Mukavia yliopistokaupunkeja Suomessa
Olen ehtinyt asua ulkomailla miljoonakaupungissa, sekä pienemmissä kaupungeissa ulkomailla ja Suomessa. Tällä hetkellä asun Helsingissä. Jotenkin täällä asuminen on kuitenkin alkanut ahdistaa. En oikein osaa selittää miksi, mutta jokin ilmapiirissä vain tökkii. Olen kotoisin "maalta" ja tottunut asumaan paikassa, jossa ihmisiin on helppo tutustua ja ollaan ystävällisiä. Kaipaisin paikkaan, jossa on palveluita (vaateliikkeitä, ravintoloita, kulttuuria) mutta rennompi ilmapiiri kuin Helsingissä. Lisäksi arvostan sitä, että samalla rahalla tai halvemmalla voi asua kunnon kokoisessa asunnossa.
Syy, miksi en takaisin kotiseudulleni muuta on, että pitäisi aloittaa opinnot ja siellä ei tätä mahdollisuutta ole. Joten miten on yliopistokaupungeista esimerkiksi Tampereen ja Turun laita? Ovat ainakin visiittien perusteella vaikuttaneet mukavilta kaupungeilta, joissa kohtuu edullista asua. Erityisesti Tampereeseen olen tykästynyt. Onko muilla ollut samanlaisia oloja Helsingissä asumisesta?
Kommentit (32)
Jos etsit kansainvälistä, historiallista Oxford tai Ivy League - henkistä yliopistokaupunkia, niin Turku on kyllä ainoa vaihtoehto Suomessa.
Jyväskylään muutin vuosi sitte opiskelujen takia asumaan. Olisin halunnu just Helsinkiin tai Tampereelle isompaan kaupunkiin mutta erittäin positiivisesti Jyväskylä yllättäny. Ei yhtää kyllä harmita etten Tampereelle päässy. Ihmiset on mukavia ja opiskelijoita on paljon, kesällä tosi kiva vaikka vähän meno hiljenee opiskelijoiden lomien ajaksi. Tosi sympaattinen ja joka paikkaan keskustas pääsee pyörällä. Suht edullista asumista, harrastus- ja liikuntamahdollisuudet hyviä! Suosittelen lämpimästi :)
Kiitos paljon vastauksista! Ehkä ruoho sitten olisikin vihreämpää siellä aidan toisella puolen :-) Kyllä olen erityisesti sitä miettinyt, että opiskelijana on varmasti mukavampaa asua edullisemmassa pienemmässä paikassa, jossa pääsee fillarilla liikkumaan!
ps. Joku ei nähtävästi näytä pitävän mistään paikasta, kun täytynyt kaikki kommentit alapeukuttaa :D
Kannatan kans Turkua, just sopivan kokonen ja pöyrällä pääsee helposti joka paikkaa. Kuitenkin tarpeeksi iso että menoa on. On mukavaa kun suurin osa tutuista asuu ihan naapurissa (Ylioppilaskylä voi olla jonkun mielestä ruma betonialähiö, mutta musta siinä on oma viehätyksensä), mutta ainakin tää mun talo opiskelijaympyröistään huolimatta tosi rauhallinen.
Turkulaiset on lupsakkaa porukkaa ja ainakin mä oon luiskahtanut hyvin Turun Yliopsiton Yhteiskuntatieteelliseen. Pois on vaihtaisi <3
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:07"]
Tampere ja Jyväskylä :)
[/quote]
Meri se olla pitää kaupungissa, joten ei mihinkään metsäkaupunkeihin.
Turussa on aika edullista asua. Tampereella on kallimpaa. Mutta molemmat on oikeasti huippukaupunkeja, mielestäni niissä on hyvä ilmapiiri.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:07"]
Tampere ja Jyväskylä :)
[/quote]
Meri se olla pitää kaupungissa, joten ei mihinkään metsäkaupunkeihin.
[/quote]
Merikaupungeissa on kylmä ja tuulee :D
Ei mutta minä en ainakaan ymmärrä tätä merifanitusta, itselle meri on aika vieras juttu.
Turku kyllä oman kokemuksen mukaan hauskin opsikelijakaupunki. Olen ollut opiskelemassa tosin vain Helsingissä, Lontoossa ja Turussa.
Riippuu niin siitä mitä opiskelee? Maakuntien lääkikset, oikikset jne. taitavat houkutella opiskelijoita koko maasta. Sen sijaan joku vähemmän haluttu ala, jonka opiskelijat tulevat sadan kilometrin säteeltä, tuskin tarjoaa yhtä unohtumatonta opiskelijaelämää.
Lappeenranta