Jos pääsen sisään yliopistoon niin voinko siis opiskella mitä vaan ?
... Sivuaineena. Tiedän että on jotain rajoitettuja sivuaineita, mutta jos vaikka hakisin lukemaan jotain helppoa kuten fysiikkaa, niin voisinko ottaa sivuaineeksi vaikka kulttuuriantropologiaa?
Kommentit (12)
Fysiikka helppoa..... Kämppis opiskelee sitä ja se on kaikkea paitsi helppoa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:07"]
Fysiikka helppoa..... Kämppis opiskelee sitä ja se on kaikkea paitsi helppoa.
[/quote]
tarkoitin että sinne pääsee helposti sisään :)
Tiedekunnan sisällä voi yleensä valita aika vapaasti, ja ns. yleisiä aineita kuten kielet ja matematiikka on yleensä helposti perusteltavissa.
Aina voit tietysti hakea suoraan sitä antropologiaakin lukemaan, itse aikanaan pääsin yliopistolle nimenomaan humanistiselle puolelle ihan puhtaasti valehtelemalla haastattelussa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:06"]
Voit. Rajattuja aineita on tosi vähän. Päätät 100% itse millaisen kokonaisuuden kasaat.
[/quote]
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Voit toki luennoilla käydä ja tentitkin tehdä, mutta tuskin fyysikko saisi kulttuurihistorian approa hyväksiluettua tutkintoonsa.
Yliopistolla saa siis kyllä hyvin vapaasti opiskella. Itse olin 160 opintoviikon maisterin papereihin käyttänyt opinto-otteen mukaan karvan vajaa 300 opintoviikon edestä kursseja. Niistä sain päättötodistukseen hyväksytyksi vissiin 186 ov. Rapiat sata opintoviikkoa meni ihan "omaan piikkiin" itseäni sivistäessä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:16"]
Voit. Rajattuja aineita on tosi vähän. Päätät 100% itse millaisen kokonaisuuden kasaat.
[/quote]
Minä kyllä sain kaikki kurssit kandi/maisteriopintoihin ympättyä, vaikka en kaikkia
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Voit toki luennoilla käydä ja tentitkin tehdä, mutta tuskin fyysikko saisi kulttuurihistorian approa hyväksiluettua tutkintoonsa.
Yliopistolla saa siis kyllä hyvin vapaasti opiskella. Itse olin 160 opintoviikon maisterin papereihin käyttänyt opinto-otteen mukaan karvan vajaa 300 opintoviikon edestä kursseja. Niistä sain päättötodistukseen hyväksytyksi vissiin 186 ov. Rapiat sata opintoviikkoa meni ihan "omaan piikkiin" itseäni sivistäessä.
[/quote]
Kuulostaapa oudolta, etteivät muka hyväksyneet kaikkia kursseja maisterin papereihin! Minä sain kyllä kaikki kurssit merkityiksi päästötodistukseen, vaikka teinkin reippaasti ylimääräisiä kursseja. Ei ne suoriteut kurssit minnekään häviä. Tein tosin kurssit niin järkevästi, että suurin osa liitettiin ainakin appron osaksi. Kohtaan "muut opinnot" jäi kai jotain 40 opintopistettä. Mutta kyllä nekin sitten näkyvät opinto-otteessa suoritettuina kursseina, joten eivät menneet hukkaan.
Kyllähän niitä saa käydä, mutta kaikki oman alan opinnot täytyy suorittaa myös minkään tutkintopaperin ulossaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:24"]
Kyllähän niitä saa käydä, mutta kaikki oman alan opinnot täytyy suorittaa myös minkään tutkintopaperin ulossaamiseksi.
[/quote]
Ja jonkun verran sivuaineopintoja pitää myös suorittaa, jos on sivuainepakko.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:16"]
[/quote]
Minä kyllä sain kaikki kurssit kandi/maisteriopintoihin ympättyä, vaikka en kaikkia
[/quote]
Kuulostaapa oudolta, etteivät muka hyväksyneet kaikkia kursseja maisterin papereihin! Minä sain kyllä kaikki kurssit merkityiksi päästötodistukseen, vaikka teinkin reippaasti ylimääräisiä kursseja. Ei ne suoriteut kurssit minnekään häviä. Tein tosin kurssit niin järkevästi, että suurin osa liitettiin ainakin appron osaksi. Kohtaan "muut opinnot" jäi kai jotain 40 opintopistettä. Mutta kyllä nekin sitten näkyvät opinto-otteessa suoritettuina kursseina, joten eivät menneet hukkaan.
[/quote]
Totta kai ne siellä papereissa näkyvät, mutta eivät osana tutkintoa vaan juurikin siellä "muissa opinnoissa".
Minulla on kyllä merkitty maisterinpaperiin ihan kaikki opinnot. Myös ne täydennyskoulutuspuolen huuhaa-kurssit, vaikka 15 opintoviikosta onkin valinnaisiin hyväksytty vain 12 ov.Nämä siis opintorekisteriotteessa, todistuksessa on merkitty kaikki sivuainekokonaisuudet ja lisäksi on vielä joku lisätietokohta, jossa on myös lisämerkintä. Mulla oli myös maisterina reilut sata ylimääräistä opintoviikkoa. Olen sitten saanut opinto-oikeuden toiseen tutkintoon, johon ei periaatteessa tarvitse enää tehdä kuin gradu ja muutama sellainen kurssi, joka on uusi tai muuttunut niin paljon, ettei vanha enää vastaa nykyistä.
Tutkinnon osana näkyvät vain tutkintoon sisältyvät, eli pakolliset. Kun tutkintoon kuuluu 'vähintään n op sivuaineita" niin ne on sitten oltava. Joissakin tutkinnoissa on määrätyt sivuaineet, joissakin voi olla ihan mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:09]
Aina voit tietysti hakea suoraan sitä antropologiaakin lukemaan, itse aikanaan pääsin yliopistolle nimenomaan humanistiselle puolelle ihan puhtaasti valehtelemalla haastattelussa.
[/quote]
Missä haastattelussa??
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:09"]
Tiedekunnan sisällä voi yleensä valita aika vapaasti, ja ns. yleisiä aineita kuten kielet ja matematiikka on yleensä helposti perusteltavissa.
[/quote]
No jooei, kieliin on kyllä yleensä sivuainevalintakokeet...! Ja missähän haastattelussa tuo yksi vastaaja on mahtanut käydä... :-DDD