Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki ja ASP-tili

Vierailija
13.05.2015 |

Olen päätoiminen opiskelija ja tehnyt koulun ohella muutaman vuoron viikossa eräässä yrityksessä, käteen on jäänyt palkkaa n. 500e kuussa. Nyt jäin yllätten työttömäksi, ja mikäli en pääse mihinkään uuteen paikkaan kesäksi (olen kyllä heti alkanut hakemaan), niin joudun hakemaan toimeentulotukea. Ongelma on, että mulla on nimissäni ASP-tili, johon työtön äitini laittoi kovalla vaivalla keräämänsä pari sataa kun hetki sitten täytin 18 ja avasin tilin. Itse ehdin laittaa sinne satasen. Tilillä on siis muutama satanen ja haluaisin kovasti jatkaa ASP-säästämistä kun rahatilanteeni sen sallii, sillä sain siihen ihan mukavan koronkin. Mutta ilmeisesti mun pitää lopettaa se tili ja käyttää ne rahat ensin elämiseen? Sittenhän en enää saa avata uutta ASP-tiliä? :(

Ja opintolaina on käytetty mm. takuuvuokraan ja autokouluun jos joku sitä miettii.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ASP-tili on toisessa pankissa kuin käyttötilisi, voit yrittää sellaista, että vain unohdat luetella myös ASP-tilin siihen lomakkeeseen. Tietty jos käyttötililtä on tilisiirtoja ASP-tilille, niin kyllä ne sossussa huomataan.

Täytyy myöntää, että aikoinaan sossussa asioineena ihan oikeasti unohdin kertoa yhdestä tilistä, jonka mummoni oli joskus 90-luvulla minulle avannut ja laittanut sinne jonkun summan synttärilahjarahoja ja perintöä ennakkoon. En ole koskenutkaan koko tiliin ikinä, mutta joku päivä sitten.

Sossu ei saanut tästä koskaan tietää, eivätkä edes kysyneet, onko muita tilejä käytössä. 

Vierailija
22/26 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kylläpä vauvapistefissä ollaan vihamielisiä! Miks porukka ei voi antaa asiallisia neuvoja ja kokemuksia? Ei mullekaan tullu mieleen, että ASP- tili vois vaikuttaa parin kk:n tilapäiseen toimeentulotuen saantiin kun kerran tietää saavansa töitä sen jälkeen. Aika kohtuutonta joutua lopettaan ASP- tili parin kk:n takia, varsinkaan jos sit ei enää uuestaan saa perustaa? Mulle on tulossa kans tilanne, että opintoukikuukaudet loppuu tammikuuhun, ja valmistun toukokuussa (ja suoritan koulun kyllä ihan määräajassa). Joudun siis hakeen toimeentulotukee helmi-toukokuun. ASP- tilille olen viiden vuoden aikana saanu kerättyä reilu neljä tonnia. Pitääkö nyt siis lopettaa ASP-tili ja käyttää nuo neljä tonnia elämiseen, ilman mahdollisuutta avata sitä tiliä enää koskaan uudestaan? Harmi kun olisi kyse vaan muutamasta kuukaudesta ja sitten valmistuisin ja menisin töihin ja saisin vihdoin alkaa maksaan opintolainaa pois ja kerryttään ASP- tiliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Pitää.

Vierailija
24/26 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisvierailija kirjoitti:

Huh, kylläpä vauvapistefissä ollaan vihamielisiä! Miks porukka ei voi antaa asiallisia neuvoja ja kokemuksia? Ei mullekaan tullu mieleen, että ASP- tili vois vaikuttaa parin kk:n tilapäiseen toimeentulotuen saantiin kun kerran tietää saavansa töitä sen jälkeen. Aika kohtuutonta joutua lopettaan ASP- tili parin kk:n takia, varsinkaan jos sit ei enää uuestaan saa perustaa? Mulle on tulossa kans tilanne, että opintoukikuukaudet loppuu tammikuuhun, ja valmistun toukokuussa (ja suoritan koulun kyllä ihan määräajassa). Joudun siis hakeen toimeentulotukee helmi-toukokuun. ASP- tilille olen viiden vuoden aikana saanu kerättyä reilu neljä tonnia. Pitääkö nyt siis lopettaa ASP-tili ja käyttää nuo neljä tonnia elämiseen, ilman mahdollisuutta avata sitä tiliä enää koskaan uudestaan? Harmi kun olisi kyse vaan muutamasta kuukaudesta ja sitten valmistuisin ja menisin töihin ja saisin vihdoin alkaa maksaan opintolainaa pois ja kerryttään ASP- tiliä. 

Lukekaa etuusohje toimeentulotuesta. Siellä lukee selvästi, että ASP-tili otetaan tulona huomioon. Mutta sitä ei ole pakko realisoida rahaksi, jos et halua. Se kuitenkin huomioidaan tulona laskelmassa kerran ja ylijäämä vyörytetään. Eli joka kuukausi summaa ei voida huomioida uudelleen. Vain kerran. Mutta kyllähän tuo neljä tonnia riittää sinulle elämiseen tuolle ajalle, joten et tarvitse toimeemtulotukea.

Vierailija
25/26 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta! Varmaan en saa mitään. Justiin tuskailinkin tuon hakemuksen kanssa, et miten hitossa saan eroteltua sähkölaskussa, että mikä on taloussähköä ja mikä lämmityssähköä. Täällä on sähköpatterit ja talossa vetää, niin patterit ovat koko ajan aktivoituneina. Muuten yritän säästää sähköä, minkä pystyn enkä esim. omista telkkaria. Että kyllä sähkölaskusta varmaan suurin osa on sitä lämmityssähköä?  Mutta hyvä tietää, etten tuu saamaan, niin jää aikaa puiden hakkuuseen tän armottoman byrokratiaviidakon sijaan.

Vierailija
26/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni ja nyt se sähkölasku tuli marras-joulukuu, 401,3.Ei paljoo naurata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi