Huomenna nla ja pitäisi päättää keskeytyksestä?
Tilanne siis nyt näin että viikkoja 15+4 ja mies nyt sitä mieltä että ei halua enää lasta. Olen 43 v ja Iltatähti täytti juuri vuoden. Ja ei ollut ehkäisyä olen jonossa sterilisaatioon. Huomenna nla ja sitten pitäisi päättää tämä asia. Itse en missään nimessä halua keskeytystä mutta on mietittävä myös perheen jaksamista. Itse kyllä jaksan mutta en pärjää ilman miestäni koko perheen kanssa. ? Hieman sekavaa tekstiä on nyt mieli maissa.
Kommentit (33)
Lapsi on jo lapsen näköinen. Abortin 10 vuotta sitten tehneenä (kaavinnalla) en suosittele. Se jää loppuiäksi kummittelemaan, saati se että joudut synnyttämään ja näkemään lapsesi.
ÄLÄ KYSY NETISTÄ, OLETKO HULLU!!!!?
Voi herranjestas, noilla viikoilla! Siis miten raskaus on päässyt noin pitkälle?
Itsellä viikkoja 13, uhkaava keskenmeno, monta keskenmenoa takana. Tekisin mitä vain, että saisin tämän pitää...
Eihän aborttia saa edes tehdä viikon 12 jälkeen ilman lääketieteellisiä perusteita.
Ei perheen jaksamisen eli sosiaalisten syiden takia saa Suomessa aborttia 16. viikolla. Miten ihmeessä raskaus on noin pitkällä ja nyt ruvetaan pohtimaan aborttia?
kerro miehellesi tämä
Sikiön paino: 50 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 8 cm
Koko pituus: 10 cm
Lapsi
Hiusten väripigmentti syntyy
Nyt lapsen keho on kehittynyt pääosin valmiiksi. Pää on vielä iso suhteessa vartaloon, mutta se pysyy jo pystyssä kaulan ja niskan avulla. Lapsen päässä olevat hiuspyörteet alkavat juuri ja juuri näkyä, ja hiuksien väripigmenttiä alkaa syntyä. Nyt voi myös nähdä kulmakarvat. Sormissa ja varpaissa on jo kynnet.
Keuhkot kehittyvät
Keuhkot kehittyvät jatkuvasti, ja lapsi alkaa hengittää pieniä määriä lapsivettä. Tämä on erittäin tärkeää, jotta keuhkot kehittyisivät oikein. Lapsi myös nielee lapsivettä, ja kehittää imemistaitojaan. Lapsella on usein hikka. Imemiseen tarvittavat lihakset kasvavat poskissa. Poskilihaksien kasvaessa lapsen kasvot saavat vauvamaisemmat piirteet pulleine poskineen.
Sukupuoli erottuu ultraäänitutkimuksessa
Viikon loppuun mennessä lapsi pystyy puristamaan kätensä nyrkkiin ja imemään sormiaan. Tällä viikolla sikiön ulkoiset sukupuolielimet ovat jo niin kehittyneet, että lapsen sukupuoli voidaan erottaa ultraäänitutkimuksessa.
Auts, oletpa tilanteessa. Pidä lapsi ja katso kuinka kauas tilanne miehen kanssa kestää. On kai miehelläkin joku osuus tuossa vauvassa, 50% ainakin. Kun kerran alulle olette sen saaneet..mä pitäisin ja synnytyksen yhteydessä sterilisaatio. Ja miehelle kans.
Minä en pystyisi keskeyttämään noilla viikoilla. Ja jos mies tuollaiseen painostaa niin ei se kyllä sua rakasta.
Ap jatkaa. Tulin vai tänne kirjoittamaan kun ei ole ketään kuka tietäisi odotuksesta ja siksi en halua keskustella asiasta tuttujen kanssa. Neuvolassa oli nyt puhetta ja huomenna tapaan siis nla lääkärin. Mies ei ollut tästä odotuksesta alunperin kovin innoissaan mutta nyt vai selkeästi ilmaisi oman mielipiteen. Olen kyllä itse sitä mieltä että haluaisin jatkaa odotusta mutta tietenkin tilanne hankala miehelle. Tiedän että tulisin katumaan jos päädyn keskeyttää.
Ei noin myöhäisillä viikoilla aborttia terveelle sikiölle! Kauheat traumat jäisi sinulle.
Mies itse sterilisoitavaksi (nyt heti), jotta varmistetaan, ettei enempää lapsia tule.
Nykyään saa muuten kunnan puolesta apua lapsiperheisiin, teillä varmasti olisi siihen oikeus kun vauva syntyy! Otatte tietenkin kaiken mahdollisen avun vastaan kun on kaksi pientä. Kyllä te selviätte. Mutta abortista sä et selviä!
Miehelläsi ei taida olla mitään käsitystä siitä miten kehittynyt alkio on jo noilla viikoilla? Iskepä hänelle faktat tiskiin niin voi mieli muuttua!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 11:11"]
Ei perheen jaksamisen eli sosiaalisten syiden takia saa Suomessa aborttia 16. viikolla. Miten ihmeessä raskaus on noin pitkällä ja nyt ruvetaan pohtimaan aborttia?
[/quote]
Kyllä muuten saa. Siihen vaan pitää hakea lupa Valviralta. Sen luvan saa käytännössä aina sosiaalisista syistä kunhan viikkoja on alle 20. Ei ketään pakoteta jatkamaan raskautta.
Miksi ihmeessä teillä ei ollut ehkäisyä? Kyllä tässä nyt on miehelläkin vastuunkannon paikka, jos panee paljaalla niin on turha itkeä että en jaksa enää uutta lasta. Jos ei jaksa niin silloin laitetaan sen kondomi eikä luoteta tuuriin.
Ymmärrän ahdistuksesi kun mietit miten pärjäisit yksin kaikkien lasten kanssa jos mies häipyisi. Mieti kuitenkin tarkkaan mitä teet. Mies saattaa kuitenkin hyväksyä tilanteen ja kun lapsi syntyy ei hän tuota vauvaa voi vihatakkaan. Miehesi ei ehkä jaksa enään pikku vsuvoja kun on jo monta lasta.. Mutta kaikkeen tottuu. Voithan vaikka valehdella että et saa enään aborttia.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:42"]Ap jatkaa... niin tässä nyt mietin että miten selviytyä tästä tilanteesta. Keskenmenon kokeneena tiedän minkälainen tunne myrsky siitä tuli vaikka viikkoja oli vain 8+ eli miten tästä sitten voisi selvitä . Meillä 4 lasta ja muuten ok tilanne . Työpaikat ja talokin kohta maksettu. Muuten vain ongelmia miehen kanssa?
[/quote]
Eli kaikki hyvin ja teillä on varaa lapseen. Älä tapa sisarusta pieneltäsi. Se 1 vuotias ansaitsee rakkaan sisaruksen
Ohis: sain abortin sosiaalisista syistä, vaikka oli melkein 16 vk täynnä.
Ap jatkaa... niin tässä nyt mietin että miten selviytyä tästä tilanteesta. Keskenmenon kokeneena tiedän minkälainen tunne myrsky siitä tuli vaikka viikkoja oli vain 8+ eli miten tästä sitten voisi selvitä . Meillä 4 lasta ja muuten ok tilanne . Työpaikat ja talokin kohta maksettu. Muuten vain ongelmia miehen kanssa?