Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kasvissyöjä ja kävin lääkärissä

Vierailija
15.05.2015 |

Kaikki arvot prikulleen kunnossa ja muutenkin olen terve. Eli se siitä kasvissyöjien puutostiloista ja huonosta terveydestä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:31"]Niin mitkä arvot? Vitamiini, rauta? Vaiko ihan ruokailutottumuksiin kuulumattomat veriarvot? ;) [/quote] Nimenomaan kaikki ravintoaine-arvot. Ei mitään raudanpuutteita tai muita.

[/quote]

Kaikkiko se mittas sulta? Miksi?

Vierailija
22/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:35"]Kirjoittele arvot tänne?
[/quote]

Luuletko että sain niistä jonkun tulostetun version
[/quote]

Vähän ot. Kyllä minä ainakin aina saan. Hyvä kun kaikki oli ok
[/quote]

Aijaa! Hassua että mulle ei tarjottu. :0 Pitääkö sitä erikseen pyytää vai saitko vaan kysymättäkin mukaan?
[/quote]

Olen tosiaan aina saanut kaikista labrakokeiden ym.tuloksista itselleni oman kappaleen. Käyn yksityisellä. Tosin sillä ei liene vaikutusta asiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:46"]Mulla vei 5,5 vuoden kasvissyönti elimistön rautavarastot tyhjiksi, vaikka söin päivittäin kananmunia, papuja eri muodoissa tai linssejä. Ei vaan imeytynyt. Eli vaikka pidän kasvissyöntiä tosi hyvänä juttuna, ei ole sanottu etteikö puutostiloja voisi tulla. Hemoglobiini voi olla hyvä mutta rautavarastot surkeat. 
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten tuo ilmeni? Ja missä testissä se sitten näkyy jos hemoglobiini kuitenkin hyvä? T.tietämätön

Vierailija
24/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:46"]Mulla vei 5,5 vuoden kasvissyönti elimistön rautavarastot tyhjiksi, vaikka söin päivittäin kananmunia, papuja eri muodoissa tai linssejä. Ei vaan imeytynyt. Eli vaikka pidän kasvissyöntiä tosi hyvänä juttuna, ei ole sanottu etteikö puutostiloja voisi tulla. Hemoglobiini voi olla hyvä mutta rautavarastot surkeat. 
[/quote]

Joo, mulla on yksi tuttu ei voi olla kasvissyöjä, koska rauta ei vaan imeydy. Enkä sanonutkaan etteikö puutostiloja voisi olla, kumosin vain sitä harhaluuloa, että niitä olisi aina!

Vierailija
25/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noi vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiset on kyllä ihmejuttuja. Mulla on punasolut pieniä kooltaan joten vaikka hemoglobiini olisi hyvä niin elimistö ei vaan pysty käyttämään rautaa tehokkaasti. Väsymystä aiheuttaa.

Vierailija
26/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä saa tositteet itselle. Kunnallinen näkyy omassa Kanta-palvelussa netissä. Ja jos kaikki mitattiin (varmaan asiakkaan pyynnöstä), niin luulisi kiinnostavan erityisesti vastaukset.... Ettei vaan ylenmalkainen: kaikki hyvin.

Vierailija
27/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:51"]Ajattele! Mulla täydelliset veriarvot myös! Olen sekasyöjä, en ikinä käytä rypsiöljyä tai kevytkermoja vaan voita ja kuohukermaa, runsaasti suolaa. Hemoglobiini 157, kolesteroli 2,5, verenpaine 65/110.
[/quote]

Toivottavasti verenpaineen arvot menivät nyt väärin päin. Muuten aika huolestuttavaa

Vierailija
28/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikka järjesti terveystarkastuksen kaikille ja niinpä vain kävi, että 15 sekasyöjän arvot olivat huippuluokkaa ja ne 4 vegaania saivat suosituksen vaihtaa ruokavaliotaan, koska heillä oli niin isoja puutteita erilaisista vitamiineista ja mineraaleista.

Vierailija
29/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:51"]Ajattele! Mulla täydelliset veriarvot myös! Olen sekasyöjä, en ikinä käytä rypsiöljyä tai kevytkermoja vaan voita ja kuohukermaa, runsaasti suolaa. Hemoglobiini 157, kolesteroli 2,5, verenpaine 65/110.
[/quote]

Toivottavasti verenpaineen arvot menivät nyt väärin päin. Muuten aika huolestuttavaa
[/quote]
Yläpaine 110 ja alapaine 65.

Vierailija
30/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:51"]Ajattele! Mulla täydelliset veriarvot myös! Olen sekasyöjä, en ikinä käytä rypsiöljyä tai kevytkermoja vaan voita ja kuohukermaa, runsaasti suolaa. Hemoglobiini 157, kolesteroli 2,5, verenpaine 65/110.
[/quote]

On se jännä! Hyvä että kaikki on sinulla kunnossa :)

Vierailija
31/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:46"]Mulla vei 5,5 vuoden kasvissyönti elimistön rautavarastot tyhjiksi, vaikka söin päivittäin kananmunia, papuja eri muodoissa tai linssejä. Ei vaan imeytynyt. Eli vaikka pidän kasvissyöntiä tosi hyvänä juttuna, ei ole sanottu etteikö puutostiloja voisi tulla. Hemoglobiini voi olla hyvä mutta rautavarastot surkeat.  [/quote] Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten tuo ilmeni? Ja missä testissä se sitten näkyy jos hemoglobiini kuitenkin hyvä? T.tietämätön

[/quote]

Rautavarasto tutkitaan erikseen, muistaakseni nimentään ferritiini tms. Tähän kokeeseen on myös oltava aamulla syömättä ja aamulla se otetaankin.

Vierailija
32/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä ap, miltä kasvojesi iho näyttää? Onko sinulla finnejä, jopa aknea? Ihottumaa tai kuivaa ihoa?

Vierailija
33/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:11"]Kerrotko vielä ap, miltä kasvojesi iho näyttää? Onko sinulla finnejä, jopa aknea? Ihottumaa tai kuivaa ihoa?
[/quote]

Mulla on murrosiästä lähtien ollut sekaiho, tosin nykyään toki lievempi kuin teininä. Eli helposti kuivuva ja helposti rasvoittuva. Epäpuhtauksia taas ei oikein koskaan ole.

Vierailija
34/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin vain, koska mulla oli aina hyvä iho ja heti kun lopetin punaisen lihan ja siipikarjan syönnin mun iho räjähti käsiin. Ensimmäiset vuodet oli todella paljon epäpuhtauksia ja hormoninäppyjä ja vieläkin n. 20 vuotta lihattomana olleena kasvojen iho on epäpuhtaampi kuin murroiässä. En keksi muuta selitystä kuin ruokavalio joka muuttui vain lihan syönnin osalta.

Vierailija
35/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös hemoglobiini yli 140 joka mittauksella, meinaa siinä lääkärin naama joka kerta venähtää kun kerron olevani kasvissyöjä, olen ollut jo 15-vuotta. 

Vierailija
36/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön kanaa, kalaa, munia ja maitotuotteita ja en koskaan saa hemoglobiinia yli 120:een. Yleensä se on 110-115. Ei se ole aina ruokavaliosta kiinni. Lapsena söin myös punaista lihaa ja melkein aneeminen olin silloinkin. Kun rauta ei imeydy, niin se ei imeydy. Luontainen ominaisuus.

Vierailija
37/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap. syöt saadaksesi rautaa? Kiinnostaa siksi, koska mulla oli kasvissyöjänä ollessa ongelmana raudan saanti. Olin kuitenkin kymmenen vuotta kasvissyöjä. Nykyään tykkään syödä kasvispainotteisesti, mutta todennäköisesti jätän lihan taas jossakin vaiheessa kokonaan.

Vierailija
38/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:58"]Meillä työpaikka järjesti terveystarkastuksen kaikille ja niinpä vain kävi, että 15 sekasyöjän arvot olivat huippuluokkaa ja ne 4 vegaania saivat suosituksen vaihtaa ruokavaliotaan, koska heillä oli niin isoja puutteita erilaisista vitamiineista ja mineraaleista.
[/quote]
Mutta tässä puhuttiin vegetaristista, ei vegaanista...

Vierailija
39/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:48"]Jos perehtyy kasvissyöntiin ja syö niin, että saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita, niin miksei veriarvot olisi kunnossa. Jos taas kasvisruokavalio on sellaista, mitä monissa lounaspaikoissa eli liharuoasta jätetään liha pois ja korvataan yleensä porkkanalla, niin sitten veriarvoissa helposti häikkää, kun proteiinit jää saamatta.
[/quote]

Missään kasvissa ei ole suuria määriä hyvin imeytyvää rautaa. Jos on lisääntymisiässä oleva nainen jolla on normaalit tai sitä runsaammat kuukautiset, raudanpuute syntyy vuosien saatossa lähes vääjäämättä ellei syö lihaa. Kasvissyöntiä vastaan minulla ei ole mitää, ja tuokin "ongelma" ratkeaa rautatableteilla. Miehillä ja naisilla joilla ei ole kuukautisia, pienemmätkin rautamäärät riittävät joten ilman rautalisää tulee helpommin toimeen.

Toinen vaikeasti ratkaistava on B12 vitamiini, jota harvoin saa vegaaniruokavaliosta (vegetaristeilla helpompaa) riittävästi vaikka söisi kuinka monipuolisesti. Mutta sekin ratkeaa purkista ja varastot riittää joka tapauksessa yleensä vuosia.

Muuten merkittäviä puutteita ei pitäisi syntyä jos huolehtii siitä, että syö tarpeeksi monipuolisesti niin että erilaisia runsasproteiinisia kasvejakin on ruokavaliossa.

Terv lekuri

Vierailija
40/40 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:26"]Minulla myös hemoglobiini yli 140 joka mittauksella, meinaa siinä lääkärin naama joka kerta venähtää kun kerron olevani kasvissyöjä, olen ollut jo 15-vuotta. 
[/quote]

Hemoglobiini nousee virheellisesti, jos on pientäkin nestehukkaa elimistössä. Etenkin aamulla, jos on ollut syömättä tunteja ja vielä ehkä juonut kahvia ennen labraa, hemoglobiini voi näyttää jopa yli 150 vaikka normaalisti olisi n. 135.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän