Muita työttömäksi jääviä opettajia?
Olen luokanopettaja, ja minulla on työkokemusta nyt yhteensä kuusi vuotta. Olen työskennellyt viidellä eri koulullaja opettanut seitsemää eri luokkaa. Vanhemmat ja oppilaat ovat minusta aina pitäneet ja itse tykkään työstäni kovasti. Koen olevani oikealla alalla ja tekeväni työni hyvin. Tämä nykyinen työpaikkani on äitisyloman ja hoitovapaan sijaisuus luokassa, jolla opettajat ja avustajat ovat vaihtuneet todella usein. Luokka oli siitä syystä varsin levoton ja riitaisa aloittaessani, nyt tilanne on rauhallisempi ja olen toki kovasti kiintynyt erityisesti tähän luokkaan, jonka kanssa on tehty niin paljon töitä työrauhan ja luokkahengen eteen. Ikävä niitä tulee... Oppilaat ja vanhemmat ovat kovasti toivoneet, että jatkaisin, mutta virassa oleva opettaja palaa työhönsä.
Taas kerran löydän itseni tilanteesta, jossa syksyn töistä ei ole mitään tietoa. Hakemuksia olen tämän kevään aikana tehnyt 30-40 kpl., lisäksi olen kaksi kertaa lähettänyt sähköpostia kaikille rehtoreille 100 km säteellä, että olisin käytettävissä ensi syksynä. Yhtään yhteydenottoa ei ole tullut, ei yhtään kutsua haastatteluun. Ne paikat, joista jälkikäteen kerrotaan hakijamäärä, ovat olleet aika "suosittuja", hakijoita 30-60 puolen vuoden tai vuoden sijaisuuksiin, ja jos kyseessä on virka, niin reippaasti yli sata hakijaa. Miten siitä joukosta erottuu? Lisäksi aika paljon työpaikat tuntuvat menevän suhteilla, esim. nuori kollega sai vuoden työkokemuksella vuoden mittaisen sijaisuuden, jota minäkin olin hakenut, koska yksi koulussa työskentelevä opettaja tunsi hänet. Alan pikkuhiljaa luopua toivosta, että koskaan saisin virkaa, mutta toivottavasti saisin jostain edes töitä ensi syksyksi! Stressaa hirveästi, että uusi lukuvuosi alkaa kolmen kuukauden kuluttua eikä töistä ole mitään tietoa. Opettajanhuoneessa lasketaan taas kerran päivä lomaan, minulle se tarkoittaa vähän eri asiaa, työttömyyttä... Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (33)