Millä taltuttaa pesuaineiden pullovuori?
Kaikki pesuaineet alkaa olla muovipulloista ja vähemmistö pahvipaketeissa. Milloin tulee näihin täyttömahdollisuus? Miten olette vähentäneet muovin kertymistä tämän osalta?
Kommentit (59)
Pesuaineilla voi tarkoittaa montaa asiaa.
Meillä löytyy:
-pyykinpesuainetta, nestemäistä hieno- ja kirjopyykille, jauhemaista valkopyykille (huuhteluaineena käytän etikkaa, jos on ihan pakko)
-tiskipesuainetta, käsinpesuun nestemäistä muovipullossa, konetiskiin tabletteja
-käsienpesuainetta, pumppupullo, jota täytän isommasta (2,5-3l) pönikästä
-nestemäinen suihkusaippua, hiustenpesuaineita 4 erilaista (6 perheenjäsentä, erilaisia hiuksia, erilaisia tarpeita)
-hammastahnaa , viittä erilaista (yhdelle sensitiveä, yhdelle vaahtoamatonta ja mautonta jne)
-vessanpesuaine
-klooripuhdistusaine
-yleispesuaine
-autonpesuaine
-tuulilasinpesuneste
-yksi epämääräinen pullollinen kuparinkiilloitusainetta liesituulettimen kupua varten, onkohan se pesuaine?
Ei meillä mitenkään hirveästi kerry muovipulloja, ja muovinkeräykseenhän ne menevät kaikki. Shampoo ja hoitoaine, pyykinpesuaine, käsisaippua ja käsitiskiaine. Ai niin kosteusvoide.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä mitenkään hirveästi kerry muovipulloja, ja muovinkeräykseenhän ne menevät kaikki. Shampoo ja hoitoaine, pyykinpesuaine, käsisaippua ja käsitiskiaine. Ai niin kosteusvoide.
ai niin tolu
Ihmettelen että, miksi edes on monia eri pulloja esim. siivoukseen? Kotona ei tarvitse kuin yhden yleispuhdistusaineen. Nyt koronan takia olen hommannut desinfioivan suihkeen kosketuspinnoille, en muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikea ongelma! Pesuaineet kehittyvät, ja nykyään on oma pesuaine valkoisille, värillisille, mustille, villalle&silkille jne eli jo noista tulee monta pönikkää. Käytän nestemäisiä pesuaineita (pari konetta olen pilannut jauheilla), huuhteluaineena aina vain pyykkietikka. Tarvittaessa käytän myös sappisaippuaa, värinkerääjäliinoja ja valkaisujauhetta tai -nestettä. Näistä kaikista kertyy hirmuinen määrä pakkauksia. Aina kun mahdollista, ostan täyttöpakkauksia. Ja tietenkin kierrätän kaikki pakkaukset asianmukaisesti.
Pakko kysyä: mikä jauhemaisessa pesuaineessa pilaa koneen?
Zeoliitti. Se kertyy vuosien mittaan koneeseen sellaiseksi kovettuneeksi "saveksi" ja tukkii vedenoton, poiston tai jotain muuta, eikä konetta saa enää kuntoon.
Ei sitä ole kaikissa jauhemaisissa.
Itse käytän LV:tä, iso pahvipakkaus ja on fosfaatiton ja zeoliititon.
En väittänyt, että kaikissa on.
Osassa on. Aiemmin käytin jotain merkkiä joka aluksi oli zeoliititon ja yhtäkkiä koostumusta muutettiin ja zeoliitti teki paluun.
Tarkistan nykyään aina ostaessa, ettei sitä ole, vaikka ostan aina samaa pesuainetta. Vahingosta viisastuu.
Siivoukseen riittää lähes aina yksi aine, itsellä mänty tolun lisäksi vain parketin pesuaine. Pyykille on nestemäisiä täyttöpusseja joilla täytän vanhan pullon, pussi menee kierrätykseen. Huuhteluaine on tarpeeton.
Jos pesuaine pulloja kertyy ongelmaksi asti mieti onko ne kaikki tarpeellisia. Ylihygieenisuus voi olla haitallista.
Vierailija kirjoitti:
100 % suomalaisista pesee pyykkinsä pesukoneen automaattiohjelmilla, jotka huuhtelevat saman verran, oli savea eli ei.
Nyt valehtelet.
Pesen kyllä pyykit automaattiohjelmalla, mutta lisään AINA huuhtelukertoja 🤷
Kone käyttää niin vähän vettä ja huuhtelee niukasti, että pesuaineen määrästä riippumatta pyykistä ei yksinkertaisesti tule raikasta vain sillä maks kahdella huuhtelulla, mitä kone käyttäisi. Laitan aina vähintään 3 tai 4 huuhtelua.
Eihän se pullojen määrä sinänsä ole haitallista, jos on tilaa säilyttää niitä. Viidellä pullolla pyykinpesuainetta saa pestyä saman määrän, olivat ne pullot sitten erilaisia tai samanlaisia. Eli se, ostaako kerralla 5 erilaista pulloa ja käyttää eri tarkoituksiin, tai ostaa viisi kertaa yhden pullon ja aina samanlaista edellistä korvamaan, ei vaikuta kokonaiskulutukseen.
eN KIIMOITU OLLENKAAN, ELÄN NORMAALISTI.
Muovista ei ole haittaa jos se ei päädy luontoon roskana. Vien kaikki tyhjentyneet pullot muovinkierrätykseen, enkä suostu tuntemaan huonoa omatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikea ongelma! Pesuaineet kehittyvät, ja nykyään on oma pesuaine valkoisille, värillisille, mustille, villalle&silkille jne eli jo noista tulee monta pönikkää. Käytän nestemäisiä pesuaineita (pari konetta olen pilannut jauheilla), huuhteluaineena aina vain pyykkietikka. Tarvittaessa käytän myös sappisaippuaa, värinkerääjäliinoja ja valkaisujauhetta tai -nestettä. Näistä kaikista kertyy hirmuinen määrä pakkauksia. Aina kun mahdollista, ostan täyttöpakkauksia. Ja tietenkin kierrätän kaikki pakkaukset asianmukaisesti.
Arvaa mitä? Sä et tarvii joka vaatteelle omaa pesuainetta 🤦♀️ Yksi pyykinpesuaine riittää. Ehkä joku tahranpoistoaine, itse en omista edes sitä, kun en tarvitse.
Minä käytän zeoliititonta jauhetta. Se on se zeoliitti joka pilaa pesukoneen.
Villalle on oltava oma pesuaine, jos haluaa neuleensa pysyvän hyvinä.
Ei väliä, kun muovi menee oikeaan paikkaan eli muovinkeräykseen.
Onneksi kerrostaloissa on muovinkeräyslaatikko. Muovia tulee ehkä eniten kaikista jätelajeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zeoliitti. Se kertyy vuosien mittaan koneeseen sellaiseksi kovettuneeksi "saveksi" ja tukkii vedenoton, poiston tai jotain muuta, eikä konetta saa enää kuntoon.
Esimerkiksi Erisan jauheissa ei ole zeolittia. Olen käyttänyt niitä pitkään ja kone on kuin uusi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että, miksi edes on monia eri pulloja esim. siivoukseen? Kotona ei tarvitse kuin yhden yleispuhdistusaineen. Nyt koronan takia olen hommannut desinfioivan suihkeen kosketuspinnoille, en muuta.
No paskalaminaattia ei saa pestä tolulla eikä muullakaan yleispesuaineella, vaan sille on oltava oma aine. Se taas ei pese kunnolla pesuhuoneen laattalattiaa ja - seiniä, joten yleispesuainettakin on oltava.
Vessnpöntöille oma aine, lasipinnoille myös. Ja sitten se tuju yleissuihke vessan, keittiön, ovenkahvojen ja valokatkaisijoiden pyyhintään.
Näillä mennään meillä.
Pesuaineiden ja pakkausmateriaalin määrän vähentäminen. Sain ammattisiivoojalta lahjaksi tiivistettyjä siivousaineita, joita laimennetaan 2% liuoksiksi. Laimennan näitä kahta keittiö/saniteettiliuosta ja yleispesuaineliuosta kestosuihkupulloihin, ja näillä kahdella tulee puhdistettua n. 80% kaikesta päivittäissiivouksesta. Samoilla tiivistepulloilla olen pärjännyt jo kaksi vuotta, ja ovat vasta puolillaan.
Noiden kahden lisäksi käytössä myös seuraavat, näitäkään ei tarvitse uusia usein:
Keittiössä:
- astianpesuaine (Dreft/fairy)
- induktioliedenpesuaine
- rasvanpesuaine (Dasty)
- hankausaine (cif sitruuna)
Kylppärissä:
- kylppärikalkkiaine (Antikal)
- vessanpesukloori
- peilien/lasinpesusuihke
- laminaatinpesuaine
- pyykinpesupulveri (tulee muovipussipakkauksessa eli vähän pakkausmateriaalia)
- siivousetikka (huuhteluaineena)
Olen huomannut että joka kerta kun ostan kaupasta jonkun uuden tuotteen testimielessä, niin se jää käyttämättä. Kaikki yleispesuaineet ja oudon hajuiset kylppäri-ihmeet jää vain täyttämään nurkkia. Oma neuvo olisi siis löytää luottotuotteet, ostaa vain niitä, ja katsoa löytyykö niitä tiivisteinä tai fiksummin pakattuna ilman isoja muovipakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Erisan jauheissa ei ole zeolittia. Olen käyttänyt niitä pitkään ja kone on kuin uusi.
Samoin Rainbowlta löytyy zeoliititon ja hajusteeton pesujauhe. Hintaa alle 2 euroa.
Noillako myös hoidat kodin siivouksen ja pyykin? Ite ainakin ymmärsin pesuaineiden tarkoittavan enemmänkin juuri aineita noihin käyttöihin.