Olen shoppailuriippuvainen. Onko muita?
Laskeskelin tuossa, paljonko olen laittanut rahaa vaatteisiin ja asusteisiin tänä vuonna. Summa on järkyttävä 1500 ja shoppailen vähintään jotain joka viikko, joskus käyn kaupoilla useita kertoja viikossa. Shoppailen myös Huutonetissä. Uutta roinaa on tullut kaappeihin jo yli 40 kappaletta. Sairasta. Välillä pääsin jo eroon tuosta shoppailuvimmasta mutta nyt se on taas lähtenyt käsistä. On niin ihana ostella ja siitä tulee hyvä mieli. Kuitenkin oma tyyli ja osaaminen on ihan hukassa.
Miten pääsen irti tästä? Himoitsen koko ajan jotain enkä osaa olla tyytyväinen siihen mitä mulla jo on. Apua!
Kommentit (26)
Juu on. Kun koti on täyttymässä, on pakko lopettaa. Lisäksi mietin, että paljonko säästän vuodessa, kun lopetan ostamisen. Ja nyt puhun vaatteista, kengistä ja laukuista.
Mä olen. Mutta mä palautan usein ja joudun sen takia pitämään taukoa jostain liikkeistä. Mulla on myös porttikielto sen ja riitelyiden takia. Muut on joutuneet palauttamaan mun tyhmiä ostoksia ja ne raivoaa mulle siitä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:37"]Mä olen. Mutta mä palautan usein ja joudun sen takia pitämään taukoa jostain liikkeistä. Mulla on myös porttikielto sen ja riitelyiden takia. Muut on joutuneet palauttamaan mun tyhmiä ostoksia ja ne raivoaa mulle siitä.
[/quote]
Jos asut etelä-Pohjanmaalla niin tiedän sut
Mieti, että mitä tyhjiötä itsessäsi yrität täyttää kaikilla tavaroilla. Et ehkä ole täysin tyytyväinen itseesi ja yrität muokkautua ''paremmaksi'' ulkoisten asioiden kuten tyylin kautta? Pinnallisiin asioihinhan voi keskittyä vaikka maailmantappiin saakka ja viedä niin pitkälle kun haluaa, mutta samalla sisäinen tyhjiö kasvaa kasvamistaan, ellet oivalla, mikä on vialla. Ja sitä ei voi kukaan muu kuin sinä itse saada selville.
Taitaa olla minullakin. On ihanaa mallata ja pitää päällä uusia vaatteita. Lisäksi inhoan tilanteita jos en meinaa löytää tilanteeseen sopivia vaatteita kaapistani tuskailematta. Rakastan vaatteita ja tavallaan tämä on harrastus minulle ja harrastukset maksavat. Töissä eräs maksaa hevosharrastuksesta useita satasia kuukaudessa - ei sitä kukaan paheksu. Miksi rahan laittaminen esim. vaatteisiin olisi yhtään paheksuttavampaa, varsinkin jos siitä tulee hyvä mieli.
Täällä entinen ostaja ja nykyinen harkitsija.
Ikä teki mul tehtävänsä eli 35v ku täytin niin uusien vaatteiden jne. haaliminen loppui lähes kokonaan.
Enää en osta kuin todella tarpeeseen ja mul
on yleensä samat paidat,housut,kengät jne.
Vanhoilla vaatteilla saa ihan hyvää ja piristävää vaihtelua. Kirpparit ovat minulle mieluisia paikkoja.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]
Mieti, että mitä tyhjiötä itsessäsi yrität täyttää kaikilla tavaroilla. Et ehkä ole täysin tyytyväinen itseesi ja yrität muokkautua ''paremmaksi'' ulkoisten asioiden kuten tyylin kautta? Pinnallisiin asioihinhan voi keskittyä vaikka maailmantappiin saakka ja viedä niin pitkälle kun haluaa, mutta samalla sisäinen tyhjiö kasvaa kasvamistaan, ellet oivalla, mikä on vialla. Ja sitä ei voi kukaan muu kuin sinä itse saada selville.
[/quote]
Tätä en ymmärrä, miksi pitäisi olla joku tyhjiö ja sitä täyttää uusilla vaatteilla. Eikö niitä vaatteita, niiden hiplailua, sovittelua yms. voi vaan yksinkertaisesti rakastaa, ihan kuin joku rakastaa vaikka autourheilua. Tai joku keräilee pikkuautoja, mitähän tyhjiötä siinäkin täytetään:).
Eihän tuo ole edes paha. Itse olen shoppaillut tänä vuonna jo monella tonnilla. En ole löytänyt ratkaisua.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]
[/quote]
Tätä en ymmärrä, miksi pitäisi olla joku tyhjiö ja sitä täyttää uusilla vaatteilla. Eikö niitä vaatteita, niiden hiplailua, sovittelua yms. voi vaan yksinkertaisesti rakastaa, ihan kuin joku rakastaa vaikka autourheilua. Tai joku keräilee pikkuautoja, mitähän tyhjiötä siinäkin täytetään:).
[/quote]
Joo, mutta silloin ei henkilö kokisi tätä ongelmaksi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]Mieti, että mitä tyhjiötä itsessäsi yrität täyttää kaikilla tavaroilla. Et ehkä ole täysin tyytyväinen itseesi ja yrität muokkautua ''paremmaksi'' ulkoisten asioiden kuten tyylin kautta? Pinnallisiin asioihinhan voi keskittyä vaikka maailmantappiin saakka ja viedä niin pitkälle kun haluaa, mutta samalla sisäinen tyhjiö kasvaa kasvamistaan, ellet oivalla, mikä on vialla. Ja sitä ei voi kukaan muu kuin sinä itse saada selville.
[/quote]Hyvin ilmaistu. Myönnän ,olen kateellinen hyvälle selittämisen taidollesi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]Taitaa olla minullakin. On ihanaa mallata ja pitää päällä uusia vaatteita. Lisäksi inhoan tilanteita jos en meinaa löytää tilanteeseen sopivia vaatteita kaapistani tuskailematta. Rakastan vaatteita ja tavallaan tämä on harrastus minulle ja harrastukset maksavat. Töissä eräs maksaa hevosharrastuksesta useita satasia kuukaudessa - ei sitä kukaan paheksu. Miksi rahan laittaminen esim. vaatteisiin olisi yhtään paheksuttavampaa, varsinkin jos siitä tulee hyvä mieli.
[/quote]
Ei ole kovin kestävää kulutusta jatkuva vaatteiden ostaminen. Tuleeko kaikkia pidettyä, mihin ne vanhat vaatteet menee?
Että kyllä tuo hevosharrastus on paljonkin järkevämpi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]Taitaa olla minullakin. On ihanaa mallata ja pitää päällä uusia vaatteita. Lisäksi inhoan tilanteita jos en meinaa löytää tilanteeseen sopivia vaatteita kaapistani tuskailematta. Rakastan vaatteita ja tavallaan tämä on harrastus minulle ja harrastukset maksavat. Töissä eräs maksaa hevosharrastuksesta useita satasia kuukaudessa - ei sitä kukaan paheksu. Miksi rahan laittaminen esim. vaatteisiin olisi yhtään paheksuttavampaa, varsinkin jos siitä tulee hyvä mieli. [/quote] Ei ole kovin kestävää kulutusta jatkuva vaatteiden ostaminen. Tuleeko kaikkia pidettyä, mihin ne vanhat vaatteet menee? Että kyllä tuo hevosharrastus on paljonkin järkevämpi.
[/quote]
Järkevää, ei kaiken tarvitse olla järkevää. Kyllä olisi tylsää elämä jos voisi tehdä vai järkeviä asioita. Siinähän tavallaan kieltää itsensä jos ei toteuta itseään haluamallaan tavalla.
Käy juttelemassa psykologille, voit saada hyviä neuvoja.
Mä taas inhoan kauppoja. Pitäisi saada taas itsensä psyykattua, että saisin hankittua työvaatteita.
Ap sanoo: varmaan jotain tyhjiötä täytän mutt vaatteet ovat myös tavallaan mun intohimo ja harrastus. Siitä huolimatta ostan, vaikka tyyli on hukassa enkä ole koskaan tyytyväinen itseeni tai miltä näytän tai millainen olen. Mä en koe, että tällainen jatkuva pakonomainen pakko saada -tunne on mitenkään normaalia, vaikka kuinka olisi harrastus ja sydäntä lähellä oleva asia.
Huokaus. Haluaisin olla aina tyylikäs ja kaunis mutten tiedä miten. Aina omassa peilikuvassa on pelkkää moitetta vaikka en susiruma ole ja hoikkakin olen. Jotenkin vaan olen niin tylsä ja liian perus. Haluaisin olla hyvä edes jossain, olkoonkin sitten kyse pukeutumisesta.
Ei ole ikäkysymys mun kohdalla. Ikävuodet 25-30 menivät todella terveellä suhtautumisella shoppailuun, nyt 33-vuotiaana voisin hamuta kaikki maailman vaatteet ja asusteet. Ällöttävää.
Miten joku voi saada porttikiellon kauppaan siksi, että on jotain palauttanut? Täh?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]Taitaa olla minullakin. On ihanaa mallata ja pitää päällä uusia vaatteita. Lisäksi inhoan tilanteita jos en meinaa löytää tilanteeseen sopivia vaatteita kaapistani tuskailematta. Rakastan vaatteita ja tavallaan tämä on harrastus minulle ja harrastukset maksavat. Töissä eräs maksaa hevosharrastuksesta useita satasia kuukaudessa - ei sitä kukaan paheksu. Miksi rahan laittaminen esim. vaatteisiin olisi yhtään paheksuttavampaa, varsinkin jos siitä tulee hyvä mieli. [/quote] Ei ole kovin kestävää kulutusta jatkuva vaatteiden ostaminen. Tuleeko kaikkia pidettyä, mihin ne vanhat vaatteet menee? Että kyllä tuo hevosharrastus on paljonkin järkevämpi.
[/quote]
Järkevää, ei kaiken tarvitse olla järkevää. Kyllä olisi tylsää elämä jos voisi tehdä vai järkeviä asioita. Siinähän tavallaan kieltää itsensä jos ei toteuta itseään haluamallaan tavalla.
[/quote]
Et voi olla tosissasi. Tai varmaan olet, sääli.
Mullakin oli tapana käydä töiden jälkeen kiertelemässä kauppoja. Ja tuli osteltua vaikka mitä. Tili meinas olla aina miinuksella. Sitten keksinkin lähteä lenkille suoraan töistä. Nyt olen koukussa lenkkeilyyn ja pyöräilyyn. Kroppa ja lompakko kiittävät :)
Ap sanoo: olen kokeillut tuota suoraan kotiin menemistä mutta jonain päivänä himot yltyvät niin suuriksi, että on pakko päästä kaupoille. Tänään kävin, nipistin ylityövapaista pari tuntia että pääsin ostamaan riepuja. Ihan kamalaa. Teen pitkää päivää, jotta saan tuhlata aikaa ja rahaa vaatteisiin. Ostin sitten kesävaatteita henkkamaukasta 200 eurolla, ties mitä mekkoa ja shortsia. Perkele.
Koko ajan saan uusia himotuksia kun luen blogeja yms. En vaan pysty vastustamaan uuden ostamista. Joo, pitäisi pysyä pois kaupoilta ja blogeista ja huutonetistä muuten pysty. Tunnen jääväni paljosta paitsi jos mulla ei ole kaikkia ihania vaatteita. Ap