Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA? Kumppanin lukihäiriö ja mahdolliset lapset..

Vierailija
11.05.2015 |

Niin, otsikossahan tuo jo seisoo... Kaipaisin kokemuksia teiltä joilla itsellänne ja/tai kumppanillanne on lukihäiriö.. 

Minua on viime aikoina alkanut vaivaamaan kumppanini lukihäiriö mahdollisten tulevien lastemme kannalta. 
Kumppanini lukihäiriö ei ole pahimmasta päästä, kirjoittaa suurimmaksi osaksi ihan selvää tekstiä ja normaalilla nopeudella ilman suurempaa miettimistä. Satunnaisia kirjoitusvirheitä teksteissä on.
Lukee ääneen mielestäni ihan hyvin, välillä jonkun sanan kanssa jää takkuamaan.

Eniten se ilmenee hänellä pitkän tekstin sisäistämisessä ja pitkään tekstiin tai kirjaan keskittymisessä. Hänellä on vaikeuksia muistaa lukemaansa ja ymmärtää sitä "pointtia", joka on vaikeuttanut suuresti mm. koulutehtävien tekemistä. Muisti on muutenki huono.

Luin vasta hiljattain, että lukihäiriö saattaa vaikeuttaa myös vieraiden kielten oppimista, ja matematiikan oppimista/ymmärtämistä, mikä pitää kumppanini kohdalla paikkaansa. Hän ei ole koskaan ollut hyvä englannissa, saati sitten muissakaan kielissä. Matemaattisesti olemme molemmat aika onnettomia.

Huoltani lisää vielä se, että omalla isälläni hyvin todennäköisesti on myös lukihäiriö. Hän on 50-luvulla syntynyt, eikä työssään ole tarvinnut kirjallista ilmaisua, joten sitä ei ole koskaan hänellä diagnosoitu.
Mutta kirjoittaminen on hidasta ja sanojen oikeinkirjoitus hankalaa. Ääneen lukeminen on myös hyvin hidasta ja takkuaa jo yhdessä lauseessa useamman sanan kanssa.
Joten taipumus lukihäiriöön tulisi kummankin suvusta, mikä tietenkin lisää vielä enemmän lasten todennäköisyyttä periä se...

Joten kysyisinkin, miten te, joiden kumppanilla on lukihäiriö, olette kokeneet elämän lukihäiriöisen kanssa?
Jos itselläsi on se, oletko kokenut elämäsi erityisen hankalaksi, ja miten olet pärjännyt asian kanssa?
Jos teillä on lapsia, onko se periytynyt heille?

Itse en perinyt isäni lukihäiriötä. Luojan kiitos siitä, sillä kirjoittaminen ja lukeminen on ollut elämässäni niin suuri henkireikä, etten uskalla edes ajatella miten minun olisi käynyt jos niiden kanssa olisi ollut huomattavia hankaluuksia..
Tiedän kuulostavani nyt pinnalliselta idiootilta.. Mutta olen viime aikoina pyöritellyt päässäni ajatusta, että jos kumppanini lisäksi myös kaikilla lapsillamme sattuisi tulevaisuudessa olemaan lukihäiriö, olisin perheessä ainoa jolla on normaali luku- ja kirjoitustaito ja niiden ymmärtäminen... ja se varmasti aiheuttaisi aikamoisia hankaluuksia.
Ahdistaa myös ajatus siitä, etteivät lapsemme välttämättä oppisi englantia tai muita vieraita kieliä kovin hyvin...

Kiitos ja anteeksi, toivottavasti mahdollisimman moni vastaa ♥

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon: Kumppanin lukihäiriö ja mahdolliset lapaset. Mitä kenenkään vanttuilla on tekemistä suhteen kanssa, ja eikös nyt ole jo kohta kesä, että mitä niitä kintaita muutenkaan...

Tämmöistä tämä on.

Vierailija
2/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälläkin oli paha lukihäiriö mutta ei onneksi periytynyt lapselleni. Lapsi on hyvä lukemaan ja kirjoittamaan, onneksi. Joten ei aina periydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä riskiä lisää se, että lukihäiriötä löytyy molemmista suvuista.

Siinä vaiheessa, kun lukihäiriö eskarissa tai koulussa todetaan, voi kuntouttaa enää vähän. Aivojen kuntoutus pitää siksi aloittaa varmuuden vuoksi todella aikaisin. Missään ei tätä palvelua vielä käsittääkseni ole tarjolla, mutta tutustumalla tutkimuksiin löydätte varmasti toimintavinkkejä.

Lukihäiriö altistaa syrjäytymiselle (erityisesti pojat, joiden kulttuuriin ei tällä hetkellä lukemisen harjoittelu kuulu), joten panostaminen kannattaa.

Vierailija
4/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö voi periytyä. Toisaalta jättäisitkö lapset tekemättä miehen kanssa, joka on vaikka alkanut kaljuuntumaan "ennen aikojaan" koska pelkäät että lapsistakin tulee kaljuja ennen aikojaan. :)
Mun lähipiirissä on aika paljon lukihäiriötä, mutta jos siihen puututaan koulussa hyvissä ajoin ja oikealla tavalla, sen kanssa oppii pärjäämään ja pystyy kehittämään itseään:) Lukihäiriöiselle lapselle vanhemman tuki on tärkeä. Vanhemman täytyy kannustaa lasta ja auttaa läksyissä sun muissa:)

Vierailija
5/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:10"]Lukihäiriö voi periytyä. Toisaalta jättäisitkö lapset tekemättä miehen kanssa, joka on vaikka alkanut kaljuuntumaan "ennen aikojaan" koska pelkäät että lapsistakin tulee kaljuja ennen aikojaan. :)
Mun lähipiirissä on aika paljon lukihäiriötä, mutta jos siihen puututaan koulussa hyvissä ajoin ja oikealla tavalla, sen kanssa oppii pärjäämään ja pystyy kehittämään itseään:) Lukihäiriöiselle lapselle vanhemman tuki on tärkeä. Vanhemman täytyy kannustaa lasta ja auttaa läksyissä sun muissa:)
[/quote]

Tämä. Ei täydellistä lasta ole olemassakaan. Paitsi oma on tietenkin aina täydellinen vaikka olisikin perinyt vanhemmiltaan jonkin vian. Omalla kohdallani se oli allergia, jonka peri isältään ja huono näkö äidiltä.

Vierailija
6/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä mielestäni ihan aiheellinen huoli. Itse miettisin kaksi kertaa hankkisinko biologisia lapsia juuri tuon miehen kanssa.

Vierailija
7/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 50% todennäköisyys kuulemma että periytyy. Meidän perheessä tuo kyllä pitää paikkansa, toisella lapsella on ja toisella ei.

Vierailija
8/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö ei periydy.

Vierailija
9/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ne lapset perivät äitinsä älynlahjat ja ne eivät ole kauhean hyvät avauksen perusteella.

Vierailija
10/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:10"]Lukihäiriö ei periydy.
[/quote]
Entä Ruotsin kuningasperhe? Ja älä sano, että niillä on joku muu vika, eihän ap tiedä mitä nämä miehen ja oman suvun ongelmat tarkemmin on.
Ap, miehelläsi voisi olla myös add. Muisti- ja keskittymisongelmat viittaavat siihen. Se on periytyvää, tosin siitä on erimielisyyttä miten periytyvää.

Vierailija
11/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten kanssa tulee jotain ongelmia tulevaisuudessa ne kohdataan sitten ja ne hoidetaan asiantuntevalla avulla eikä minkään vauvafoorumin pseudotiede, mutujuttu pohjalta.

Vierailija
12/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Mulla on kaveri jolla on aika paha lukihäiriö. Pärjäsi koulussa oikeasti hyvin, eikä edes halunnut helpotusta, tai lisäaikaa ja lukuapua, vaan halusi itse pärjätä. Kasvatat vaan ne lapset kunnianhimoisiksi ja vastuuntuntoisiksi.

Vierailija
13/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:31"]Jos lasten kanssa tulee jotain ongelmia tulevaisuudessa ne kohdataan sitten ja ne hoidetaan asiantuntevalla avulla eikä minkään vauvafoorumin pseudotiede, mutujuttu pohjalta.
[/quote]
Mutta miehen ongelmia olisi syytä selvittää nyt, mikäli haittaa elämää.

Vierailija
14/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:10"]Lukihäiriö ei periydy.
[/quote]

Periytyypä.

Vierailija
15/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:31"]Jos lasten kanssa tulee jotain ongelmia tulevaisuudessa ne kohdataan sitten ja ne hoidetaan asiantuntevalla avulla eikä minkään vauvafoorumin pseudotiede, mutujuttu pohjalta. [/quote] Mutta miehen ongelmia olisi syytä selvittää nyt, mikäli haittaa elämää.

[/quote]Kaikki ongelmat kannattaa selvittää jos ne haittaavat elämää, mutta ei niitä selvitetä tai hoideta jossain vauvafoorumilla vaan mennään hakemaan apua ammattilaisilta.

Vierailija
16/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:39"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:31"]Jos lasten kanssa tulee jotain ongelmia tulevaisuudessa ne kohdataan sitten ja ne hoidetaan asiantuntevalla avulla eikä minkään vauvafoorumin pseudotiede, mutujuttu pohjalta. [/quote] Mutta miehen ongelmia olisi syytä selvittää nyt, mikäli haittaa elämää.

[/quote]Kaikki ongelmat kannattaa selvittää jos ne haittaavat elämää, mutta ei niitä selvitetä tai hoideta jossain vauvafoorumilla vaan mennään hakemaan apua ammattilaisilta.
[/quote]
Äh. Pikkusielu. Ap ehkä tajuaakin tämän, mutta tähän hätään ei ole sitä ammattilaista tarjolla. Saahan näistä puhua.

Vierailija
17/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:42"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:39"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:36"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 03:31"]Jos lasten kanssa tulee jotain ongelmia tulevaisuudessa ne kohdataan sitten ja ne hoidetaan asiantuntevalla avulla eikä minkään vauvafoorumin pseudotiede, mutujuttu pohjalta. [/quote] Mutta miehen ongelmia olisi syytä selvittää nyt, mikäli haittaa elämää. [/quote]Kaikki ongelmat kannattaa selvittää jos ne haittaavat elämää, mutta ei niitä selvitetä tai hoideta jossain vauvafoorumilla vaan mennään hakemaan apua ammattilaisilta. [/quote] Äh. Pikkusielu. Ap ehkä tajuaakin tämän, mutta tähän hätään ei ole sitä ammattilaista tarjolla. Saahan näistä puhua.

[/quote]No näillä foorumeilla saat väärää tietoa ja ties mitä informaatiota. Kannattaa miettiä keskusteleeko näistä asioista mielummin sellaisten ihmisten kanssa joilla on ammattitaitoa, kuin sekoittaa vaan päänsä kaikenmaailman hölynpölyllä ja muilla jutuilla.

Minä en ainakaan oikeasti vakavista asioista tulisi tälläisiin paikkoihin keskustelemaan, haluaisin ihan kunnon asiantuntevaa tietoa joltain ammattilaiselta.

Vierailija
18/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on lukihäiriö eikä se häiritse arkeani juuri ollenkaan. Koulussa se varsinkin ylä-asteella näkyi joissain aineissa.
Esim. Englanti on minulle erittäin helppoa, mutta Ruotsi taas hankalaa. Kemia, matikka, äidinkieli ja fysiikka ovat aina olleet vaikeimmat aineet.
Osaan lukea sujuvasti, mutta en aina sisäistä lukemaani yhtä nopeasti kun muut. Jos siis teksti on yhtään sekava tai älyttömän pitkä. Kirjoittamisessa yhdyssanat on haastavampia.

Ja en osaa poikaystäväni puolesta vastata, mutta ei kyllä ole koskaan sanonut että lukihäiriöni häiritsisi ollenkaan..:)
16v.

Vierailija
19/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lukihäiriö ja suoritan toista ylempää korkeakoulututkintoa. Mulla ei oo ollut este mihinkään. Enkä kyllä hetkeäkään ole murehtinut, että periytyykö se mun lapsille. Toivon että perivät periksiantamattomuuteni ja kunnianhimoni.

Vierailija
20/21 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriötaipumus periytyy. Minulla on keskivaikea lukihäiriö ja siitä on kyllä aika paljon harmia arkielämässä. Kielten opiskelua se haittasi merkittävästi ja jos en olisi sattunut olemaan tunnollinen luonne, olisivat lukio opinnot saattaneet tyssätä siihen. Yliopistossa lukihäiriöstä oli vielä enemmän haittaa, sillä se hidasti oppimistani merkittävästi. Alallani pitää osata vieraskielistä sanastoa todella todella paljon.

Jos lapsi sattuu olemaan periksiantamaton ja tunnollinen, ei lukihäiriö ole este. Jos taas lapsella on taipumus lopettaa ensimmäiseen vastoinkäymiseen, tulee todella suuria vaikeuksia ja lapsi alisuoriutuu.

Ärsyttävintä on se, että ihmisten älykkyyttä arvioidaan hänen tekemiensä kirjoitusvirheiden avulla. Anonyymisti kirjoittamani tekstit mielletään siksi usein teinin tai muuten hönön kirjoittamiksi, eikä sisältöön kiinnitetä huomiota ollenkaan.

Sitten jotain positiivista: Suomessa tutkitaan lukihäiriön kuntouttamista nyt aktiivisesti ja sitä voidaan helpottaa jo vauvan ollessa kohdussa. Jos siis hankitte lapsia, hoitakaa kuntouttamista omatoimisesti tutkimuksista saamillanne ohjeilla. Takaan ettei kaduta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi