Miten on mahdollista, että valmistellaan valmiuslakia, mutta ei valmistella etäopetusta?
Miten on mahdollista, että valmistellaan valmiuslain käyttöönottoa, mutta edelleenkään ei valmistella etäopetukseen siirtymistä? Eikö valmiuslain käyttöönoton edellytyksenä ole, että ensin on yritetty kaikki muut keinot?
On hieno periaate, että lapsiin kohdistuvat rajoitukset ovat aivan viimesijaisia. Mutta milloin se viimesijaisuuden aika on, jos ei edes silloin, kun valmistellaan valmiuslain käyttöönottoa? Valmiuslaki on kuitenkin erittäin kova toimenpide, jota ei käytetä ihan kevein perustein ja joka on tarkoitettukin vain poikkeusoloihin.
Lähiopetuksesta kiinni pitäminen on söpö periaate, mutta ei kai siinäkään pakkomielteessä voida ihan loputtomiin roikkua!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Omikron levisi aggressiivisesti joulukuun lopussa, kun koulut ja useimmat harrastuksetkin olivat kiinni. Eli voidaan nähdä, ettei ainakaan lyhyt koulusulku tuonut mitään hyötyä. Jos omikronin leviämistä haluttaisiin hillitä, pitäisi laittaa täysmittainen lockdown koko yhteiskuntaan.
Jouluna ihmiset kokoontuivat enemmän yhteen kuin perusarkena, siksi omikron levisi aggressiivisesti. Jos joululoman jälkeen olisi tullut etäkoulu, tartuntoja olisi nyt vähemmän.
Kukaan päättäjähän ei joudu vastuuseen huonoista, liian vähäisistä ja myöhässä olevista rajoituksista Suomessa, joten voivat aiheuttaa sairaanhoidon ylikuormittumisen jota paikataan valmiuslain mahdollistamalla pakkotyöllä.
Vierailija kirjoitti:
kakkis kirjoitti:
Nyt ei pystytä turvaamaan opettajien ja muun koulun henkilökunnankaan terveysturvallisuutta. Itse opetan amiksessa, jossa ainakin teoria olisi helppo siirtää etäopetukseksi. Maskeja ei ole kenelläkään, ei auta mikään puhe. Tiistai oli minulla tämän lukukauden ensimmäinen lähiopetuspäivä ja heti samana päivänä altistuin opetustilanteessa koronalle. Eilen tuli puhelu, tänä aamuna kävin testissä mutta tulos ei ole vielä tullut Omakantaan.
Kenelle tämä on eduksi? Tosiaankin joku ihmeen lähiopetuspakkomielle. Mulla ainakin pelottaa olla töissä.
Älä valehtele, ei altistuneita testata enää missään. Ja perusteettomat pelkosi ovat sinun ongelmasi, ei viattomien nuorien.
Kyllä meillä Lapissa testataan. En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta on vielä maakuntia joissa huolehditaan asukkaista.
kakkis kirjoitti:
Nyt ei pystytä turvaamaan opettajien ja muun koulun henkilökunnankaan terveysturvallisuutta. Itse opetan amiksessa, jossa ainakin teoria olisi helppo siirtää etäopetukseksi. Maskeja ei ole kenelläkään, ei auta mikään puhe. Tiistai oli minulla tämän lukukauden ensimmäinen lähiopetuspäivä ja heti samana päivänä altistuin opetustilanteessa koronalle. Eilen tuli puhelu, tänä aamuna kävin testissä mutta tulos ei ole vielä tullut Omakantaan.
Kenelle tämä on eduksi? Tosiaankin joku ihmeen lähiopetuspakkomielle. Mulla ainakin pelottaa olla töissä.
Jos työantajalle valittaminen ei auta, pitää hakea sairaslomaa koronapelon vuoksi.
Juu, kyse juurikin Lapin sairaanhoitopiiristä. Hyvin pääsi Rovaniemellä testiin.
Vierailija kirjoitti:
Unohdetaan koko hel vetin "pandemia".
Sillä se loppuu.
Ai sitten yhtäkkiä sairaaloiden ruuhkat loppuvat. Rohkenen epäillä tuon sinun teoriasi toimivuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasse Lehtonen sanoi aamutelkkarissa, että 70 % tartunnoista tulee kolmiosta perhepiiri - koulu - päivähoito. Ja kun näitä toimintoja ei rajoiteta, niin niillä lopuilla rajoituksilla ei tartuntojen leviämistä estetä. Eli kun rajoitukset kohdistuvat vain 30 %:iin tartunnoista, niin ei se ihmeitä tee.
Eli aikamoista puuhastelua on hallituksen touhu. Ja hyvin vahingollista tuo lähiopetuspakkomielle.
Ai yhtäkkiä niitä ei enää tulekaan ravintoloista ja baareista vaikka aiemmin on listattu nimenomaan niitä altistuspaikkoina?
Rajoituksia voidaan kohdentaa vain sinne minne pystytään. Ja kun kouluihin ei "pystytä" kohdentamaan rajoituksia, niin niistä jäljelle jäävistä tartunnanlähteistä ravintolat ovat merkittävässä osassa. Siis siitä 30 prosentista tartuntoja, jotka jäävät kodin, koulun ja päivähoidon ulkopuolelle, ravintolat näyttelevät merkittävää osaa.
Joo ihan älytöntä minustakin. Kannatan ravintolarajoituksia kyllä. Mutta kannatan voimakkaasti myös etäopetusta, koska se huolilapsihomma on ihan pelkkää poliittista jargonia. Ne huolilapset eivät kiinnostaneet ketään joululomalla tai kesälomallakaan.
Vierailija kirjoitti:
kakkis kirjoitti:
Älä valehtele, ei altistuneita testata enää missään. Ja perusteettomat pelkosi ovat sinun ongelmasi, ei viattomien nuorien.
Kyllä täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella vielä pääsee testeihin. Pääkaupunkiseutu ei ole koko Suomi.
Mutta kieltämättä sieltä pääkaupungista päin nämä korona-asiat tuppaavat ajan myötä leviämään tänne muuallekin.
Vierailija kirjoitti:
Odotellaan, että vaalit on ohi. Sitten tulee etäkoulut, poikkeusolot ym.
Helsingissä ei ole vaaleja, joten ei tule etäkoulua eikä poikkeusoloja.