Onko teillä koskaan ollut unihalvausta?
Pelottaa jo etukäteen aivan hitosti. Kertokaa kyseisestä kokemuksesta omalla kohdallanne, kiitos.
Kommentit (44)
On, välillä halvaantuu hengityskin
Kun olen herännyt on joskus mennyt minuutti ennenku hengitys lähtee taas käyntiin
Zinc
It´s all ´bout matrix
Lisää äskeiseen, et mulle unihalvaus tulee usein vaan jos oon ite menny pilaamaan normaalin unirytmin eli just valvonu liikaa ja oon väsyneenä menossa nukkumaan tai sit juonu alkoholia. Darrapäikkäreillä sain kaks kertaa peräkkäin ku yritin nukkua, eikä sen jälkee enää väsyttäny. En oo koskaa herätessä saanut tätä, vaan mulla se on joka kerta nukahtaessa.
Mulla tuli niitä parin kuukauden ajan n. kerran viikossa, kun oli tosi paljo koulustressiä ja urheilin myös paljon. Yleensä ne tuli päikkäreillä, pari kertaa myös yöllä. Tiesin mistä on kyse, eikä mulla liittyny niihin mitää yliluonnolista. Pelotti vaan, et miten kauan siinä joutuu oleen. Tai että halvaus oiski jääny pysyväks. Ku yritti nousta, päässä kuulu voimakasta kohinaa. Oli myös ahdistavan kuuma. Tuntu, että lihakset teki kovasti työtä nousuyrityksissä, mutta mitään ei tapahtunu. Lopulta opin purkamaan halvauksen nopeesti siten, et yritti heiluttaa varvasta tai sormea.
Itsellä on ollu unihalvaus jo 8-9 kertaa. Ensimmäinen oli ahdistavin, koska en alkuun tajunnut et kyseessä on unihalvaus. Loput olen heti tunnistanut ja oikeastaan usein jäänyt tahallaan tutkimaan, että mitä tapahtuu ja saisko sen muutettua valveuneksi. Joskus se alun tinnitus, melu ja paineen tunne on ollu kuitenki sen verran ärsyttäviä, et lopetan sen siihen. Mul ei mitään väliä nukunko selälläni vai en, saan niitä iha mahallani ja kyljellään nukkuessa. Ja osaan herättää itteni joka kerta, jos tuleeki se hengenahdistus (tullu vaan kaks kertaa.) Ilman mitään paniikkia koitan esim suoristaa jalkoja tai silittää sormilla patjaa etc, toimii nopeesti ku tiiän aina mistä on kyse ja oon rauhassa. Oon siin mielessä onnekas et en nää koskaa muuta ku mustaa eli mun silmät on siinä siis kiinni, enkä oikeestaa tunne mitää pahaa läsnäoloa. Se on enemmänki sellasta ihme melua ja jännä puutumisen,kihelmöinnin tunne. Ilman sitä korvia särkevää tinnitusta oisin joka kerta mielelläni jatkanu pidemmällekki!