Epillerieden haitoista ei puhuta riittävästi
Vestibulodynian (VVS) selvä riskitekijä on nuorella iällä alkanut, pitkäaikainen yhdistelmäehkäisypillereiden käyttö. Oireiden alkamista edeltää usein toistuvat hiivainfektiot ja/tai virtsatieinfektiot. Sitä vastoin sukupuolitaudit eivät näyttäisi lisäävän riskiä. Nykyään ensisijaisesti määrättävät matalaestrogeniset yhdistelmäehkäisypillerit ovat useammin olleet käytössä vestibulodyniaan sairastuneilla verrattuna muihin ehkäisypillereihin. Muutenkin terveillä ehkäisypillereiden käyttäjillä on havaittu alentunut kosketuskipukynnys juuri emättimen eteisen alueella verrattuna pillereitä käyttämättömiin naisiin.
http://vdopas.com/vulvodynia/vulvan-vestibuliittisyndrooma-vestibulodynia/
Minulle ei millään tahtonut sopia epillerit. Oli pientä pissatulehdusta ja epämääräistä hiivatulehdusta kokoajan. Pimppaa siis kirveli jatkuvasti. Gynekologit vaan kirjotteli lisää epillereitä, eri merkkiä ja samaa merkkiä, kun ei virtsasta löytynyt bakteeria eikä minulla ollut selvästi hiivatulehdusta. Oireet helpottivat kun päätin lopettaa pillerit.
Miksi kuulin ekaa kertaa ylläolevasta vasta nyt?!! Ja miksi näitä helkatan pillereitä sitten tuputetaan aina ensisijaisena ehkäisymuotona nuorillekkin vaikka lisää riskiä saada tämänKIN todella inhottavan sairauden?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:29"]Mä en ymmärrä miten miehille ei edelleenkään ole mitään muita vaihtoehtoja kuin kondomi. Joku siittiöt tappava ehkäisypilleri ja miehet saavat vuorostaan kestää mielialavaihtelut, turvotukset ja haluttomuuden.
Aivan älytöntä on myös että sterilisaatioon pääsee vasta 30 vuotta täytettyään tai täyttäen tarkat kriteerit ennen sitä.
[/quote]
Jep!
Kannattaa kokeilla kuparikierukkaa,toimii mulla ilman ongelmia.Hoitsu ei tarkastuksessa millään meinannut uskoa,että ei ole ollut mitään haittaa.Hoki vaan vuodoista ja kivuista,mutta ei niitä kaikille vaan tuu.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:32"]Kannattaa kokeilla kuparikierukkaa,toimii mulla ilman ongelmia.Hoitsu ei tarkastuksessa millään meinannut uskoa,että ei ole ollut mitään haittaa.Hoki vaan vuodoista ja kivuista,mutta ei niitä kaikille vaan tuu.
[/quote]
Lääketeollisuuden aivopesemiä nekin :/
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:40"]Olen käyttänyt hormonipillereitä yhteensä lähes 10 vuotta ilman ongelmia. Samoin hormonikierukka, jossa pitoisuudet ovat huomattavasti pienemmät kuin pillereissä, sopi tosi hyvin. [/quote] Juu, sopii sulle, taidat kuulua vähemmistöön. Tai sitten olet niin tottunut pieniin sivuvaikutuksiin etten tiedosta niitä.
[/quote]
Kääntäen voi yhtä hyvin sanoa, että sivuvaikutuksia kaikkialla kokeva ei muuta tekemistä olekaan kuin kiinnittää huomiota kaikkeen mahdolliseen ja laittaa ne ehkäisyn piikkiin.
Musta tuntuu että mun gyne ei ole kuullutkaan tuosta sairaudesta! Sopii kuin nyrkki silmään nuo oireet. Zoelyä syön.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:40"]Olen käyttänyt hormonipillereitä yhteensä lähes 10 vuotta ilman ongelmia. Samoin hormonikierukka, jossa pitoisuudet ovat huomattavasti pienemmät kuin pillereissä, sopi tosi hyvin. [/quote] Juu, sopii sulle, taidat kuulua vähemmistöön. Tai sitten olet niin tottunut pieniin sivuvaikutuksiin etten tiedosta niitä.
[/quote]
Kääntäen voi yhtä hyvin sanoa, että sivuvaikutuksia kaikkialla kokeva ei muuta tekemistä olekaan kuin kiinnittää huomiota kaikkeen mahdolliseen ja laittaa ne ehkäisyn piikkiin.
[/quote]
Ei voi sanoa. Tuossa ei ole järkeä.
Mä en ymmärrä miten miehille ei edelleenkään ole mitään muita vaihtoehtoja kuin kondomi. Joku siittiöt tappava ehkäisypilleri ja miehet saavat vuorostaan kestää mielialavaihtelut, turvotukset ja haluttomuuden.
Aivan älytöntä on myös että sterilisaatioon pääsee vasta 30 vuotta täytettyään tai täyttäen tarkat kriteerit ennen sitä.