Lopetin herkut ja nyt kauhea olo
Vuoden vaihteeseen asti söin lähinnä pelkkää roskaa, suolaista ja makeaa paljon. Nyt olen pari viikkoa syönyt ”terveellisesti” 5kertaa päivässä ja 2lämmintä ruokaa ja olo on aivan järkky. Pelkään, että verenpaine ja sokerit meni tuosta ihan sekaisin ja en tiedä mitä tehdä nyt. Ennen saatoin vetää yötä vasten siis pizzan ja päälle levyn suklaata ja nyt olen syönyt esim. puuroa tai täysjyväleipää kananmunilla. Pidän kyllä huolen etten syö liian vähän.
Kommentit (22)
Vieroitusoireet ovat päällä. Sokerihan on oikeasti samanlainen riippuvuutta aiheuttava päihde kun ne vaarallisetkin aineet ovat.
Tuntuu etten syö enää koskaan sokeria jos tästäolo helpottuu, että silleen tämä on hyvä juttu😅
Mulla ihan sama. Oli eräskin päivä todella huono-olo, oksetti, väsytti, pyörrytti ja päätä särki. Ajattelin vielä, että nyt olen tulossa kipeäksi. Loppujen lopuksi lankesin ja söin sellaisen minikarkkipussin. Siis niitä Halloween tyylisiä pusseja jossa isossa pussissa mini pusseja. Johan olo koheni ja olin kuin uusi ihminen.
Olin kuitenkin sinä päivänä syönyt ihan hyvin normaalia terveellistä ruokaa.
En tiedä sitten johtuiko sokerin puutteesta.
Joo. Tänään sorruin sokerinhimossa ja otin suklaata. Mietin silloin onko tää samanlaista kuin narkkareilla. Huono olo ja mielessä pyörii vain sokeri - joka tuokin helpotuksen.
Täällä kans yks sokerirotta. Joskus illalla haen suklaalevyn, koska se on kuin tupakasta tai alkoholista riippuvaisen oireet.Levottomuus, ja uni ei maistu.
Itse asiassa järkyttävää ,mutta minkä teen.
Nyt ostin pieniä makeita tomaatteja. Söin laatikon noin vaan. Mutta karamellihammas vaatii suklaata.
Riippuvuus makeaan on pirullista.
Sokeri aiheuttaa kokaiinia voimakkaamman riippuvuuden.
Syötkö tuoreita kasviksia?
Ei ainoastaan höttösalaattia, kurkkua ja tomaattia.
Entä muut hiilarit?
Mitä käytännössä siis syöt? Onko ruoka maukasta ja monipuolista? Syötkö hedelmiä ja marjoja? Just nyt esim italialaiset veriappelsiinit on parempaa kuin karkki
Olisiko helpompaa jos vähentää pikkuisen kerralla, eikä kerrasta poikki?
Syön kaikkea.Marjoja, hedelmiä, vihanneksiä monipuolisesti. Perus kotiruokaa nyt yritän syödä, aiemmin söin tyyliin lihapiirakan tai nuudelit lounaaksi. Teen kyllä lapsille ns.kunnon ruokaa, mutta oma oli retuperällä. Tänään söin esim.lohikiusausta lounaalla/salaatti/maitolasi/hapankorppu levitteelöä ja toisena ruokana on riisiä ja kanaa kookoskastikkeella. Kahvin kanssa söin appelsiinin ja vesimelonia. Aamulla kahvi ja pari leipää kalkkunaleikkeellä/omenasiivuja. Iltaselle teen rahkaa marjoilla.
Onko pakko olla totaalilakossa? Kysyn tosissani, koska kyllä tavalliseen elämään pitäisi mahtua myös herkut. Siinäkään ei ole mitään pahaa, että herkuttelee päivittäin, mutta annoskoko on siinä tärkein juttu!
Jos sokerista tulee hyvä olo sekä päähän että vatsaan, miksei sallisi itselleen joka päivä jotain pientä?
En ajatellut olla totaalilakossa lopun elämää, yritän saada tuota ruokarytmiä kohdalleen ja juurikin semmoista lempeää asennetta elämään, että sitten kun on pizzapäivä syön sen pizzan tai kerta viikkoon karkkipussin. Aattelin, että alussa olisi hyvä saada tuo kierre poikki ja siksi en ole herkutellut eikä ole oikeastaan tehnyt edes mieli kiitos tämän kauhean olon, mutta ehkä tämä oli väärä tapa lähteä liikkeelle, koska olo on oikeesti aivan järkky..ehkä ostan levyn ja otan joka päivä rivin suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla totaalilakossa? Kysyn tosissani, koska kyllä tavalliseen elämään pitäisi mahtua myös herkut. Siinäkään ei ole mitään pahaa, että herkuttelee päivittäin, mutta annoskoko on siinä tärkein juttu!
Jos sokerista tulee hyvä olo sekä päähän että vatsaan, miksei sallisi itselleen joka päivä jotain pientä?
On eri asia syödä herkku nautinnoksi kuin addiktion vuoksi. Raitistunut alkoholisti ei yleensä voi enää juoda yhtään koska homma lähtee heti lapasesta.
Neuvoksi antaisin että kannattaa syödä jotain niin tukevaa että tulee taatusti kylläiseksi. Jos makeanhimo on illalla paha, ennen sitä syö juustomunakkaan tms.
Olen n.15kg ylipainoinen ihminen eli tarkoitus oli saada vähän painoakin alas. Olen myös nyt liikkunut enenmän kun normisti, sekin varmasti huonontaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut olla totaalilakossa lopun elämää, yritän saada tuota ruokarytmiä kohdalleen ja juurikin semmoista lempeää asennetta elämään, että sitten kun on pizzapäivä syön sen pizzan tai kerta viikkoon karkkipussin. Aattelin, että alussa olisi hyvä saada tuo kierre poikki ja siksi en ole herkutellut eikä ole oikeastaan tehnyt edes mieli kiitos tämän kauhean olon, mutta ehkä tämä oli väärä tapa lähteä liikkeelle, koska olo on oikeesti aivan järkky..ehkä ostan levyn ja otan joka päivä rivin suklaata.
Totaalilakko pakottaa kehosi sopeutumaan, pahin makeanhimo hellittää n. kahdessa viikossa varmaan viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytännössä siis syöt? Onko ruoka maukasta ja monipuolista? Syötkö hedelmiä ja marjoja? Just nyt esim italialaiset veriappelsiinit on parempaa kuin karkki
Minulle on nyt kehittymässä veriappelsiiniriippuvuus...tänään syöty seitsemän ja kaihertaa kovasti, kun vain yksi jäljellä!
Sokerikoukku. Itsellä oli vähän samoin, söin miten huvittaa, pizzaa, suklaata, jäätelöä, vanukkaita ja munkkeja. Katsoin peiliin ja en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. Aloitin 7.1. sokerittoman elämän. Siis en osta sellaista jossa on lisättyä sokeria eli herkut kaikki pois, pizzat, sipsit jne. Ensimmäiset 7 päivää oli aika tuskaa. Ihan ihmeellistä miten sokeri ja jatkuva napostelu koukuttaa. Alku on aina hankala, mutta kyllä se viimein helpottaa. Nyt syön pari kolme kertaa päivässä esim. kanaa, kalaa, salaatteja, vihanneksia, jotain proteiinijuomaa sokeritonta silloin tällöin + vitamiineja.
Olen huomannut että jos himoitsen jotain herkkua, siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa miten asiassa käy: ensimmäinen on että unohdan koko jutun vartin päästä. Toinen on, että himoitsen ja kuolaan herkkua niin pitkään kunnes käyn sellaisen ostamassa (himo kestää päiviä putkeen).
Aivot huutavat dopamiinia. Menee useampi kuukausi ennenkuin toipuvat.
Suolistobakteerikanta mukautuu ruokavalion mukaiseksi ajan kanssa. Yksi teoria on, että siellä on hätää kärsimässä olevia sokerinsyöjiä, jotka yrittävät saada sinua syömään lisää sokeria.
Jos tuo olisi totta, voisi olla helpompaa vähentää vähän kerrallaan.
Toinen juttu on, että älä leikkaa hiilareita liikaa. Keho tarvitsee niitäkin.
Sama yritys päällä. Sokeri aiheuttaa vakavan riippuvuuden ja vieroitusoireet. Luulen että on siitä kysymys.