Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaehtoinen opiskelu työttömyyspäivärahalla

Vierailija
14.01.2022 |

Olen AMK-insinööri kone- ja tuotantotekniikan alalta, joka on nyt ollut puolisen vuotta työttömänä. Aktiivisesti etsin töitä kyllä ja haastatteluissa käyn, mutta vielä ei ole natsannut uusi työpaikka. Nyt luin sanomalehdestä, että lähi AMK:hon on tulossa uusi ko. sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi, ja ne tarjoaa myös muuntokoulutusta 60-120op etänä, eli olis mahdollista tehdä töiden ohessa. Olisin varmaankin aika vahvoilla hakemaan tuohon, ja kiinnostaishan se kouluttautua tuollekin alalle, kun näyttää siellä olevan enemmän avoimia työpaikkoja. Tukisi myös omaa työllistymistä vahvasti.

Onko kellään kokemusta ansiosidonnaisella opiskelusta? Miten meni hommat työkkärin kanssa? Oliko vaikeeta perustella koulutuksen tarpeellisuus ja miten koulu suhtautui työttömään opiskelijaan? Lähinnä pelottaa se, että jos haen tuonne ja pääsen, työkkäri torppaakin suunnitelmat ja lätkäsee vielä karenssinkin päälle...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista. Eikö kellään oo kokemusta?

-Ap

Vierailija
2/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää sopia asiasta TE-toimiston kanssa ENNEN kuin aloitat opiskelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091198

Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää löytyy tuosta laista. Ole hyvä!

Vierailija
4/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta sama kiinnostaa. Minulla ei ole AMK tutkintoa, mutta haluaisin käydä oman alani insinööriksi. Jäin juuri työttömäksi. Viimeiset 4v on ollut vain määräaikaisia sopimuksia ja väleissä työttömyyttä. Pelkällä opintotuella en pärjäisi, kun omistusasunto. Joten tähän en saa asumistukea, korot on niin vähän kun lainaa aika vähän enää. Työn ohella toki voisin käydä myös, mutta pitäisi löytää sitä työtä. Mun fyysinen terveys ei kovin hyvin kestä enää tuota duunarin hommaa, joten senkin takia haluaisin nousta urallani.

Vierailija
5/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut omaehtoista opiskeluun, kun suoritin kauppatieteiden maisteriopintoja tradenomitutkinto taustalla. Onneksi opiskeluni katsottiin kuitenkin sivutoimisiksi, sillä olin opiskellut kokoaikatyön ohella. Määräaikaisen työn päätyttyä pystyin siten opiskelemaan täysipäiväisesti ja nostamaan ansiosidonnaista samalla.

Vierailija
6/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät patistella opiskelijaksi.

Vierailija
7/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tiedän kyllä tämän. Haku alkaa helmikuussa ja opiskelut vasta syksyllä, että turha se on siitä ennen puhua, ennen kuin tietäisi edes pääsevänsä.

Vierailija
8/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut omaehtoista opiskeluun, kun suoritin kauppatieteiden maisteriopintoja tradenomitutkinto taustalla. Onneksi opiskeluni katsottiin kuitenkin sivutoimisiksi, sillä olin opiskellut kokoaikatyön ohella. Määräaikaisen työn päätyttyä pystyin siten opiskelemaan täysipäiväisesti ja nostamaan ansiosidonnaista samalla.

Tässä varmaan kuitenkin erona se, että mun opiskelu olisi kuitenkin "samanarvoista", eli alempi AMK, mutta työllistävälle alalle. En itsekään usko, että opiskeluoikeutta saisin YAMK.

Vierailija
9/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea. Oma mies opiskelee yliopistossa omaehtoisella.

Vierailija
10/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan kuitenkin erona se, että mun opiskelu olisi kuitenkin "samanarvoista", eli alempi AMK, mutta työllistävälle alalle. En itsekään usko, että opiskeluoikeutta saisin YAMK.

Hylkäävä lausunto tuli sen perusteella, ettei KTM-tutkinto olennaisesti työllistäisi paremmin kuin tradenomitutkinto. Tässä kuitenkin näkyi erot virkailijoiden ja TE-toimistojen kesken, sillä samalla taustalla oli maakunnista opiskelutovereita, jotka olivat saaneet suorittaa opintonsa omaehtoisella.

Vierailija
11/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hylkäävä lausunto tuli sen perusteella, ettei KTM-tutkinto olennaisesti työllistäisi paremmin kuin tradenomitutkinto. Tässä kuitenkin näkyi erot virkailijoiden ja TE-toimistojen kesken, sillä samalla taustalla oli maakunnista opiskelutovereita, jotka olivat saaneet suorittaa opintonsa omaehtoisella.

Okei. Niinhän niillä on aika kirjavia lausuntoja! Miten tuo prosessi eteni käytännössä?

-Ap

Vierailija
12/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tiedän kyllä tämän. Haku alkaa helmikuussa ja opiskelut vasta syksyllä, että turha se on siitä ennen puhua, ennen kuin tietäisi edes pääsevänsä.

Nimenomaan nyt kysyttävä, ennen hakua!!

Te-toimiston puoltava lausunto on oltava tiedoissasi ennenkuin haet!

Vierailija
13/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tossa ollut 2 vuoden aika raja omaehtoisessa opiskelussa. 2 vuotta saat opiskella eikä enempää?

Vierailija
14/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin? Mitäs, jos kysyn ja saan luvan, mutta en sitten haekaan, katsooko ne, että olen torpedoinut omaa työllistymistäni ja antaa karenssin?

-Ap

Vierailija
15/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikös tossa ollut 2 vuoden aika raja omaehtoisessa opiskelussa. 2 vuotta saat opiskella eikä enempää?

Juu on. Mutta tuo 120 op on kaksi vuotta, jota tuskin edes joudun lukemaan, kun pohjalla on paljonkin alan opintoja. 60op (vuosi) oli minimi. Ja ansiosidonnaisella saa tietty opiskella max. sen 400 päivää, sitten putoaa peruspäivärahalle.

Vierailija
16/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin? Mitäs, jos kysyn ja saan luvan, mutta en sitten haekaan, katsooko ne, että olen torpedoinut omaa työllistymistäni ja antaa karenssin?

-Ap[/

Näin on. Kysy yleisellä tasolla, tyyliin oman alan lisäkoulutus tms. Mutta tosiaan se lausunto on näyttävä tiedoissasi ennen hakua. Tarkista että myös näkyy jos pyydät puoltoa puhelimitse.

Vierailija
17/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*lausunnon

Vierailija
18/18 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap[/

Näin on. Kysy yleisellä tasolla, tyyliin oman alan lisäkoulutus tms. Mutta tosiaan se lausunto on näyttävä tiedoissasi ennen hakua. Tarkista että myös näkyy jos pyydät puoltoa puhelimitse.

Okei, hyvä tietää. Ehkä laitan samantien yhteydenottopyynnön kyseiseen asiaan. Kiitos.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan