Mikä koirarotu meille?
Olen n. Kuukausi sitten eronnut miehestäni ja lapset viikoittain minulla ja miehellä .Asumme n. 3 km päässä toisistamme.Mies vei yhteisen koiramme, sillä oli mettäkoira ja minusta ei ole jänismetsälle asiaa :D Nyt olemme harkinneet lasten 8,11 ja 12 v kanssa jos hankkisimme minun kotiini koiran.Koira tulisi sisälle ja olisi pienikokoinen piipertäjä.Miehen koira on begle, pikkukoirista kokemusta löytyy.Opiskelu aikoina minulla on ollut suomenpystykorva narttu.Miehen ja minun seurustelu aikoina meillä oli australianpaimenkoira urokset.Ennen miehen nykyistä koiraa meillä oli pieni papillon poika vain 4 v. sillä kuoli vakavaan sydänsairauteen.Perheemme liikkuu paljon lapset mukaan lukien.Minä pidän juoksu- ja kävelylenkeistä.Koira tuli pääasiassa minulle kun lapset miehellä ja tietysti lasten kaveriksi, joten pitäisi olla lapsiystävällinen.Asumme taajaman ulkopuolella metsäpolun lähistöllä omakotitalossa.Olisin valmis harjaamaan turkkia jonkun verran riippuen turkista.Koulutus tulisi olla helppoa mutta haasteetkin otetaan vastaan.Metsästysviettiä ei saisi olla, sillä pihalla majailee kolme pihakissaa sekä sisällä vanha leppoisa kollimme.
Mikä koirarotu siis sopisi meille?Vinkkejä ja ehdotuksia !
Kommentit (13)
Ei ainakaan sellainen koira rotu, jonka nimessä on yhdys sanoja. Pois voidaa lukea siis esi merkiksi perhos koira, länsi ylämaan terrieri, villa koira, mäyrä koirat ynnä kaikki muut rodut, joiden nimen kirjoittaminen vaatii yhdys sanoja.
Aloittaja puhui kyllä pienestä koirarodusta.Shelyyi on jo keskikokoluokkaa...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:08"]Aloittaja puhui kyllä pienestä koirarodusta.Shelttii on jo keskikokoluokkaa...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:07"]Ei ainakaan sellainen koira rotu, jonka nimessä on yhdys sanoja. Pois voidaa lukea siis esi merkiksi perhos koira, länsi ylämaan terrieri, villa koira, mäyrä koirat ynnä kaikki muut rodut, joiden nimen kirjoittaminen vaatii yhdys sanoja.
[/quote]
Mikä typerys :/
Sheltti on kyllä pieni tai riippuu tietysti onko tottunut chihuihin vaan :D itse ehdottaisin jotain seurakoiralinjaista terrieriä esim jackrusselia, tai sitten minkä kokoista villakoiraa tahansa :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:14"]
Sheltti on kyllä pieni tai riippuu tietysti onko tottunut chihuihin vaan :D itse ehdottaisin jotain seurakoiralinjaista terrieriä esim jackrusselia, tai sitten minkä kokoista villakoiraa tahansa :)
[/quote]Jackrusselilla ainakin kuuluisi olla metsästysviettiä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:22"]Pihakissoja?
[/quote]
Et taidakkaan asua maalla.Normaali näky Pohjanmaalla
Suomenlapinkoira nyt ei mikään pikkukoira ole, mutta omasta mielestä ei ole lapparin voittanutta. Lempeitä, tottelevaisia, miellyttämishaluisia ja erittäin lapsirakkaita ymsyms. Yhtään huonoa puolta en löydä :)
.
Meillä on nyt 1v lappariuros, ja on niin rakas koko perheelle, että ei voisi enää kuvitellakaan elämää ilman. 2v tyttö on koiran silmäterä, "opetti" jopa tytön kävelemään :') Kotona vielä asuessani on ollut myös kaksi lapinkoiraa, niin mahtava ja monipuolinen rotu, että en kyllä muuta rotua itse enää harkitsekaan.
.
Niin ja lapinkoirista löytyy myös niitä todella pieniä, reilu 10kilosia karvaturreja, ettei nyt mahdottoman suuria kaikki ole :)
Sheltti