Onko teillä koskaan ollut unihalvausta?
Pelottaa jo etukäteen aivan hitosti. Kertokaa kyseisestä kokemuksesta omalla kohdallanne, kiitos.
Kommentit (44)
tuossa jo 22 totesi, että tulee vain selällään nukkuessa. Itse kärsin unihalvauksista yli 10v vuotta, ja ne oli aina yhtä kauheita. Kunnes luin netistä gradun, jossa henkilö tutki mikä sen aiheuttaa jne. Hänellä oli testiryhmä, ja todettiin juurikin, että mikäli henkilö nukahtaa jossain muussa asennossa kuin selällään, unihalvaukset katosivat lähes kaikilla. Kyse on aivojen kemiallisesta häiriöstä.
Itse kokeilin nukahtamista eri asennossa, enkä ole enää koskaan saanut halvausta. Suosittelen siis testaamista.
Miehellä tulee niitä aina välillä.. Puristava tunne rinnassa,ei pysty liikkumaan jne.
Mulla oli sellainen, että en pystynyt liikkumaan ja kaikkialla oli tyhjää ja valoisaa. Ahdisti se tyhjyys.
.
Kerran heräsin sekavana. Totesin, että kaikki oikeat asiat ovat niin todella pielessä, että ainoa keino on hypätä ikkunasta ulos. Onneksi tokenin ennen kuin ehdin nousta ja hypätä.
10 ne on valveunia. Siitä mies kärsii myös.. Kamalia juttuja mitä on niistäkin selittänyt hrrrr
Olen herännyt unesta hirvittävän paniikin vallassa; sydän hakkaa kuin viimeistä päivää, en pysty liikkumaan ja sänkyni ympärillä on tummia hahmoja, yksi leijuu ylhäällä. Kuulen äänen "päässäni", joka sanoo, että älä hermostu, olet laittanut tummia vaatteita kuivumaan katosta. Aamulla kun herään, ensimmäinen ajatukseni on, että en koskaan laita vaatteita kuivumaan katosta roikkuen. Nämä "unet" ovat peloittavia.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:43"]10 ne on valveunia. Siitä mies kärsii myös.. Kamalia juttuja mitä on niistäkin selittänyt hrrrr
[/quote]
Joo, niitä ne varmaan on, vaikka usein mun jutut on ilmeisesti pitkäkestoisempia kuon varsinaisissa valveunissa, ja tunnen olevani ihan hereillä. Jotain sukua ne varmaan on valveunille. Niihin kuitenkin tottuu. Kuulen myös ääniä nukahtaessa. Mä olen oppinut huomaamaan, että kun noita juttuja tulee, elämä on jotenkin ajautumassa huonoon suuntaan. Ne on hyvä juttu oikeastaan, nyt kun en enää vain pelkää. Joskus näyt ja äänet on lohduttaneetkin mua vaikeassa paikassa.
Tämä ketju oli hyvä. Olen tosiaan miettinyt, mistä noissa puutumisissa on kyse, ja olen nyt aika varma että ne ovat tällaisia harmittomia unihalvauksia. Kuulostaa tosi tutulta tuo kuin joku painaisi rinnasta ja hengenahdistus. Ja se, että puutuminen ainakin alkaa aina selällään. Nro 7.
Kerran noin 25-vuotiaana ja se oli kamala kokemus. Muistan vieläkin sen, miten voimakas pelontunne siihen sisältyi. Olin hereillä, mutten voinut liikkua enkä huutaa apua ja tuntui, että huoneessa on joku paha ja oli kauhea avuton olo. Oli ihana helpotus kun yhtäkkiä jotenkin siitä heräsin niin, että pystyin liikkumana. Muistan kun rukoilin epätoivoisena, ihan kun joku tyyliin paholainen olis halunnut mut jotenkin saada valtaansa tms.
Mulla on ollut pari kertaa ja tykkään niistä. Tosin mulla ei silloin henkeä ahdista, en vaan pysty liikkumaan ja jonkin läsnäolo tuntuu. Oon yrittänyt saada aikaiseksi itse mutta en oo onnistunut :(
Juu mulla niitä kohtauksia saattaa olla monta yössä ja tuntuu ettei saa henkeä ollenkaan. Havahtuu vain siihen kun henki ei kulje ja on jotenkin "lamaantunut".
Mielenkiintoista kuulla kokemuksistanne. Nyt pelottaa entistäkin enemmän..olen kyllä kuullut tuon selällään nukkumisjutun, ja siitä ei ole huolta koska nukun aina muutenkin kyljelläni. Kiitoksia kaikille vastanneille/vastaaville.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:21"]Lisään vielä omia kokemuksiani:
-tinnitus (alkaa vaimeana, mutta voimistuu todella kovaksi)
-kihelmöinti ja lisääntyvän puristuksen tunne (ihan kuin joku painaisi mua kasaan ja samaan aikaan koko keho kihelmöi)
Mulla paras keino kohtauksen lopettamiseen on vain rentoutua, sulkea silmät ja yrittää nukahtaa uudelleen. Kohtaus mennyt ohi ja uni tullut aina saman tien. Paniikki ja se, että yrittää väkisin liikkua, vain pahentavat asiaa.
T.14
[/quote]
Mulla vähän samantapaista eli korvissa kohisee/vinkuu tms ja tuo kihelmöinti. Päässä tuntuu todella erikoiselta. Vaikea kuvailla. Mulle ei ole sattunut halvausta kuin pari kertaa mutta kyllä osaa olla kammottava. Jotenkin kun tuo korvissa kohina ja kihelmöinti alkaa niin osaan stopata sen siihen. Siis jotenkin "ravistella" itseni siitä pois ja halvausta ei enää tule. On kyllä tosi vaikea selittää kun ei oikein itsekkään tiedä mitä silloin tapahtuu. Pelottavaa se on kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:57"]
Seiska huono provoyritys.
[/quote]
Nyt haluaisin todella kysyä, miksi pidät minua provona? Minulla todella on näitä puutumisia, ja ne todella vaivaavat minua. Unihalvaus olisi todella lohdullinen ja luonnollinen selitys. Siksi on kiva kuulla kokemuksia.
Onks tää unihalvaus sitä ku pitäs aamulla lähtee kouluu mut ei jaksa ja jääki vaa makaamaa sänkyyn? Kyl mulla on tätä aika usein.
On ollut. Ja ovat kieltämättä pelottavia. Yhden kerran (ketipinoria aloittaessa) tuli juuri tuo tukehtumisen tunne. Tai itse asiassa hukkuminen, tuntui etten saa nieltyä ja kaikki sylki valuu nieluun ja hukuttaa. Kaksi muuta kertaa liikkumattomassa tilassa on ollut läsnä "äärimmäinen pahuus" joka on pyrkinyt lähelle. Kerran mieshahmo, harmaa haamu, joka käsi ojossa lähestyi ja pyrki tukehduttamaan. Toisena kertana musta, hahmoon varjo joka pyrki ihan iholle/kainaloon. En ole koskaan tuntenut samanlaista pakokauhua. Ja hei, totta, aina olen maannut selällään! Ja olen myös sellainen joka kuulee ääniä ja keskustelua unen ja valveen rajamailla. Mutta hei Ap, ei noita kaikille tule. Selvästi puoli av:ta kokee unihalvauksia sunkin edestä. :P
Mulle on niitä tullut erityisesti päiväunilla. Mutta ne ovat olleet miellyttäviä. Tunne, kun heiluu unen ja hereilläolon rajamailla ja ei pysty liikkumaan, mutta saa nukahtaa niin siitä on tullut onnellinen tunne. Oikein rentoutunut ja onnellinen.
On ollut useinkin. Itsellä tosin tullut kyljellään nukkuessa ja silloin on yleensä nukkunut jotenkin huonossa asennossa ja selkä on puutunut. Yleensä näissä on tunne, että selän takana on jotain pahaa ja tunne, että puukkoa pistetään selkään.
Hengitys on vaikeaa ja kuulee sydämen jyskeen päässään, samoin tuota voimistuvaa sirinää ja tinnitusta on esiintynyt. Tunne täydellisestä halvaantumisesta. Tuo pahan läsnäolo on tuttu. Monesti unesta tavallaan on heräämässä ja sitten jääkin siihen "välitilaan." Saatana ja paha on yrittänyt näissä ottaa valtaansa ja olen yrittänyt huutaa Jeesusta ym. apuun. En ole mitenkään uskonnollinen. Kerran tuli tunne leijumisesta ja tärinästä. Näissä on kuitenkin aina tietoisuus siten siellä taustalla, että tietää mitä nämä ovat ja menevät ohi. Ahdistavia silti.
20 jatkaa vielä, että mulla tulee unihalvaus vain selällään nukkuessa.