Voiko mun jatkuva pissahätä johtua kahvista?
Kommentit (7)
Aljoko sitä kahvia menee? Kahvi on kyllä ihan tunnetusti diureetti, eli saa pissan kulkemaa.
Juon yhden kupillisen aamulla, yhden iltapäivällä ja yhden illalla. Pitäisköhän mun lopettaa kahvinjuontikin? Olen kyllä ihan koukussa siihen ja sitä menee enemmän nyt kun lopetin tupakanpolton.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:02"]Juon yhden kupillisen aamulla, yhden iltapäivällä ja yhden illalla. Pitäisköhän mun lopettaa kahvinjuontikin? Olen kyllä ihan koukussa siihen ja sitä menee enemmän nyt kun lopetin tupakanpolton.
[/quote]
Ap
Voi johtua kummastakin tavallaan. Antidiureettinen hormoni ADH on aivojen hypotalamuksen erittämä hormoni, joka vähentää virtsan määrää. Diureetit, esim kahvi, vähemtävät ADHn eritystä, eli lisäävät virtsan määrää. Tupakanpoltto taas lisää ADHta, joten tupakanpolton lopettamisen jälkeen ADHta erittyy vähemmän tupakanpolttoaikaan verrattuna.
Taitaa johtua jostain muusta, sen verran vähänen tuo kahvinkulutus. Juotko muuten kuinka paljon?
Kokeile muutama viikko ilman kahvia ... sitten näet kumpi on hauskempaa: jatkuva paine alapäässä vai kivistävä kahvinhimo yläpäässä :)
Kahvi poistaa nestettä ja on nestettä, tietyisti se aiheuttaa pissahätää. Kylmässä oleskelu myös lisää nesteen poistumista.