Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi on suuttunut lapsillemme

Vierailija
14.05.2015 |

Hankala tilanne anopin kanssa.

Miehellä on sisar, jolla on kaksi lasta, kuten meilläkin. Niistä esikoinen on anopin erityinen silmäterä. Hän on iältään lastemme välissä. Tämä silmäterä, olkoon nimeltään vaikka Tiina, on koko ajan anopin puheissa, kun lapsemme käyvät hänen luonaan. Tiina sitä ja Tiina tätä, Tiina sai kokeista kympin, Tiina sai kesätöitä, Tiina ostaa sieltä ja sieltä vanhojenpäivän puvun, Tiina kävi kampaajalla, Tiina hoitaa naapurin lapsia kun vanhemmat menevät häihin, Tiina leikkasi hänen nurmikkonsa. Tiina Tiina Tiina.

Lastemmme asioista ei kysellä koskaan mitään. Joskus anoppi sanoo asioita kuten "milloinkas teidän lapset aikovat alkaa rahaa tienata? Kyllä minä tuossa iässä olin jo työssä!" tuhahdellen. Kaikki serkukset ovat lukiossa tai menossa lukioon ja aikovat opiskella yliopistossa, mutta vain miehen sisaren lasten opiskelusuunnitelmia pidetään hyvänä asiana, meidän lastemme opiskelusuunnitelmia pidetään turhana ajanhaaskauksena.

Nyt lapsemme eivät halua mennä mummolaan enää ollenkaan kuuntelemaan tällaisia puheita. Anoppi on hyvin loukkaantunut, kun meidän huonotapaiset lapsemme eivät halua mennä mummoaan enää tervehtimään.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän samanlaisen tapauksen lähipiiristäni ja lopputulema on se, että nyt aikuisena lapsenlapset ei käy enää mummoaan katsomassa ollenkaan. Jopa tämän tarinan "Tiina" karttaa mummoa, koska tajusi kyllä jo lapsena epäoikeudenmukaisuuden.

Vierailija
22/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äitini puhuu koko ajan siskoni lapsista ja näiden tekemistä. Ovat ala-asteella joten mitään kummoisia eivät siten tee. Mutta siitä huolimatta koko ajan näistä jauhaa. Minun lapseni tekemiset on ihan yhtä tyhjän kanssa vaikka lähes aukuisina tekevät vaikka mitä. Enkä ole kateellinen vaan on rasittavaa kuunnella sitä räksytystä suoralla syötöllä eikä voi mistään kunnolla puhua kun joka asiasta tulee ne lapset mieleen. Äiti sitten vielä itse puhuu kuinka muut suosii jotain lasta tai lapsenlasta että se on väärin eikä tajua mitä itse tekee. No en sitten jaksaa juuri äidillä käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:08"]

Aika jännä, että anoppi myös puhuu ohi lasten eli kyselee sinulta lasten suunnitelmista :)

[/quote]

Tietenkin näen anoppia myös ilman lapsiamme. Isot lapset, heillä on toki omiakin menoja emmekä ole lähestulkoonkaan aina yhdessä anoppilassa.

-ap

Vierailija
24/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummolle sanottu suoraan mikseivät lapset halua käydä siellä? Jos ei, kannattaa aloittaa siitä.

Vierailija
25/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset vaikka menisi kesäksi töihin, saisi kokeista kymppejä ja olisi muutenkin isoäidille ilona?

Vierailija
26/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:09"]

Minunkin äitini puhuu koko ajan siskoni lapsista ja näiden tekemistä. Ovat ala-asteella joten mitään kummoisia eivät siten tee. Mutta siitä huolimatta koko ajan näistä jauhaa. Minun lapseni tekemiset on ihan yhtä tyhjän kanssa vaikka lähes aukuisina tekevät vaikka mitä. Enkä ole kateellinen vaan on rasittavaa kuunnella sitä räksytystä suoralla syötöllä eikä voi mistään kunnolla puhua kun joka asiasta tulee ne lapset mieleen. Äiti sitten vielä itse puhuu kuinka muut suosii jotain lasta tai lapsenlasta että se on väärin eikä tajua mitä itse tekee. No en sitten jaksaa juuri äidillä käydä.

[/quote]

Voi miten ikävä kuulla. Ymmärrän sinua niin hyvin.

-ap

Vierailija
27/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:54"]

No jaa.. Eipä näihin oikein voi kommentoida, kun ei tiedä anopin versioita.

[/quote]

Missä ketjussa saadaan lukea kaikkien osapuolten versio ja silti kommentoidaan. Miksi yhtäkkiä tässä ketjussa kommentoiminen on mahdotonta. My ass.

[/quote]

No mä ymmärrän tuon et on hyvä tietää ne molemmat versiot. Monesti ihmiset niin herkästi yksipuolisesti kaiken kuulemansa. Se ei useinkaan ole mikään totuus, vaan toisen osapuolen oma subjektiivinen tulkinta asioista. Varsinkin tässä tapauksessa kun vaikuttaa siltä ettei tämän anopin kanssa ole niitä keskusteluja käyty. No, mut olen sitä mieltä et toki tänkin perusteella voi keskustelua käydä. Voihan sitä kommentoida yleisellä tasolla. 

Vierailija
28/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se nyt tuntuisi miten pahalta, niin sinun on silti puolustettava lapsiasi. Sanot vain suoraan mutta rauhallisesti, että lapsesi eivät enää halua käydä mummon luona koska mummo aina puhuu heistä ikävästi ja he ovat pahoittaneet mielensä. Jos ei tästä ymmärrä, niin on parempi antaa lasten päättää itse ja olla menemättä jos tuntevat olonsa ikäväksi mummolla. Kenelläkään ei ole velvollisuutta sietää huonoa kohtelua, vaikka kyseessä olisi miten ainoa käytettävissä oleva isovanhempi.

Vierailija
29/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:20"]

Kenelläkään ei ole velvollisuutta sietää huonoa kohtelua, vaikka kyseessä olisi miten ainoa käytettävissä oleva isovanhempi.

[/quote]

Tuohon voisin vielä vähän selventää, että anoppi ei ole hoitanut lapsiamme kuin pari kolme kertaa, ei kyllä muitakaan lapsenlapsiaan ja se on ihan ok. Siitä en ole mitenkään katkera, enkä koskaan ajatellutkaan, että anopin pitäisi olla lastenhoitaja tai muu auttajamme. Hänellä on ollut oma työnsä kaikkien lapsenlapsien ollessa pieniä ja siksi hänellä on enemmän aikaa ollut vasta viime vuosina, eikä mikään hoitoapu ole ollut enää tarpeenkaan.

-ap

Vierailija
30/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:55"]

Usein tyttärien lapsista tulee läheisemmät kuin poikien lapsista sillä poikien lapset käy enemmän siellä äitinsä vanhempien luona.

[/quote]

Oma äitini on kuollut, joten tämä on lasten ainoa mummo ja isänikin on jo vanhuuden heikentämä ja asuu kauempana. Minua surettaa lasteni puolesta kyllä ja näen, että asia vaivaa lapsianikin.

Anoppini tuntien pelkään pahoin, että jos hänelle puhuu asiasta, hän kieltää kaiken ja siitä sitten vasta draama paisuukin :(

-ap

[/quote]

Joo ei kaikki ole sellaisia, et asioista vois suoraan puhua, ikävä kyllä. Mut toisaalta, eikö se ole kuitenkin oikea tapa toimia? Kuulostaa epäreilulta vaan alkaa välttelemään ilman selitystä. Vois näyttää lapsillekin mallia miten toimitaan oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi