuntakyky tekee siitä riskialtista puuhaa.
Kotihoito käy tekemässä elintärkeimmät rutiinit. Loppu on sukulaisten kerkeämisestä ja viitseliäisyydestä kiinni. Monilla lapset voivat asua kaukanakin.
Haluaisin auttaa! Miten minun pitäisi lähteä liikkeelle?

Vierailija
4/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä esim. kaupungin kotihoitoon tai palvelutaloon.

Vierailija
5/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR ainakin käy täällä syrjäkylillä ulkoiluttamassa vanhuksia ihan porukallakin. Myös kirkon työntekijät käyvät vanhusten luona ja vievät kaupoille liikuntarajoitteisia jne. Jompaa kumpaa organisaatiota kannattaa siis lähestyä jos haluaa tarjota apuaan. On paljon vanhuksia niin laitoksissa kuin kotona jotka ovat onnellisia jo reissusta pihakeinuun. :)

Vierailija
6/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, tai ei siis oikeastaan ole. Koitin soittaa läheiseen vanhainkotiin että olisin 15v tyttäreni kanssa muutamana viikonloppuna käynyt ulkoiluttamassa vanhuksia. Homma tyssäsi siihen, että meillä ei ole sopivaa vastuuvakuutusta ko. hommaan enkä saanut kyselyistä huolimatta vakuutusyhtiöstä koskaan vastausta että olisiko yksityisen ihmisen sellaista mahdollista hankkia kohtuulliseen hintaan. Tavallinen kotivakuutus ei siis käynyt.

Olisimme tarvinneet siis vakuutuksen sitä varten että jos vaikka olisimme kaataneet ulkoilureissulla vanhuksen pyörätuolin tms. Vaihtoehtoisesti olisimme ehkä voineet liittyä johonkin järjestöön, joka tällaista vapaaehtoistyötä tekee, silloin vakuutus olisi ollut heidän puolestaan.

Voi olla että jossain vaiheessa käymme siellä vain juttelemassa vanhuksille, siihen ei kai sitten tarvinnut vakuutusta jos ei lähde talosta ulos. Se ulkoilu olisi vain ollut niin kiva koska tiedän että harva pääsee käytännössä koskaan pihalla käymään jos ei omaiset vie.

Vierailija
7/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni tekee tätä, häntä joku pyysi tähän ja lähti mukaan. Ota yhteyttä vaikka johonkin yhdistykseen, että haluaisit toimia vapaaehtoisena, tai miksei vaikka suoraan johonkin palvelutaloon tai kunnan vanhusten kotihoitoon.

Vierailija
8/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:45"]SPR ainakin käy täällä syrjäkylillä ulkoiluttamassa vanhuksia ihan porukallakin. Myös kirkon työntekijät käyvät vanhusten luona ja vievät kaupoille liikuntarajoitteisia jne. Jompaa kumpaa organisaatiota kannattaa siis lähestyä jos haluaa tarjota apuaan. On paljon vanhuksia niin laitoksissa kuin kotona jotka ovat onnellisia jo reissusta pihakeinuun. :)
[/quote]
Niin, kannattaa ehkä mennä jonkun organisaation kautta koska muuten mummot voi epäillä että olet epämääräisillä asioilla liikenteessä, esim. Rahaa vailla.

Vierailija
9/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko pk-seudulla? Helsinkimissiolla on vanhusystävätoimintaa, luentokoulutus. Myös spr-järjestää. Mahtavaa että olet kiinnostunut auttamaan vanhuksia. Myös keikkahommia järjestetään, avuksi vaikka saattamaan vanhusta lääkäriin, kauppaan jne.

Vierailija
10/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:45"]

On, tai ei siis oikeastaan ole. Koitin soittaa läheiseen vanhainkotiin että olisin 15v tyttäreni kanssa muutamana viikonloppuna käynyt ulkoiluttamassa vanhuksia. Homma tyssäsi siihen, että meillä ei ole sopivaa vastuuvakuutusta ko. hommaan enkä saanut kyselyistä huolimatta vakuutusyhtiöstä koskaan vastausta että olisiko yksityisen ihmisen sellaista mahdollista hankkia kohtuulliseen hintaan. Tavallinen kotivakuutus ei siis käynyt.

Olisimme tarvinneet siis vakuutuksen sitä varten että jos vaikka olisimme kaataneet ulkoilureissulla vanhuksen pyörätuolin tms. Vaihtoehtoisesti olisimme ehkä voineet liittyä johonkin järjestöön, joka tällaista vapaaehtoistyötä tekee, silloin vakuutus olisi ollut heidän puolestaan.

Voi olla että jossain vaiheessa käymme siellä vain juttelemassa vanhuksille, siihen ei kai sitten tarvinnut vakuutusta jos ei lähde talosta ulos. Se ulkoilu olisi vain ollut niin kiva koska tiedän että harva pääsee käytännössä koskaan pihalla käymään jos ei omaiset vie.

[/quote]

Sääntö-Suomi iskee jälleen...

Vierailija
11/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tällä palstalla jo huomattiin.

Lähärit ja SH:t pelkää, että niiden työt menee alta, jos joku suostuu vapaaehtoisesti auttamaan mummoja ja pappoja. (Ihan siis sairaita tyyppejä mun mielestä....!)

Onneksi näkyy olevan niitäkin, joilla on sydän paikallaan! Aloittajalla on!

Vanhukset tarvitsevat apua niissä laitoksissa joissa ovat. Osa terv.huollon henkilökunnasta on itsekästä paskasakkia, joille vain oma napa merkitsee. Sen huomasi jälleen tuossa työttömyysketjussa, jossa joku olisi voinut mennä vapaaehtoisesti auttamaan vanhuksia. Heti oli sekopäät toitottamassa, kuinka ei saa viedä toisten töitä..... prkl...

Vierailija
12/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa *kuntasi nimi* ja vapaaehtoistoiminta. Katso löytyykö mitään?

Vierailija
13/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: uskon että tuollainen harmittaa ja lannistaakin, mutta toimikaa jonkun yhdistyksen kautta;  ei tietenkään ole mitään järkeä maksaa itse vakuutuksia. Yhdistyksestä saa myös usein neuvoja ja tarvittaessa koulutustakin tehtävään. Ettehän lannistu tuollaiseen älyttömään vakuutuspykälään, jos on halua ja mahdollisuus tehdä hyvää?! Ei säännöt ole avuntarvitsijoiden vika.

Vierailija
14/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse nyt Itä-Suomessa ja olen soittanut moneen paikkaan ja joidenkin paikkojen kanssa on käynyt niin, että olen odottanut puhelinsoittoa monta vuotta ja sitten lähettänyt vielä kirjallisen kirjeen postissa samaan paikkaan, jossa on uusia opintosuorituksia ym.näytillä, mutta siltikään ei ole otettu yhteyttä. SPR:llä sanottiin, että miestä ei niin usein haluta ystäväksi/tukihenkilöksi. Seurakunnan ja SPR:n kanssa sattui myös sellainen erikoinen juttu, että molempien listoilla oli vain yksi avuntarvitsija, joka oli sama vanha ukko, joka olisi heidän mielestään halunnut vanhemman ihmisen avustajaksi.

Mutta nyt olen sitten kolmen eri palvelutalon listoilla ihan virallisesti, joka tarkoittaa sitä, että piti kirjoittaa hyvin lyhyesti paperit allekirjoituksineen ja keskustella hieman mahdollisista ajoista ja toiminnan luonteesta. Kaikkiin kirjauduin viime vuonna ja yhdessä paikassa olen käynyt viikottain; niistä kahdesta muusta ei valitettavasti muun asiallisen kohtelun lisäksi ole ikinä tullut yhtään tarjousta.

Haasteita tuossa paikassa on ollut siinä, että ympäristöstä ja asiakkaista riippuen asioiminen voi joskus olla kiusallista, jos pitää mennä esim.asuntoon, jossa asuu useampia ihmisiä ja tällöin siinä on pieni vaara siitä, että häiritsee muita asukkaita. Sen lisäksi aina välillä käy niin, että kukaan ei halua esim.lähteä ulos, asukas on jossakin virkistyslomalla tai muuten vain varattuna eli esim.vessassa 20 minuuttia putkeen, jolloin ei ole mielekästä odotella kauempaa. Hyviä kokemuksia on tuosta silti jäänyt, joten suosittelen kokeilemaan. Voihan siitä lisäksi ehkä olla hyötyä esim.työnhaussa tai jatko-opintoihin hakeutuessa.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
15/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän kunnassa vapaaehtoistyön koordinaattori? Häneen yhteys, jos on. Joka laitoksessa ja palvelutalossa toivotaan ulkoiluttajia ja maksutonta viriketoimintaa! Ikävä kyllä aika ajoin on liikkeellä epärehellistä porukkaa. Omalta ukilta vapaaehtoinen ulkoiluttaja otti 20 euron palkkion, käytti ulkona 15 minuuttia. Ja tätä tapahtui usealla viikolla. Ei se laitonta ole, kun vanhus haluaa antaa, mutta moraalisesti arveluttavaa! Meidän entisellä työpaikalla taas erään vähemmistön edustajat veivät vanhuksia pihalle istuskelemaan ja samalla tyrkyttivät ylihintaisia pitsiliinoja. Sitten kun yksi vanhus halusi muistaa heitä testamentissa, sille vapaaehtoistoiminnalle pantiin piste.

Vierailija
16/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vinkeistä. Nyt tiedän mistä suunnalta lähteä etsimään.
Toivoisin että sitten kun minä olen vanha, ja jos terveyttä suodaan sikäli että pystyn asumaan kotona, niin joku ystävällinen sielu tulee minuakin käyttämään ulkona :)
Ap

Vierailija
17/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkolla on vapaaehtoistyön sivusto suurellasydamella.fi .Itse löysin sitä kautta vanhuksen, jonka kanssa olen (liian harvoin) käynyt ulkoilemassa. Kun asuu palvelutalossa ja on alkava muistisairaus, ulkoilu on harvinaista herkkua (varsinkin jos läheiset asuvat kaukana). Ilo on molemminpuolinen aina kun tavataan! Pitäiskin taas mennä.

Vierailija
18/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt sellaista vapaaehtoishommaa, että olen lähtenyt retkille avustajaksi, ja vakuutus on siihenkin oltava, en ole itse sitä hoitanut. Kerran oltiin Suomenlinnassa, oli kiva iltapäivä. Toisen kerran pääsin teatteriin yhden pyörätuoli-ihmisen kaveriksi. Minä olen jo lähtiessä sopinut, että vessaan en ketään vie enkä vaippaa vaihda, kun sitä puolta en hallitse. Olen paistanut myös lettuja ja makkaraa kesätapahtumissa. Syynä on ollut ajoittaiset työttömyysjaksoni.

Vierailija
19/19 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä kaivataan muuten vapaaehtoisiksi mieskavereiksi nuorille (pojille) joilla on jotain sosiaalisia tai muita ongelmia tms. Siis että olisi joku luotettava aikuinen mies kenen kanssa voisi käydä leffassa, kalassa, retkeillä tms. mitä vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi