Aion kysyä tyttöystäväni isältä tämän tyttären kättä
Ukko varmasti arvostaa elettäni.Ajattelin että olisi hyvä tapa tutustua ukkoon paremmin.
Kommentit (54)
Yök yök yök.
Ensinnäkin äärimmäisen ällöttävä ajatus, että isältä kysytään jotain tyttären "omistusoikeutta".
Toisekseen vit*ttaisi ihan suunnattomasti, että mies on lörpötellyt kosinnastaan jo vanhemmilleni ja kaikki ovat kimpassa myhäilleet tätä selkäni takana🤮
Tyttärenä en arvostaisi. Ymmärrän kyllä eleen takana olevan ajatuksen, mutta aikuisena ihmisenä päätän itse kaikista asioistani. Muutin pois vanhempieni luota lukion jälkeen, enkä ole neuvoja tai mielipiteitä kysellyt heiltä sen jälkeen. Hyvin on mennyt ja kaikki asiat on kunnossa.
Eräs tuttuni mm. kolmekymppisenä otti miehensä sukunimen, koska äitinsä oli käskenyt. WTF?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti nyt, missä kohtaa ap sanoi, ettei ole ensin kosinut tyttöystäväänsä, vaan ryntää isän puheille puhumatta mitään? Kai sen nyt tyhmempikin tietää, ettei isä tytärtään omista. Kyse on mielestäni kauniista ja perinteisestä tavasta. Kertoo sulhosta paljon jos toimii näin. Itse arvostaisin. Moukat vaan eivät ymmärrä.
Juuri näin minunkin mielestäni. Aika yksinkertainen pitää olla, jos oikeasti kuvittelee, että tyttöystävällä ei ole asiaan mitään sanottavaa.
Onhan hän tietoinen että naimisiin ollaan menemässä. Mitä tässä elttaamaan mikä on oikeen ja väärin.Suorastaan arvostan miestä kohteliaisuudesta.
Vai kysytkö tyttöystävältä hänen isänsä kättä?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti nyt, missä kohtaa ap sanoi, ettei ole ensin kosinut tyttöystäväänsä, vaan ryntää isän puheille puhumatta mitään? Kai sen nyt tyhmempikin tietää, ettei isä tytärtään omista. Kyse on mielestäni kauniista ja perinteisestä tavasta. Kertoo sulhosta paljon jos toimii näin. Itse arvostaisin. Moukat vaan eivät ymmärrä.
Mihin aikaan tuo on ollut perinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en näe mitään kaunista tuossa tavassa. Tapa ajalta, jolloin nainen oli isän (ja myöhemmin aviomiehen) omaisuutta.
Ai sä et näe. Mä näen että on herrasmies niinkuin ennen vanhaan sanottiin.
Mitäs sitten jos ukko sanoo ei? Jätätte hääsuunnitelmat siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvin vanhanaikainen tapa jopa yli 50 v. mielestä. Isä ei omista tytärtään, mutta tietenkin voisit keskustella molempien vanhempien kanssa suunnitelmistasi mennä naimisiin.
Miksi? Ei tyttären naimisiinmeno vanhemmille kuulu.
Mun nykyinen kumppani halusi jutella isäni kanssa siinä vaiheessa kun tiesimme, että haluamme olla loppuelämämme yhdessä (ilman naimisiin menoa). Halusi vain kertoa isälleni, että hänen on tarkoitus pitää hyvää huolta minusta. Aivan suloista omasta mielestäni. Varsinkin kun elämäni on ollut vähemmän ruusuista. Tiesin, että isänikin kovin halusi, että elämäni olisi vaihteeksi hieman aurinkoisempi. Kyllä hän selvästi ilahtui tästä kumppanini eleestä ja pääsivät tutustumaan toisiinsa. Ja minä olin tuolloin siis aikuinen nainen 45v :D
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en näe mitään kaunista tuossa tavassa. Tapa ajalta, jolloin nainen oli isän (ja myöhemmin aviomiehen) omaisuutta.
Ai sä et näe. Mä näen että on herrasmies niinkuin ennen vanhaan sanottiin.
Kyllä herrasmiehetkin ovat siirtyneet jo nykyaikaan ja jättäneet tällaiset idiotismit taakseen.
Jos on kaunista kysyä vanhemmilta, niin miks ei kysytä äidiltä? Miks ei miehen kättä kysytä tämän isältä, kun voihan nainenkin kosia?No niinpä. Just sen takia on ällöttävä tapa nykyaikana , kun pohjautuu ajatukseen isästä nimenomaan tytön omistajana, ei lapsen kasvattajana.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin minunkin mielestäni. Aika yksinkertainen pitää olla, jos oikeasti kuvittelee, että tyttöystävällä ei ole asiaan mitään sanottavaa.
Onhan hän tietoinen että naimisiin ollaan menemässä. Mitä tässä elttaamaan mikä on oikeen ja väärin.Suorastaan arvostan miestä kohteliaisuudesta.
Niin, sitähän juuri tuossa tarkoitinkin, että tässä ketjussa on omituisia oletuksia siitä, että tyttöystävältä ei kysyttäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten jos ukko sanoo ei? Jätätte hääsuunnitelmat siihen?
Jos joku tulisi kysymään lapseni kättä sanoisin ei. Siinä se vasta mitataan onko ihanan perinteinen herrasmies :)
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaunista kysyä vanhemmilta, niin miks ei kysytä äidiltä? Miks ei miehen kättä kysytä tämän isältä, kun voihan nainenkin kosia?No niinpä. Just sen takia on ällöttävä tapa nykyaikana , kun pohjautuu ajatukseen isästä nimenomaan tytön omistajana, ei lapsen kasvattajana.
No voihan sitä ehkä äidiltäkin kysyä, mutta se vanha tapa nyt sattuu menemään näin päin. en ymmärrä, miksi tällaisesta asiasta pitää nillittää. Ihmettelettekö myös, miksi morsiamella on valkoinen mekko ja miksi miehellä ei ole kukkakimppua.
Miksi? Miten asia mielestäsi millään muotoa kuuluu äijälle?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitähän juuri tuossa tarkoitinkin, että tässä ketjussa on omituisia oletuksia siitä, että tyttöystävältä ei kysyttäisi mitään.
Totta kai on puhunut mahdolliselle vaimolleen etukäteen koska sen pitää jo olla ompelemassa kapioita. Vai eikö tässä ollutkaan kyse perinteistä?
Ap. Jos ukko myöntyy niin otatko palana vai siivuna.
Keneltä sitä miehen omistusoikeutta sitten kysytään? Siis jos meinaa kosia miestään, miehen äidiltäkö silloin pitää pyytää omistusoikeus?