Onko olemassa itsekkäämpää ihmistä kuin amatööripianisti kerrostalossa?
Taas saadaan koko talo nauttia tästä pimputtelusta. Miten voi joku olla noin itsekäs, että pakottaa koko talon kuuntelemaan säälittävällä tasolla olevaa soittoaan? Itseäni hävettäisi.
Kommentit (60)
Te suomalaiset ette kyllä pärjäisi ulkomailla. Kaikkea pitää hävetä ja kotonakin sipsuttaa varpaillaan, ettei kukaan vain suutu. Toki naapurit täytyy huomioida, mutta nuo kuuluu päiväsaikaan normaalin elämisen ääniin.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Kysykää isännältä voiko vaatia että soittaja eristää huoneen ? Näin kävi Ruotsissa. Jos decibel nousee yli sallitun( minkä se tekee) voitte keskustella myös terveysviraston kanssa ratkaisusta.
Mistä löydän tähän hätään isännän?
Minä olen amatööri pianisti kerrostalossa ja olen liittänyt kuulokkeet pianooni niin en häiritse naapureita soitellessani.
Joskus en tajunnut soittoni kuuluvan naapuriin, kun eräänä päivänä juttelin naapurin kanssa.
Naapuri kyllä sanoi, että ihan kivalta noi soittoni kuulosti. Varmaankin Somewhere over the rainbow kuulostaa hyvältä, mutta epäilen halloweenin ja super marion tunnareiden olevan ihan toista luokaa, että kuulostavatko hyviltä.
Minä kuuntelisin ihan mielelläni pianonsoittoa. Se olisi ennalta arvattavaa enkä todennäköisesti heräisi siihen, mutta arvatkaa millaista paskaa on kuunnella naapurin koiran haukuntaa? Sillä koiralla ei ole mitään aikatauluja, että milloin se päättää haukkua kovaan ääneen ja herättää minut. Yleensä herättää minut juuri kun olen nukahtanut. Herkkähaukkuiset koirat kerrostalossa pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voisi huomioida naapurit ja hommata alkuun sähköisen instrumentin, varsinkin pianoa pohtiessa.
Siihen kuulokkeet kiinni ja tiluttelemaan, ainoa mikä kuuluu muualle on koskettimiston napsutus.Jos koskettimiston napsutuskin kuuluu naapuriin, niin sitten kyllä muuttaisin pois. Ei tuommoisten äänien kuulu kuulua seinien läpi...
No en tiedä miten kuuluu naapuriin vai kuuluuko mutta meitä asuu 2 musiikkia harrastavaa samassa asunnossa, toinen on vakavissaan homman kanssa ja tehnyt tätä paljon pidempään kuin minä.
Syntetisaattorit ja kosketinsoittimet hänellä lähellä sydäntä ja kyllä se naputus yltyy välillä aikamoiseksi :D
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Kysykää isännältä voiko vaatia että soittaja eristää huoneen ? Näin kävi Ruotsissa. Jos decibel nousee yli sallitun( minkä se tekee) voitte keskustella myös terveysviraston kanssa ratkaisusta.
Mistä löydän tähän hätään isännän?
Soita isännöitsijälle.
Kuulokkeilla soitan sähköpianoa, mutta kaksi kertaa viikossa laulan max 45 min kerrallaan. Varoitin naapureita, että olen aloittanut lauluharjoitukset, mutta yleensä ehdin laulaa ennen kuin he tulevat kotiin illalla.
Ap toivoo että voisi kehittää asuntoon omia sääntöjä, jossa kuitenkin on järjestystyssäännöt mitkä jokainen on muuttaessaan hyväksynyt.
Meillä oli sellainen naapuri. Aina vapaapäivinä joutui heräämään aamulla aikaisin pimputukseen. Pimputusta oli aamulla 8-12 ja illalla 18-21 välillä Valitimme asiasta, pimputtaja väitti että se on joku toinen soittaja 😅 eikä todellakaan ollut muita pimputtajia samassa rapussa. No sai se sitten häädön.
Vierailija kirjoitti:
Ap toivoo että voisi kehittää asuntoon omia sääntöjä, jossa kuitenkin on järjestystyssäännöt mitkä jokainen on muuttaessaan hyväksynyt.
En toivo. Arvioin tässä ainoastaan pimputtelijan mielenmaisemaa. Mielestäni on itsekästä pakottaa koko talo kuuntelemaan tuota mitä lie-polkan pimputtelua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aina voisi huomioida naapurit ja hommata alkuun sähköisen instrumentin, varsinkin pianoa pohtiessa.
Siihen kuulokkeet kiinni ja tiluttelemaan, ainoa mikä kuuluu muualle on koskettimiston napsutus.
Mä etsin joskus pianonsoiton alkeisopetusta. En muista oliko se joku ihan oikea konservatorio vai kaikille tarkoitettu soittokoulu, mutta siellä sanottiin, ettei sähköpiano käy. Ei ne tietenkään olisi tulleet tarkastamaan millä mä kotona pimputtelen, mutta koulu odotti ihan oikeaa pianoa.
Mitkä kappaleet miellyttäisi jos joku soittelisi niitä pianolla ja kerrostalossa?
Mulla oli alakerrassa sellainen. Onneksi soitteli harvoin. Sen jälkeen tuli joku huonekalujen siirtelijä/kokoaja; joka ilta piti siirrellä huonekaluja ja paukutella niitä, aamuisin sama souvi. No sen jälkeen tuli viulisti. Ja nyt on sellainen kanta-astuja tömistelijä, huonekalujen siirtelijä tapaus. Kun muyutin tähän kämppään, niin siinä kämpässä asui skitsofreenikko alkoholisti, joka paasasi parvekkeella välillä yötä päivää. Eli parempaan suuntaan mennyt naapurit.
Öisin soittava amatööripianisti kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Harvempi on mikään mestari aloittaessaan, joten taitotasoissa ei ole mitään mitä hävetä. Itse ostaisin kyllä kerrostaloon sähköpianon, mutta kyllä sitäkin saa päiväsaikaan soittaa ilman kuulokkeita.
Jos ei kestä normaalin elämisen ääniä, niin kannattaa muuttaa maalle.
Pianon pimputtelu ei ole millään mittapuulla normaalin elämisen ääni. Normaaleja elämisen ääniä ovat mm. kodinkoneiden aiheuttamat äänet, puhuminen, satunnainen riitely kovemmalla äänellä, satunnaiset juhlat, joista kerrotaan talon ilmoitustaululla etukäteen ja jotka loppuvat viimeistään puolilta öin, suihkussa käyminen ja vessan vetäminen. Myös lemmikin satunnaiset haukahtelut tms. ja lasten satunnaiset kiljahtelut on normaalin elämisen ääniä.
Sotkua tai ääntä oman kodin ulkopuolelle aiheuttavat harrastukset ovat sinällään useimmiten normaaleja, mutta niitä varten on omat, erilliset tilat. Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää?! Kun lukee näitä keskusteluketjuja kerrostaloissa tapahtuvasta meluamisesta, joihin aina tulee kaltaisiasi pönttöjä kehottamaan muuttamaan maalle, tulee pakostikin mieleen, että suomalaiset ei keskimäärin taida olla kovin älykästä kansaa.
Mun seinänaapurista kuului saksofonia sunnuntaisin ja rakastin sitä. Joku amatööri selvästi oli, kun kappaleet eivät juuri vaihdelleet, mutta ihanaa oli. Kerrostalossa saa soittaa, mutta kyllä pitää ottaa toiset huomioon. Esim. tuntikausia ei ole ok soittaa niin että talo raikaa ja jos soittaminen ei vielä yhtään suju, niin kyllä naapureita pitää armahtaa ja harjoitella vaikka 30-60min päivässä ja loppu aika hiljaisuutta.
Kerrostaloon ei kuulu harrastustoiminta, eikä mikään pianon pimputus. Jos haluaa soittaa pianoa, muuttakoon omakotitaloon. Naapureita ei saa häiritä, tämä on ihan yksinkertainen asia, minkä kaikki joilla normaalit aivot ymmärtävät. Kerrostalo on sellainen asumismuoto joka ei sovi itsekkäille minä minä ihmisille, vaan sellaisille jotka ottavat muut huomioon. Ei turhia kolinoita eikä metelöintiä, näin oli ennen. Onko ihmiset nykyään juntimpia kuin ennen, siltä alkaa tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Älkää muuttako taloihin, joissa seinät on paperista tehty.
No kerrohan oraakkeli, että mistä tietää etukäteen, onko seinät tehty paperista? Tai aika useinhan se vika ei olekaan paperiseinissä, vaan äänet tulevat ilmastointihormeja pitkin, pattereiden läpivedoista jne.
Itse olen asunut 20-, 40-, 70-, 80-, 90- ja 2000-luvuilla rakennetuissa taloissa. Vain uusimassa oli hiljaista, mutta sekin todennäköisesti johtui siitä, että naapurit oli hyvin harvoin kotona. Vanhimmissa äänet kuuluivat lattian ja katon läpi, seinien läpi ei mitään. Molemmissa 70-luvun talossa kuului niin seinistä, lattioista katosta kuin ilmastointikanavista. Jopa naapurirapussa seinänaapurina asuvien lasten juoksu tömähteli minun asunnossani. Luulin juoksutöminän ja kiljunnan kuuluvan uudesta yläkerran naapurista, kunnes kävi ilmi, että siellä asui yksinäinen mies, joka oli suurimman osan ajasta työmatkoilla.
80-luvun talossa asui viistosti alapuolellani wannaberokkari, joka tilutti sähkökitaraa vahvistimen kanssa useita tunteja joka päivä. Kuului korvatulppien läpikin. Ja 90-luvun talossa alakerran juopon mölinät kuului lähes päivittäin ja sitten oli vielä yläkerrassa pariskunta, jonka rakkauden osoituksia sai kuunnella lähes joka yö. Kun seksiääniä ei ollut pariin kuukauteen kuulunut, pariskunta erosi ja muutti pois.
Em. kerrostalot ovat olleet niin yksityisten, vakuutusyhtiöiden kuin kaupungin omistamia. Kaupungin ja vakuutusyhtiöiden taloissa kaikki tietysti vuokralaisia, mutta yksityisissä suurin osa omistusasuajia.
Että joo, todellakin haluaisin tietää, millä te kaikkiviisaat osaatte valita kerrostalokotinne niin, ettei naapureista kuulu häiritsevästi ääniä.
On sallitua täysin kerrostalossakin päiväsaikaan.