Miksi sipulin pilkkominen ei enää ”itketä”?
Ihan sama millaista sipulia pilkon niin ei kirvele eikä vuoda silmät. Ootteko huomanneet? Vai onko mussa joku vika 😅?
Kommentit (17)
Olet paatunut. Niin siinä sitten käy.
Siksi koska sulla on piilolinssit. Eikö?
Oletko alkanut käyttämään piilolinssejä?
Itse olen luullut sen johtuvan piilareista, koska normaalisti jos minulla on piilarit silmissä niin sipuli ei tunnu missään mutta heti jos leikkaa sipulia ilman piilareita niin ai että ihan hirveä kirvely ja silmien vuotaminen.
Mun mielestä kerma on muuttunut punaiseksi maidoksi ja punainen maito kevytmaidoksi. Ottaa päähän.
Jospa sinulla on nykyisin varaa terävään veitseen tai sitten vanhemmiten kyynelkanavat toimii huonommin.
Samaa ihmettelin yks päivä. Ei ole vuosiin itkettänyt. Ja joo, piilolinssiä käyttäessä ei itketä, mut ei oo enää piilareita. Onko sipulilajikkeet jotenkin laimennettu? Onko ne myös miedomman makuisia?
Sama! Ei piilareita, mutta hyvät veitset kyllä on käytössä. Ei vaikuta sipulin lajike.
Olen huomannut että tuo ikiaikainen sahalaitainen "laser" veitsi ei vuodata hirveästi silmiä sipulin kanssa. Ehkä se on se sahalaita.
Kyllä mua itketti viimeks. Leikkasin sen sipulin väärin.
Se pitää puolittaa "kantaan" nähden oikein päin.
Joskus aikaisemmin oli uskomus että sipulit piti säilyttåä huoneenlämmössä.
Silloin niiden pilkkominen itkettää. Jääkaappikylmä sipuli taas ei.
Yhden kanssa ei tule mitään, mutta toisen jo itkettää ihan kuin ennenkin.
Sipuliin lisätty palmuöljy neutralisoi itkettämis-vaikutuksen.
Ehkä nykyiset lajikkeet on miedompia. Itse kasvatettuja ryvässipuleita pilkkoessa itkettää, mutta kaupan sipuleilla ei mitään vaikutusta.
Monet sipulit on jotenkin laimennettuja versioita entisestä. Pienet ja luomut on yleensä äkäisempiä kuin isot. Jos säilytät niitä jääkaapissa ja pilkot heti kylmänä, niin sillä on myös iso vaikutus. Itselläni ei silloin kirvele nuo pienetkään, mutta jos ehtii hetken lämmetä, niin sitten kyllä. Varmaan tosiaan veitsen terävyyskin voi vaikuttaa. Piilolinsseistä en osaa sanoa.
Korona.