Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka yrittävät elää ilman alkoholia? Melkein sorruin eilen. Keskustellaan aiheesta.

Vierailija
14.01.2022 |

Minusta on jo pitkään, vuosia oikeastaan tuntunut siltä, että en halua läträtä alkoholin kanssa.
Minua ahdistaa se tekopyhyys humaltumisessa, se kuinka typerää se oikeasti on, lisäksi lihottaa ja masentaa. Rahaakin menee.

Tuo on siis se minä, tämä kuka puhuu alkoholista järjen äänellä.
Sitten kun himo tulee, niin ajattelen syiksi, että olisi kiva juoda muutama (eli kunnon humalatila) ja kuunnella musiikkia. Fiilistellä elämää hyvässä ja pahassa, ehkä jopa soittaa jollekin. Käydä saunassa jne. Rentoutua ja unohtaa todellisuuden hetkeksi.

Oikeastihan nuo voin tehdä selvinpäinkin. Typeriä syitä mutta noin se on mennyt. Humalaan juominen on ollut viime vuosina prioriteettina. Liikaa on mennyt, seurustelin miehen kanssa joka joi paljon, ajauduin itsekin juomaan enemmän. Oma valinta.

Nyt erottuani olen järjissäni taas. Silti himoitsen välillä humalaa.
Päädyn sitten kirjoittamaan listaa alkoholin huonoista puolista ja tämä saa jo minut rauhoittumaan ja tekemään päätöksen etten juo.

Eilen meinasin sortua kun olen vapaalla. Oli todella lähellä. Tuttava laittoi viestiä, että hänellä meno päällä ja haluaisi tavata.
Ajattelin, että ehkä nyt juon kun harvoin ketään näen ja sitten se alkoi yltymään, himo. Taistelin päässäni, että juonko vai en. Syitä molemminpuolin monta tuntia pyörittelin päässä ja päätin, että ok, kai minä haen ne helvetin juomat. Puin ja otin laukun matkaan mennäkseni kauppaan ja jo hississä ollessani päätin että en todellakaan hae.
Menin takaisin kotiin ja olin erityisen ylpeä itsestäni ja etenkin aamulla todella kiitollinen etten juonut.

Mites muilla? Millaisia ajatuksia, miksi haluat lopettaa juomisen? Tai miksi et haluaisi?
Onko vaikeaa olla ilman ja kauan olet ollut selvänä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä! Kannattaa kyllä toimia,jos koet alkoholin mitenkään ongelmaksi. Ja voihan olla, että sinulle olisi kehittymässä riippuvuus. Sitäkin voit arvioida,jos päätät vaikka olla määräajan juomatta; kuinka vaikeaa se on tai alatko juoda heti ajan loputtua "takaisin" menetettyä.

Raitistelu ei vie sinulta mitään! Mahtavaa jos lähdet uudelle tielle:)

Vierailija
2/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 30-vuotias.

Vanhempani ovat alkoholisteja, joten siinäkin yksi syy miksi minun tulee olla varovainen.

Yli on kyllä jo mennyt mutta onneksi maku koko hommasta lähtenyt. En siis jaksa mitään bileitä, baareja tai sen sellaista.

Ei kiinnosta se bailaus ja kun tyhmyys tiivistyy.

Ainoa mikä on oikeasti ihan mukavaa, on rauhallinen koti-ilta ja sauna, mukava humala ja lempimusiikki.

Siltikin, en osaa ottaa vain muutamaa vaan kyllä se on se 8-12 annosta vähintään melkeinpä.

Enkä vain jaksa rahan menoa, turhuutta tai masennustiloja tai ylipäätänsä mitään jälkioireilua.

Helpompaa olla ilman mutta kyllä täytyy muistutella itseään tasaisin väliajoin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs vuosi absolutistina taitaa alkaa. Missään vaiheessa en päättänyt lopettaa, halusin kyllä. Lopulta se vaan jäi. Nyt en halua enää rikkoa "putkeani".

Vierailija
4/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä! Kannattaa kyllä toimia,jos koet alkoholin mitenkään ongelmaksi. Ja voihan olla, että sinulle olisi kehittymässä riippuvuus. Sitäkin voit arvioida,jos päätät vaikka olla määräajan juomatta; kuinka vaikeaa se on tai alatko juoda heti ajan loputtua "takaisin" menetettyä.

Raitistelu ei vie sinulta mitään! Mahtavaa jos lähdet uudelle tielle:)

Kiitos kannustuksesta :)

Kyllä tämä on tärkeää nyt. Haluan elää vastuullisemmin ja lopettaa turhuudet. Etenkin kun tiedän, että en saa alkoholilla oikein mitään hyvää aikaiseksi, siitä ei siis ole loppuen lopuksi minulle iloa ollenkaan vaikka mieleni niin kuiskii välillä.

Kun juon, olen vain kotona, kuuntelen sitä musiikkia ja sitten kun olen tarpeeksi humalassa, niin rupee väsyttämään ja syön liikaa. Menen nukkumaan ja aamulla huono olo, rahaa mennyt turhaan ja lisäksi roskaruokaa pitäisi saada. Niin ja väsyttää monta päivää yms.

Minulla ei ole oikeasti mitään syytä juoda enkä edes keksi milloin siihen olisi oikea syy?

En keksi. Olen vain juonut sen takia koska siitä tuli tapa ja kulutti aikaa.

ap

Vierailija
5/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljäs vuosi absolutistina taitaa alkaa. Missään vaiheessa en päättänyt lopettaa, halusin kyllä. Lopulta se vaan jäi. Nyt en halua enää rikkoa "putkeani".

Hienoa!

Minä en varmaan tuohon pysty tai en tiedä.

Toivoisin, että pystyisin. Silti täysabsolutisti on hyvin vieras käsitteenä, tuo vähän taistelee päässäni omia tottumuksia vastaan.

En ole koskaan ollut selvien ihmisten ympäröimänä, siis niin ettei alkoa kuluisi aina välillä.

Kiitos, tuo sai pohtimaan. Miksi ihmeessä en osaa nähdä itseäni tuossa tilassa, vaikka se olisi mahtavaa kylläkin. Vai olisiko?

ap

Vierailija
6/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle. Itse elelen päivän kerrallaan. Alko ei sovi minulle. Juon sitä kerralla liikaa, tai sitten liian vähäsestä tulee pää kipeäksi. Nyt jo 5 vuotta ilman.

Vierailija
8/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne minkäänlaista tarvetta käyttää alkoholia. Päinvastoin tunnen jopa vastenmielisyyttä sitä kohtaan.

Vierailija
9/16 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan alkoholia kokeillutkaan muuten kuin likäärikonvehtien muodossa ja joskus jouluna juotiin pienet lasinpohjalliset viiniä (saman asian olis ajanut laimentamaton mustaherukkamehu). En ymmärrä yhtään mihin sitä humaltumista tarvitsee....

Vierailija
10/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut nyt pian 1,5 täysin tipattomalla ja en oo varmaan koskaan voinut näin hyvin! Unen laatu parani, koska mulla alkoholi vaikuttaa tosi vahvasti uneen. Olen huomattavasti energisempi ja myös mun kausittainen masennus on ollut nyt kokonaan pois.

Olen huomannut, että rentoudun oikeasti paremmin ilman alkoholia ja olen itsevarmempikin näin. En aio palata takaisin, koska voin halutessani ottaa lasillisen alkoholitonta viiniä ja muita virvokkeita. Humalan oloa en kaipaa tippaakaan!

Viihdyn edelleen baarissa ja tilaan itselleni yleensä alkoholittoman oluen. On ihanaa, kun voi poistua heti kun alkaa tympii, eikä tarvitse odottaa kyytiä.

Suosittelen lukemaan kirjan Korkki kiinni. Siitä oli minulle kovasti apua 😊 Paljon tsemppiä nsinuööe ja kaikille muillekin, jotka miettivät alkoholin käytön lopettamista tai vähentämistä! Tää on ihanaa, kun ei oo mitään tarvetta juoda enää!

Vierailija
11/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mä tsemppaan sua! Itse sain jätettyä alkoholin pois oltuani juomatta sitä _vuoden_. Syynä kaksi raskautta ja imetykset päälle. Eli tarkoitan, että vuoden ajan kroppa ja aivot ”ehdottelivat” minulle, että otetaans pienet, ennen kuin luovuttivat!

Eli siis sun oikeasti tarvitsee vain mennä tarpeeksi pitkälle täysin ilman. Ilmeisesti meidän hermostossa on muistijälki, joka siis pitää onnistua vaientamaan ja se kyllä tapahtuu, kunhan se saa tarpeeksi aikaa. Ja se aika on pitkä! Mutta se kannattaa. Enää mun ei vain yksinkertaisesti tee mieli, ja jos tavallaan tekisikin, niin olen vain päättämyt, että en osta kotiin enää mitään. Koskaan. Aluksi lupasin, että jos tarjotaan, voin ottaa.

Mutta siitä ei tullut kuin käytännössä huono olo. Enää en ota silloinkaan.

Minua auttoi myös se, että kumppaniani ei alkoholi kiinnostanut. Hän otti seurakseni, mutta kun se alkoi minulta jäädä, hän oli vielä siinä veturina, että ei tässä tarvitsis ottaa, ja kun hän sanoi ei, mäkin sitten ajattelin, että ”no ei oteta tällä kertaa” ja lopulta huomasin, että kun oli mennyt jokunen joulu ilman punaviiniä (aluksi oli sentään vielä 1-2 oluttölkkiä jouluaterialle), niin mihin sitä tarvitaan? Äiti meinaa sen takia ainoastaan vain nukahtaa :D Kun ei käytä, ei nukuta. Sitten kävi niin, ettei se olutkaan enää oikein mennyt, nyt en ole enää 2-3:een jouluun ostanut mitään alkoholia joulupöytään.juon vettä ja se on taivaallisen hyvää!

Mutta siis: anna hermoradoillesi riittävä aika oppia pois alkoholin tarpeesta/ himosta /kutkutuksesta /mieliteosta ja sen jälkeen vielä päätät, että tapajuominen (illat, joulu, mikä se kelläkin on) loppuu, niin huomaat että nekin tilanteet voivat mennä oikeinkin mieluisasti ihan ilman sitä alkoholia!

Nykyisin vain ihmettelen, että miksi sitä aivosoluliuotinta pitikään juoda, eihän se makukaan nyt niin herkullinen ole loppujen lopuksi!

Tsemppiä, olen varma, että sä onnistut!

Vierailija
12/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia ja huumeita ei tarvitse kukaan. 10 vuotta raittiina.

Vierailija
13/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut nyt pian 1,5 täysin tipattomalla ja en oo varmaan koskaan voinut näin hyvin! Unen laatu parani, koska mulla alkoholi vaikuttaa tosi vahvasti uneen. Olen huomattavasti energisempi ja myös mun kausittainen masennus on ollut nyt kokonaan pois.

Olen huomannut, että rentoudun oikeasti paremmin ilman alkoholia ja olen itsevarmempikin näin. En aio palata takaisin, koska voin halutessani ottaa lasillisen alkoholitonta viiniä ja muita virvokkeita. Humalan oloa en kaipaa tippaakaan!

Viihdyn edelleen baarissa ja tilaan itselleni yleensä alkoholittoman oluen. On ihanaa, kun voi poistua heti kun alkaa tympii, eikä tarvitse odottaa kyytiä.

Suosittelen lukemaan kirjan Korkki kiinni. Siitä oli minulle kovasti apua 😊 Paljon tsemppiä nsinuööe ja kaikille muillekin, jotka miettivät alkoholin käytön lopettamista tai vähentämistä! Tää on ihanaa, kun ei oo mitään tarvetta juoda enää!

Todella hienoa! Kuten myös edelliset vastaajat :) Mukavaa kun tänne tulee viestejä teiltä, jotka olette laittaneet päättäväisesti korkin kiinni pidemmäksi aikaa. Itseasiassa viesteistä heijastuu, että se loppuenlopuksi aika vaivatonta kunhan pysyy vain päätökessään. 

Myös itselleni alkoholi vaikuttaa hyvin voimakkaasti vireystilaan kun alkoholi poistuu kehosta. Olen todella väsynyt ja masentunutkin usein. Olen muutenkin helposti uupuvaa sorttia valitettavasti, joten tottakai tuo vaikuttaa elämänlaatuun. Itseasiassa alkoholin kanssa lotraaminen on aika pelottavaa ja sitä joutuu jonkinlaisseen loukkuun. Minä tahdon siitä vankilasta pois, olen onneksi tietoisempi ja ajattelen vakavasti näitä asioita nykyään. Toivon niin, että tämä pitää ja eikä alkoholi hallitsisi minua. 

Vuotta olen ajatellut selvinpäin. Mielessäni haaveilen usein, että mitä tekisin ensi vuonna kun olen irti päihteistä, olisinko hoikistunut ja olisko mielen ongelmat ratkoneet sekä talous paremmassa kunnossa. Pyörittelen päässä kaikenlaisia visioita ja haaveita, joita olen työntänyt hamaan tulevaisuuteen osittan alkoholin vuoksi. Koska se vie itsetuntoa todella eikä osaa tarttua välttämättä asioisin, kun pelkää ettei minusta siihen kuitenkaan ole kun olen tällainen jne. 

Kiitos sinulle ja paljon hyvää jatkoosi! Mahtava juttu ja insiproivaa tuo kertomasi :) 

ap

Vierailija
14/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Mä tsemppaan sua! Itse sain jätettyä alkoholin pois oltuani juomatta sitä _vuoden_. Syynä kaksi raskautta ja imetykset päälle. Eli tarkoitan, että vuoden ajan kroppa ja aivot ”ehdottelivat” minulle, että otetaans pienet, ennen kuin luovuttivat!

Eli siis sun oikeasti tarvitsee vain mennä tarpeeksi pitkälle täysin ilman. Ilmeisesti meidän hermostossa on muistijälki, joka siis pitää onnistua vaientamaan ja se kyllä tapahtuu, kunhan se saa tarpeeksi aikaa. Ja se aika on pitkä! Mutta se kannattaa. Enää mun ei vain yksinkertaisesti tee mieli, ja jos tavallaan tekisikin, niin olen vain päättämyt, että en osta kotiin enää mitään. Koskaan. Aluksi lupasin, että jos tarjotaan, voin ottaa.

Mutta siitä ei tullut kuin käytännössä huono olo. Enää en ota silloinkaan.

Minua auttoi myös se, että kumppaniani ei alkoholi kiinnostanut. Hän otti seurakseni, mutta kun se alkoi minulta jäädä, hän oli vielä siinä veturina, että ei tässä tarvitsis ottaa, ja kun hän sanoi ei, mäkin sitten ajattelin, että ”no ei oteta tällä kertaa” ja lopulta huomasin, että kun oli mennyt jokunen joulu ilman punaviiniä (aluksi oli sentään vielä 1-2 oluttölkkiä jouluaterialle), niin mihin sitä tarvitaan? Äiti meinaa sen takia ainoastaan vain nukahtaa :D Kun ei käytä, ei nukuta. Sitten kävi niin, ettei se olutkaan enää oikein mennyt, nyt en ole enää 2-3:een jouluun ostanut mitään alkoholia joulupöytään.juon vettä ja se on taivaallisen hyvää!

Mutta siis: anna hermoradoillesi riittävä aika oppia pois alkoholin tarpeesta/ himosta /kutkutuksesta /mieliteosta ja sen jälkeen vielä päätät, että tapajuominen (illat, joulu, mikä se kelläkin on) loppuu, niin huomaat että nekin tilanteet voivat mennä oikeinkin mieluisasti ihan ilman sitä alkoholia!

Nykyisin vain ihmettelen, että miksi sitä aivosoluliuotinta pitikään juoda, eihän se makukaan nyt niin herkullinen ole loppujen lopuksi!

Tsemppiä, olen varma, että sä onnistut!

Kiitos viestistäsi ja onnea, että pääsit eroon alkoholista! 

Tosiaan välillä se piru sieltä kuiskii, että otahan tänään. Pakko ottaa. Enkä ymmärrä, että miksi ihmeessä minulle tulee noita ajatuksia. Tavallaan pysähdyn sitten siihen tilaan ja alan katsomaan tätä itseni "ulkopuolelta", pohdin päässäni ja mietin, että eihän minun tarvitse ottaa, että haloo? Nyt rauhoitutaan vähän ja mietitään, että mitä jätkeä siinäkin olisi. Tällainen "aikuinen" versio itsestäni saa sitten tilanteen ratkoamaan. Toivottavasti ei kuulosta ihan pähkähullulta mutta tarkoitan lähinnä, että sitä impussiivista ja harkitsematonta mieltä, ei tarvitse aina kuunnella tai no siihen juttuun ei tarvitse lähteä mukaan, aivan kun en voisi tehdä asialla jotain. Olen vain päättänyt ottaa vastuun itsestäni enkä mennä kuin päätön kana millon minkäkin ajatuksen mukana. 

Pahinta tosiaan ovat nuo hetket, joihin on ehdottomasti aina kuulunut alkoholi. Se pitää nujertaa.

En ole vain päättänyt vielä, että odottelenko hetken esimerkiksi sauna-iltoja vai pitäsikö minun altistaa itseni ja jo muuttaa tapojani, niin että päätän vain olla juomatta, joka sittä hiljalleen edistää toimintatapojani eikä ne hetket enää tunnu lainkaan siltä, että jotain puuttuisi.

Jos nyt kuitenkin välttelen ensin hetken sellaisia tilanteita, olen niin alussa tämän kanssa. 

Kiitos sinulle ja hyvää jatkoosi! Kyllä todella yritän pysähtyä tämän äärelle ja olla selvinpäin.

ap 

Vierailija
15/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Olen hieman laiska välillä tarkistelemaan tekstejä, ennen kuin lähetän ne eteenpäin. 

ap 

Vierailija
16/16 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen tässä tappelen pääni kanssa. Lauantai-ilta, yksin kotona. Saunavuoroonkin pääsisi.. 

On tämä kyllä kuluttavaa kun tietää mitä haluaa, eli lopettaa juominen mutta silti tuolla takaraivossa nuo ajatukset sinkoilevat juomsieen joko syitä mahdollistamiseen tai juomattomuuten. 

ap