Millä saa veritahran pois
Tuli nenästä verta ja puserossa on nyt tahra. Ei lähtenyt pesussa kunnolla pois, joten mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi.
Kommentit (20)
Veri lähtee pesemällä tai punaviinillä. Punaviiniä ja suolaa.
Se on kumma että täällä lähtee joka kerta melkein ja tavallisella pesuaineella, tuoksuton versio lähikaupasta. Outoa on.
Vierailija kirjoitti:
Millä se punaviinitahra sitten lähtee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä se punaviinitahra sitten lähtee?
Verellä
Veri lähtee tuoreena ihan kylmällä vedellä ja hankaamisella. Pyykkikoneessa tahra palaa kankaaseen enkä ainakaan itse ole saanut mitenkään niitä pois.
Joitain veritahroja olen keinokuiduista saanut pois hankaamalla raa'alla nestemäisellä pyykinpesuaineella kohtaa muutaman minuutin ajan, sitten huuhtelu.
Tuoreeltaan pesu kylmällä vedellä. Kuivunut veritahra on aika hankala poistaa kokonaan, melkein mahdoton.
Liota kylmässä vedessä ja laita veteen pyykinpesuainetta (esim. Bio Luvil). Anna vaatteen olla vedessä ainakin yön yli. Tosin on epävarmaa, toimiiko tämä enää nyt, kun jo pesit vaatteen pyykkikoneessa. Kannattaa kuitenkin urittää.
Pese uudestaan. Käytä eri merkkistä pesuainetta kuin ensimmäisellä kerralla. Jos vaate suinkin kestää 60 asteisen pesun, niin sillä sitten.
Jos pesit pyykkikoneessa nelkyt+ asteisessa vedessä tai hanan alla lämpimällä, saat paidan puhtaaksi vain ostamalla uuden. Veri pitää pestä kylmällä pois ettei se pala kiinni. Valitan jos paita ehti mennä pilalle, muista ensi kerralla käyttää kylmää vettä.
Pese veritahra aina ensin kylmässä vedessä mahd. tuoreena.
Kuumassa vaan tarttuu tiukemmin kiinni.
Joillakin pesuaineilla ei lähde veritahrat mihinkään, toisilla taas lähtee viimeistään toisella pesukerralla. Toimiviksi olen todennut ainakin LV ja Erisan.
Sitäkin voi kokeilla, että laittaa jotain tahranpoistoainetta siihen tahraan, ja uusintapesuun koko vaate.
Poliisilla on keinonsa, turhaan hinkkaat.
Oma veri lähtee omalla syljellä. Siinä on joku entsyymi mikä rikkoo sen rakennetta. Jos ei muut toimi, niin tuo toimii.
Ei lähde jämähtäneet selkäfinniveritahrat. Uusia paitoja en todellakaan polta.. kaikkee on kokeiltu. Sävyttäisinkö akryylimaalilla? tiedän kyllä miltä kuulostaa mutta mustien farkkujen maalitahrat oon korjannu niin. Hennosti.
Kyllä se pesuaineella muistaakseni lähti vaikka ennen ei lähtenyt.
Veri lähtee pois oksennuksella. Paras oksennus kun olet ryypännyt pääsi täyteen ja syönnyt makkaraperunat siihen lisukkeet päälle. Oksenna veritahran päälle makkaraperunat ja hinkkaa. Kyllä hyvin lähtee veri pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreeltaan pesu kylmällä vedellä. Kuivunut veritahra on aika hankala poistaa kokonaan, melkein mahdoton.
Höpöhöpö. Kuivunutkin veritahra lähtee pois sappisaippualla.
Sappisaippuaa, vettä ,hankausta ja lopuksi pesu normaalisti pesukoneessa. Olen saanut aina puhtaaksi näin.
Sappisaippuaa, sellainen palasaippua. Sillä hankaa tahraa. Sain omasta vaatteesta veritahran pois.