HS: ”Ghostausta” harrastavat varsinkin ihmiset, joilla on psykopaattisia ja manipuloivia piirteitä
"Moni hylkää deittikumppanin selityksittä – ”Ghostausta” harrastavat varsinkin ihmiset, joilla on psykopaattisia ja manipuloivia piirteitä, tutkimus esittää
Yllättävää katoamista pitävät tuoreen tutkimuksen mukaan hyväksyttävämpänä ne, joilla on piirteitä persoonallisuuden niin sanotusta synkästä kolmikosta. Taustalla voi olla myös muita syitä, suomalaistutkija huomauttaa."
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghostaamisen sijaan, jotkut harjoittavat hätävalheita.
Niinpä. Ei ole kohteliasta sanoa "olet tyhmä", "- jäänyt keskenkasvuiseksi", "- feikki" jne. Parempi keksiä joku hätävalhe.
Tämä on niin totta. On itselläkin ollut hetkiä, jolloin olisi halunnut tietää, mikä on syynä, mutta kyllähän minkä tahansa syyn sanomisesta seuraa usein huonoa. Joskus voi olla hyvä kuulla, jos olisi jotain, mikä olisi syytä korjata (esim. henki haisee eikä itse tajua sitä), mutta useimmiten on varmaan kysymys sellaisista piirteistä, että joku toinen voisi niistä syttyäkin mutta itse vain ei syty. Joten mitä hyötyä niiden sanomisista olisi, kun kysymys ei ole siitä, että toisessa olisi jotain "absoluuttista" vikaa. Se on vain molemmille noloa. Tyyliin en pidä sinun parrasta tai olet liian sliipattu minun makuuni tai en voi sietää nakkisormia. Se nolaa toisen tyylin, josta hän itse pitää, tai huonommassa tapauksessa vielä sellaisista piirteistä, joille ei voi mitään. Ja itselle on noloa, että jotkut tuollaiset asiat vaikuttavat niin paljon. Riskinä on, että siitä tulee vain haukut, että oletpa pinnallinen ja et kyllä ole itsekään minkään näköinen. Kummallekaan ei tullut hyvä mieli.
Ei tietenkään kannata alkaa mistään parrasta tai nakkisormista puhumaan. Voi sanoa, että "me ei taideta kuitenkaan olla luotuja toisillemme" tai "mulla ei taida olla sinua kohtaan sellaisia tunteita kuin parisuhteessa pitäisi olla" tai jotain vastaavaa. Siitä järkevä ihminen tajuaa, että kiinnostusta ei ole, mutta se ei kuitenkaan loukkaa toista enempää kuin on välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tosi ujo ja varon negatiivisia/vihaisia mielipiteitä, joten ghostaaminen on helpompaa.
En vain pysty sanomaan suoraan päin naamaa ettei (enää) kiinnosta.
kuka on käskenyt sanoa päin naamaa?
sen voi tehdä puhelimitse tai viestilläkin.
lyhyt viesti riittää.
No enpä tiedä psykopatiasta, huh huh... Todennäköisemmin tätä harrastaa ihmiset, joilla ei ole tarvittavia taitoja haastavien tunteiden ja tilanteiden käsittelemiseen. Pelkäävät sanoa suoraan deitille ettei kiinnosta, tai kertoa sille "myrkylliselle" ihmiselle millä tavoin tämän käytös on ollut vahingoittavaa. Helpompi vaan kadota kuin pieru saharaan.
Ghostaaja on ... melkoinen tutkimus taas. Eivät ota huomioon, että syy voisi olla ghostatussa.
Tämä menee samaan sarjaan, kun tietyt lehdet ovat jakaneet kaverin ghostaamisesta kertovia juttuja ja jopa joku epämääräinen psykologi tai vastaava esittää samankaltaista puppua.
Jostain häiriintyneistä ihmisistä on helpompi päästä erilleen olematta yhteydessä heihin.
Ghostaaminen on dominoefektimäistä, että sitten ghostattu alkaa myös harjoittamaan sitä muille, kun se sydän on jo niin pirstaleina ja luotto mennyt muihin - ja seuraava potilas!
Ghostaaminen vio olla molemminpuolista, kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Kumpi sitten on se ghostaaja? Samoin tilanteessa, jossa toinen ei suostu uskomaan, kun sanon etten tahdo olla enää yhteyksissä. Mitä vaihtoehtoa jää jäljelle, kuin estää viestit ja puhelut. Ja kyse oli vonkaus viesteistä ja puheluista, jotka jatkuivat vaikka kerroin etten innostu yöllisistä viesteistä saatika arvosta vonkaamista ja sen päälle haukkumista, kun en suostu ehdotuksiin. Ghostaus ei siis aina ole pelkästään katoajan ongelma tai syytä, vaan viimeinen keino lopettaa suhde tai kontakti, joka rikkoo rajoja tai on muutoin ahdistava.
eli kun joku ghostaa selvästi sekopään eikä halua alkaa selittelemään päätöstään, hän on psykopaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolle "tutkimukselle" en anna paljonkaan arvoa. Toki persoonallisuushäiriöiset voivat toimia miten vain, mutta kyllä yleisimmät syyt äkilliseen treffi- tai deittisaittikumppanin katoamiseen ovat paljon arkisemmat ja tavalliset.
- ei kiinnosta (tapeeksi), mitä sitä selittelemään. Lähteväthän jotkut jopa vuosien avioliitosta ilman selityksiä!
- jos ei olla edes tavattu tai tavattu 1-2 kertaa, ei ole kyse mistään enemmästä, mitä pitäisi selitellä
- katoaja on ujo, hänellä on huonot sosiaaliset taidot ja/tai huono itsetunto, eli ei kestä mahdollista konfrontaatiota
- autismin kirjolainen ei osaa tai ymmärrä, että jotain pitäisi ilmoittaa tai selitellä
- jotkut pitävät tätäkin ghostauksena: A ilmoittaa lyhyesti "ei kiitos", B alkaa viestittää kysyä ja ihmetellä, mihin A ei enää vastaa. Osin näiden selitystä kaipaavien takia moni ei enää selkeästi lopeta nettisuhdetta vaan vain poistuu näyttämöltä.Sen sijaan seurustelusuhdetta tai kahdenvälistä tapailusuhdetta ei voi noin vain unohtaa ja nollata. Kun ollaan oltu läheisissä tekemisissä jo pidemmän aikaa, esim. kuukausia, ja toiseen on tutustunut livenä, ei ole sopivaa vain jättää vastaamatta tai estää henkilö.
Kuvasit juuri hyvin narsistista ihmistä: "ei vaan toinen kiinnosta"
Voi nyt hyvää päivää. Tällä logiikalla normaalien ihmisten pitäisi olla kiinnostunut ihan joka ihmisestä.
Eli vika ei ollutkaan minussa, vaan kymmenissä naisissa.
Kiva tietää, että olen välttynyt psykopaatti-naisista, edes näin vanhemmalla iällä kun on jo kertynyt käytännönelämän kokemusta psyko-naisista.
Mulla oli taustalla sosiaalisten tilanteiden pelko. Pystyin skarppaamaan hetken mutta sitten iski paniikki.
Jos ghostauksen suomennosta mietitään, tuo aiemmin ehdotettu (ja hämmästyttävän kannatettu) häivyttäminen ei ole looginen eikä toimi. Ei siinä aktiivisesti muuteta toista vähä vähältä todellisemmaksi, vaan kadotaan kerralla.
Ghostaaminen on lyhyesti ja ytimekkäästi katoamista. Häipymistä jälkiä jättämättä. Haihtumista kuin savuna ilmaan.
Ghostaaminen ja feidaaminen tarkoittavat lähes samaa. Feidaaminen (engl. fade) viittaa kuitenkin siihen, että jätetään edes jonkinlaisia merkkejä. Viestitellään lyhytsanaisemmin, harvemmin ja neutraalimmin... Kunnes lopulta jätetään kokonaan vastaamatta.
Juuri ghostasin naisen jonka kanssa tapailtiin 2 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te olette siellä Tinderissä, jos siellä on niin kauheaa?
Mä luulen, että ihmiset ovat siellä hakeakseen seuraa.
Mä taas luulen, että siellä ollaan pelkästään boostailemassa itsetuntoa tai kuluttamassa aikaa. Kun on tylsää tai tuntuu olo olevan vähän down, niin ei muuta kun tinderiin ilahtumaan matcheista. Tuntuu taas hyvältä, kun voi ajatella olevansa haluttu. Toimii lähinnä naisilla ja alfamiehillä, toki.
Heikkoluontoisen väen selittelyä kaikki ghostsuksen puoltamiset. Ei siitä nyt vaan pääse mihinkään, vähän arkoja raukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Heikkoluontoisen väen selittelyä kaikki ghostsuksen puoltamiset. Ei siitä nyt vaan pääse mihinkään, vähän arkoja raukkoja.
Kuulostaa siltä että jotain on jäänyt hampaankoloon. En nyt mitenkään puolustele ghostausta mutta täällä on ollut ihan järkeviäkin syitä sille (ujous, lemppujen vaikeus ja kokemus huonosta vastaanotosta ja raivareista rukkasten jälkeen)
Minä ghostaan, kun en uskalla puhua suoraan. Toinen syy on se, että en usko olevani kenellekään niin merkityksellinen, että ghostaaminen aiheuttaisi edes pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan olla varmaan aika vanha, kun täälläkin melkein kaikki tinderistä ja sen ongelmista kertovat avaukset kommentteineen tuovat mieleen vain, että nykyajan ihmisillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja eikä kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Ihan höpöä perustella, että kaikki ghostaajat muka olisivat psykopaatteja tai ongelmallisia muutoin. Itsekeskeisiä varmaan, mutta enimmäkseen huonostikasvatettuja
Nettideittailuaikana suurin osa ghostailee ja käsittelee ihmisiä pelkkänä valokuvana ja tekstinä. Tulee toinen parempi valokuva, niin silloin voi hylätä edellisen. Tätä tekevät siellä lähes kaikki.
Sitä tekee ne kenellä on siihen varaa ja kiinnostusta. Eli lähes kaikki naiset ja top 5% parhaimman näköisistä miehistä. Keskivertomies saa ehkä 1 mätsin kuukaudessa, ei todellakaan ghostaa.
Mä ghostaan liikaa, tiedostan sen. Näin tapahtuu, jos ko. ihminen rupeaa ärsyttämään tai ahdistamaan liikaa. Olen ghostannut tapailukumppaneita ja kavereita. Perheenjäsenille en näin pystyisi tehdä.
N28