Muita työttömäksi jääviä opettajia?
Olen luokanopettaja, ja minulla on työkokemusta nyt yhteensä kuusi vuotta. Olen työskennellyt viidellä eri koulullaja opettanut seitsemää eri luokkaa. Vanhemmat ja oppilaat ovat minusta aina pitäneet ja itse tykkään työstäni kovasti. Koen olevani oikealla alalla ja tekeväni työni hyvin. Tämä nykyinen työpaikkani on äitisyloman ja hoitovapaan sijaisuus luokassa, jolla opettajat ja avustajat ovat vaihtuneet todella usein. Luokka oli siitä syystä varsin levoton ja riitaisa aloittaessani, nyt tilanne on rauhallisempi ja olen toki kovasti kiintynyt erityisesti tähän luokkaan, jonka kanssa on tehty niin paljon töitä työrauhan ja luokkahengen eteen. Ikävä niitä tulee... Oppilaat ja vanhemmat ovat kovasti toivoneet, että jatkaisin, mutta virassa oleva opettaja palaa työhönsä.
Taas kerran löydän itseni tilanteesta, jossa syksyn töistä ei ole mitään tietoa. Hakemuksia olen tämän kevään aikana tehnyt 30-40 kpl., lisäksi olen kaksi kertaa lähettänyt sähköpostia kaikille rehtoreille 100 km säteellä, että olisin käytettävissä ensi syksynä. Yhtään yhteydenottoa ei ole tullut, ei yhtään kutsua haastatteluun. Ne paikat, joista jälkikäteen kerrotaan hakijamäärä, ovat olleet aika "suosittuja", hakijoita 30-60 puolen vuoden tai vuoden sijaisuuksiin, ja jos kyseessä on virka, niin reippaasti yli sata hakijaa. Miten siitä joukosta erottuu? Lisäksi aika paljon työpaikat tuntuvat menevän suhteilla, esim. nuori kollega sai vuoden työkokemuksella vuoden mittaisen sijaisuuden, jota minäkin olin hakenut, koska yksi koulussa työskentelevä opettaja tunsi hänet. Alan pikkuhiljaa luopua toivosta, että koskaan saisin virkaa, mutta toivottavasti saisin jostain edes töitä ensi syksyksi! Stressaa hirveästi, että uusi lukuvuosi alkaa kolmen kuukauden kuluttua eikä töistä ole mitään tietoa. Opettajanhuoneessa lasketaan taas kerran päivä lomaan, minulle se tarkoittaa vähän eri asiaa, työttömyyttä... Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (33)
Minä olen myös nuori aineenopettaja, eikä ole vielä syksyn töistä tietoa. En kuitenkaan jaksa olla huolissani tilanteestani, ansiosidonnaisella uskon tulevani kesän ajan ihan mukavasti toimeen (paljon ylitunteja tehneenä palkka on ollut ihan mukava), enkä mä lapsettomana millään vaan osaa ainakaan vielä törsätä siihen malliin, etteikö rahaa olis muutenkin säästössä kesän ajalle ja paljon pidemmäksikin aikaa. Uskon, että viimeistään syksyllä löydän kyllä töitä, en jaksa murehtia. Kyllä hyville töitä löytyy.
Täällä sama juttu. Neljä vuotta olen saanut töissä olla määräaikaisena mutta nyt ei enää töitä ole. Eipä jaksa innostaa kesäloma eikä paikkoja juuri ole. Täytyy kuulostella tilannetta, sijaisuuspätkiä toivottavasti saan.
Niille, jotka miettivät reksille soittamista/mailaamista niin mieluummin kuulemma kannattaa laittaa sähköpostia. Kiireinen rehtori unohtaa helposti puhelinsoitot. Pari kollegaa on työllistynyt pitkiin pätkiin viestiä laittamalla. Lisäksi työllistyminen on kuulemma parempaa syksyllä, kun syysloman jälkeen alkaa tulla sairauslomia ja sijaisia tarvitaan, kun iso osa on kiinni muissa töissä tai opinnoissa. Tsemppiä teille!
Täällä kohta työtön aineenope. Useimmat kesät on olleet työttömiä. Rahaa tulee kassasta vasta elokuun alussa. Tänä lukuvuonna mulla ei ole ollut täysiä tunteja lähimainkaan, joten ansiosidonnainen ei päätä huimaa. Myötätuntohalit teille kaikille! En tiennyt, että luokanopeillakin os noin huono tilanne.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:16"]
Mitäs muuta ope-koulutuksilla vois tehdä työkseen?
[/quote]
Jotkut tutut ovat kouluavustajia. Aika masentavaa sekin.
[/quote]
No kannattaisi hakea koulunkäynnin ohjaajiksi. Sehän on ihan eri työtä kuin kouluavustajan työt. Mutta senhän jo tiesitkin?
En ole opettaja, mutta samassa veneessä kuitenkin. Paitsi, että niihin paikkoihin, joita minä voin hakea, hakee 150-300 muutakin. Erotu siinä sitten.
Opettajien koulutusmääriä pitäisi supistaa - pian ja rajusti. Ei ole järkeä kouluttaa luokanopettajia kortistoon, sama juttu humanistisessa ja valtiotieteellisessä yliopistokoulutuksessa.
AP:lle tiedoksi, että et todellakaan ole ainoa. Tiedän itsekin kaksi luokanopettajaa, joilta työt pian loppuvat. Miehet muuten ovat naisia paremmassa asemassa: jos 30 hakijasta yksi on mies, valitaan mies.
On.Tässä maakunnassa mun aineen yksi avoin paikka (ja siellä ei tunteja tulisi,kuin ihan muutama).Huoh
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:09"]
On.Tässä maakunnassa mun aineen yksi avoin paikka (ja siellä ei tunteja tulisi,kuin ihan muutama).Huoh
[/quote]
Onkohan meillä sama maakunta ja sama aine... Senkin kilpailija :D
11 voi olla...en oo sun ainoa kilpailija
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:09"]
Miehet muuten ovat naisia paremmassa asemassa: jos 30 hakijasta yksi on mies, valitaan mies.
[/quote]
Valitettavan totta myös yläkouluissa ja lukioissa. Omassa aineessani valmistuvista miehiä on 20 % mutta työttömistä lähes 0 %. Rehtorit ovat useimmiten miehiä ja suosivat miehiä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Jotkut tutut ovat kouluavustajia. Aika masentavaa sekin.
Kuule. Mitäpä jos soittaisit etkä vain lähettelisi sähköposteja?En ole ikinä saanut töitä sähköpostilla, kyllä olen aina ollut vähintään puhelimella yhteydessä. Ei kukaan ota tosissaa kyselyjä maililla vaan sinne pitää soittaa parin kuukauden välein vähintään ja antaa heidän tietää että olet kiinnostunut. Sitten kun paikka vapautuu niin kyllä ne muistavat sen tyypin joka soittanut jo vuoden koko ajan kuin sen joka kerran lähetti sähköpostin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:23"]
Kuule. Mitäpä jos soittaisit etkä vain lähettelisi sähköposteja?En ole ikinä saanut töitä sähköpostilla, kyllä olen aina ollut vähintään puhelimella yhteydessä. Ei kukaan ota tosissaa kyselyjä maililla vaan sinne pitää soittaa parin kuukauden välein vähintään ja antaa heidän tietää että olet kiinnostunut. Sitten kun paikka vapautuu niin kyllä ne muistavat sen tyypin joka soittanut jo vuoden koko ajan kuin sen joka kerran lähetti sähköpostin.
[/quote]
Jos rehtori on jo valmiiksi kiireinen ja stressaantunut, saattaa muistaa soittelijan vain negatiivisesti.
Millä te sitten elätte kesäkuukaudet? Oletteko laittaneet vuoden aikana sukanvarteen vai saako kesällä jotain tukia? Miten tuo menee?
No saahan sitä Kelasta jotain työttömyyspäivärahaa?
sehän siinä on, ettei sieltä oikeen kukaan erotu. otetaan siis se jonka joku tuntee, kun siinä on kuitenkin pienempi riski kuin ihan oudossa tyypissä... sellainen kun voi olla vaikka minkälainen ja sen kanssa sitten pitää vuosi (virassa parikymmentä vuotta) selvitä.
verkostoidu siis. mene paikallisiin ammattijärjestön juttuihin mukaan, käy & juttele koulutuksissa jne. niin, että seuraavassa haussa sinä olet se.. "eikös se ole se Pirkko joka oli silloin siellä vuosipäivässä? joo, sehän vaikutti oikeen reippaalta ja pätevältä!"
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:40"]
[/quote]
Saako sitä heti?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:40"]
[/quote]
Saa saa mutta mieluummin sitä palkkaa ottais ja pysyvän työpaikan.
Kun sais edes sen ensimmäisen puolen vuoden sijaisuuden. t. aineenope.