Vuokra-asunto ja lemmikit kielletty
Vuokra-asujat! Monissa vuokra-asunnoissa ilmoituksissa lukee, ettei saa ottaa asuntoon lemmikkejä. Minä niin haluaisin koiran, mutta ei mulla ole varaa omaan asuntoon tällä hetkellä. Onko kokemusta, voiko vuokran antajan kanssa sopia lemmikistä esim. jos lemmikki tuhoaa lattiaa tms. niin vuokralainen korvaa sen sitten jos vahinkoa tulee?
Kommentit (35)
Me muutettiin tähän asuntoon ja puoli vuotta ennen meitä tässä asunnossa oli ollu kissoja.
Oon allerginen,moneen kertaan pesin makkarin lattiasta kattoon ennen ku kissan haju lähti. Jos olisivat muuttaneet tästä pois just ennen meitä niin varmasti olis tullu pahempia oireita.
Allerginen reaktio voi olla hengenvaarallinen. Miettikää sitä ennen ku viette elukan ilman lupaa asuntoon.
T. Koirallinen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:03"]
Mulla oli vuokrakämppä, ei saanut ottaa eläimiä, otin kuitenkin kissan. EN kiinni jäänyt eikä kissa tuhoakaan tehnyt.
[/quote]
Entä jos seuraava vuokralainen oli hyvin pahasti allerginen? Kurjan tempun teit sille :(
- kissanomistaja
[/quote]
No se on allergisen ongelma.Muuttakoot johonkin allergiataloon jos ei tavalliset kämpät kelpaa hienopierulle.
Muuta sellaiseen vuokra-asuntoon, jossa lemmikit hyväksytään. Esimerkiksi VVO:lla on tällaisia asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:09"]
Aika moni sallii nykyisin lemmikin, kun asiasta sopii. Koiranpentu on ongelmallinen, koska pissat valuu laminaattilaittioiden väliin ja ovien karmitkin puree hajallaan. Valitse siis muovilattiat. Kouluta koira sisäsiistiksi enenkuin jätät yksin. Älä ota isoa koiraa, josta syntyy isoja lammikoita. Varaudu kalusteidenkin uusimiseen, jos otat ison pentukoiran. Varaudu, että maksat poismuuttaessasi lemmikkisi aiheuttamat tuhot.
[/quote]
No en mä nyt itsekään halua asua koiranpissan hajussa, että kun pentu on ja opettelee vielä ulos pissaamista, niin laittaisin muovia ja sanomalehtiä lattialle, jos hätä tuleekin vahingossa sisälle =)
Ja siis ihan selvää minulle, että hajotan minä tai koira jotain asunnossa, niin tottakai sen korvaan.
[/quote]
Etukäteen puheet ja lupaukset ovat suuria, mutta sitten kun pitäisi löytyä pari tonnia rahaa korjauksiin, niin ollaankin sitä mieltä että se on luonnollista kulumista. Eikä siinä lupaaminen ja hyvät aikomukset paljon paina jos sitä rahaa ei vaan ole silloin kun tulee korvausten aika.
Minä olen sanonut, että kotieläimen saa ottaa, jos
a) maksaa kuukaudessa 100 e enemmän vuokraa kuin mitä maksaa ilman kotieläintä
b) korvaa kaikki asunnolle koituneet, myös ns. normaalista kulumisesta syntyvät vauriot (toki kämppä kuvataan tarkasti ennen vuokrasuhteen alkua)
c) maksaa 3 kk takuusumman rahana
Kukaan ei ole vielä sen kotieläimen kanssa muuttanut. Jos kaksion vuokra on 500 e/kk, niin se satanen lisää on monelle liikaa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:03"] Mulla oli vuokrakämppä, ei saanut ottaa eläimiä, otin kuitenkin kissan. EN kiinni jäänyt eikä kissa tuhoakaan tehnyt. [/quote] Entä jos seuraava vuokralainen oli hyvin pahasti allerginen? Kurjan tempun teit sille :( - kissanomistaja [/quote] No se on allergisen ongelma.Muuttakoot johonkin allergiataloon jos ei tavalliset kämpät kelpaa hienopierulle.
[/quote]
Kaltaistesi kusipäitten takia olen muuten itse pysynyt poissa vuokrausbisneksestä.
Nekin investoinnit menivät sitten muualle, pääosin pois Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:03"] Mulla oli vuokrakämppä, ei saanut ottaa eläimiä, otin kuitenkin kissan. EN kiinni jäänyt eikä kissa tuhoakaan tehnyt. [/quote] Entä jos seuraava vuokralainen oli hyvin pahasti allerginen? Kurjan tempun teit sille :( - kissanomistaja [/quote] No se on allergisen ongelma.Muuttakoot johonkin allergiataloon jos ei tavalliset kämpät kelpaa hienopierulle.
[/quote]
Eikös ap:n asunto ollut juuri sellainen johon ei saa ottaa lemmikkejä. PAHVI! Tästähän tässä juuri puhutaan.
No ei kyllä luonnollista kulumista tarvitse korjata. Jos asut asunnossa niin aina tulee kulumaa. Se, että koiran kynnen jäljet on esim.parketissa, ei ole luonnollista kulumaa jos lemmikkejä ei saa ottaa mutta sovittu korvauksesta jos jotain tulee, sen lasken sitten kyllä että korvaan.
Ja ei nyt puhuta akvaariokaloista, kun en sellaista ole hankkimassa. Koira on koira ja sitä ei akvaariokala tai kissa korvaa =)
Ja tottakai katson sellaisia vapaita asuntoja mihin lemmikit on sallittuja, mutta ongelma on se, että niitä ei juurikaan ole.
Kyllä mulla on tapana ollut aina ilmoittaa omistajalle, jos esim. joku on asunnossa hajonnut tai vaatisi korjausta. Omistaja on tullut katsomaan ja korjauttamaan, en ole kyllä maksumieheksi vielä ikinä joutunut, kun en ole onnistunut hajottamaan mitään tahallisesti. Itse asiassa vuokranantajani juuri sanoi, että jos tarvitsen ikinä suosittelijaa kun haen vuokra-asuntoa (nykyään sitäkin muuten kysytään), niin hän kyllä suosittelee ehdottomasti!
Vuokranantajasta riippuen voi sopia. Mun kämpässä oli myös ei lemmikkejä -maininta, mutta myöhemmin vuokranantaja selvensi, että ei halua asuntoon kissaihmisiä.
[/quote]
Tuollaisten muista välinpitämättömien vuokralaisten takia vuokratakuut on pilvissä ja vuokrissakin otetaan varmuuden vuoksi ylihintaa.
Yksityisellä yleensä on se lemmikkieläineten pito kielletty. Mutta kunnan vuokra-asuntoon saa viedä lemmikin niin koiran kun kissankin, samoin VVO:o asuntoihin.
Itse olen asunut vain eri säätiöiden vuokra-asunnoissa (Sato, VVO, Hoas) juuri sen takia, että lemmikit sallittuja + pieni takuuvuokra eikä mitään ihme ehtoja vähintään vuoden asumisesta.
Minä vuokraisin kyllä jos on lemmikki, ainakin jos kyseessä on koira. Ne kenellä on pieni vauva, niin en vuokraa. Naapurit hermostuu vaan huutoon. Jos tekevät vauvan myöhemmin nin tekevät.
Saton asunnot on kalliita ja nostavat vuokraa joka vuosi. Ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:06"]
Tuskin kaikki vuokranantajat ovat allergisia? Se on meinaan niin, että varmaan 98 % vuokra-asuntoilmoituksissa lemmikit on kielletty.
Toisaalta ymmärrän sen, jos joku antaa eläimien tuhota, esim. jos kissa raapisi parkettilattiat ja seinät. Mutta samahan se on, jos minä rikon asunnossa jotain, niin maksumieheksi minä joudun. Miksi en sitten saisi ottaa lemmikkiä, jos korvaan jos jotain vaurioo tulee.
[/quote]
Kokemusta löytyy. Vuokralaisen koira pilasi lattian. asiasta viisastuneena otin kissallisen vuokralaisen. Kissa sitten repi tapetit. Joten eläimettömät ovat etusialla.
[/quote]
Juuri sialla ilman jiitä.