Aloitin amk-opinnot ja mietin, että miten mä opin ja muistan nämä asiat
Meidän pitää tehdä pari kurssia itsenäisesti netissä ja aloin kuunnella ja katsella niitä videoita. Tuntuu, että mitään ei jää päähän. Se teksti on siinä vieressä kyllä luettavana ja mä kyllä kopioin ne itselle omalle koneelle, että voin yrittää niitä lukea.
Pelkään, että en selviydy opinnoista kun en muista mitään. Ei tästä mitään tule ja musta ei tule sairaanhoitajaa. Olin niin onnellinen kun pääsin opiskelemaan, mutta taidan joutua jättämään kesken heti alkuunsa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, minulla oli sama tunne. Kokeetkin meni joskus penkin alle. Mutta, harjoittelujaksoilta saa parhainta oppia kun pääsee näkemään ja tekemään, silloin alkaa mennä teoriakin paremmin päähän. Ja ei sieltä koulusta valmiita hoitajia tule kuin paperilla. Sitten kun on työelämää takana jo hieman niin sitten tuntuu hyvältä.
Ei tästä tule mitään. Ei mun päähän jää mitään. Unohdin samantien mitä siinä videolla oli sanottu. Paljon vaikeita sanoja ja niitä tulee vielä lukemattomia lisää. En mä voi näitä oppia.
Oletan, että olet nyt tammikuussa aloittanut opintosi? Jos sinulla ei ole aiempaa kosketusta alaan ovat varmasti monet termit ja asiat alkuun vieraita, mutta ottamalla oikean asenteen pääset varmasti etenemään opinnoissasi ja pyytämällä saat lisää apua sekä tukea opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että olet nyt tammikuussa aloittanut opintosi? Jos sinulla ei ole aiempaa kosketusta alaan ovat varmasti monet termit ja asiat alkuun vieraita, mutta ottamalla oikean asenteen pääset varmasti etenemään opinnoissasi ja pyytämällä saat lisää apua sekä tukea opiskeluun.
Aloitin nyt tammikuussa. Olen koulutukseltani lähihoitaja ja tuntuu, että paljon asioita unohtunut. Osaan kyllä ne jutut mitä tarvitsen töissä, mutta miten ihmeessä opin mitään uutta. Tuntuu muisti huonontuneen eikä oikeasti jää mitään päähän.
Ei sittenkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin nyt tammikuussa. Olen koulutukseltani lähihoitaja ja tuntuu, että paljon asioita unohtunut. Osaan kyllä ne jutut mitä tarvitsen töissä, mutta miten ihmeessä opin mitään uutta. Tuntuu muisti huonontuneen eikä oikeasti jää mitään päähän.
Tarvittavat asiat palaavat kyllä varmasti opintojen edetessä mieleen, opit lisää uutta ja pääset syventämään taitojasi.
Koulukavereilta, tutoreilta ja koulun henkilökunnalta (esim. opintopsykologi ja muut) saa varmasti tarvittaessa vinkkejä uusiin opiskelutekniikoihin ja tukea jos jotkut tehtävät tuntuvat ylitsepääsemättömän vaikeilta.
Mä sain ekana vuonna kasaan 15op kun olisi pitänyt olla vähintään 50. Nyt päätin lopettaa kun ei tosta vaan tule mitään. Rästissä on vaikka kuinka paljon tehtäviä joita en vaan saa tehtyä. Hävettää sanoa, mutta ajattelin vaihtaa lähihoitajaksi. En siis pidä lähäreitä huonoina, mutta tuntuuhan se pahalta siirtyä amkista amikseen kun on niin tyhmä ettei pärjää edes amkissa. En tiedä onko alakin väärä, mutta ei mua kiinnosta mikään muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sittenkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittavat asiat palaavat kyllä varmasti opintojen edetessä mieleen, opit lisää uutta ja pääset syventämään taitojasi.
Koulukavereilta, tutoreilta ja koulun henkilökunnalta (esim. opintopsykologi ja muut) saa varmasti tarvittaessa vinkkejä uusiin opiskelutekniikoihin ja tukea jos jotkut tehtävät tuntuvat ylitsepääsemättömän vaikeilta.
Ihanaa kun te yritätte kannustaa, mutta kun tosiasia on, että mun päähän ei jää mitään. En muista niitä vaikeita sanoja mitä niissä eilen katsotuissa videoissa oli. Ne unohtui samantien. Eihän silloin voi opiskeluissa pärjätä jos ei muista mitään opetetuista asioista. Eikä tuo videon kautta opiskelu kyllä mulle sovi. Tallennan tosiaan tekstit itselle, tulostan ja koitan jos papereista luettuna jäisi päähän jotakin. En tykkää lukea läppärin tai tabletin näytöltä pitkiä tekstejä. En tykkää lukea e-kirjoja vaan luen tavallisia kirjoja. Migreenitaipumus varmaan vaikuttaa tähän.
Mutta pahoin pelkään, että opinnot ei tule etenemään. Miten ihmeessä mä voin oppia ja muistaa kaikki nämä jutut!?
Sinulla on puutteelliset opiskelutaidot. Se on todella yleistä, koska missään kouluissa ei opeteta opiskelutaitoja. Menestyvillä opiskelijoilla on hyvät opiskelutaidot ja he vaihtavat opiskelutaktiikoita tilanteen mukaan. Vaativimmissa opinnoissa ei riitä pelkkä kuuntelu ja lukeminen, sillä se on todella passiivista ja tehotonta. Käy juuri niin kuin sinulla käy, eli mitään ei jää päähän. Vain todella helpot asiat jäävät päähän pelkästään lukemalla tai kuuntelemalla.
Etsi tietoa eri opiskelutekniikoista, kokeile niitä, löydä itselle sopiva tapa oppia uusia asioita (ja ei siis ole vain yhtä tapaa, vaan eri tapoja pitää oppia soveltamaan eri tilanteisiin). Sinun oppimiskyvyssä ei välttämättä ole mitään vikaa, et ainakaan maininnut, että sinulla olisi todettu mitään oppimishäiriöitä.
Vaikuttaa siltä, että olet vielä nuori, joten sinulla on vaikka kuinka paljon vielä mahdollisuuksia ja aikaa opiskella vaikka kuinka pitkälle, kun vain opettelet hyvät opiskelutekniikat. Se on tärkeä taito, ja siinä oppimaan oppimisessakin kehittyy vielä vuosikymmenenkin päästä, niin ainakin itselleni on käynyt.
Paljon tsemppiä sinulle! Ja ole kärsivällinen, sillä oppimistaitojen oppimista ei voi oppia lyhyessä ajassa, vaan niissäkin kehittyy vähitellen.
Vierailija__ kirjoitti:
Sinulla on puutteelliset opiskelutaidot. Se on todella yleistä, koska missään kouluissa ei opeteta opiskelutaitoja. Menestyvillä opiskelijoilla on hyvät opiskelutaidot ja he vaihtavat opiskelutaktiikoita tilanteen mukaan. Vaativimmissa opinnoissa ei riitä pelkkä kuuntelu ja lukeminen, sillä se on todella passiivista ja tehotonta. Käy juuri niin kuin sinulla käy, eli mitään ei jää päähän. Vain todella helpot asiat jäävät päähän pelkästään lukemalla tai kuuntelemalla.
Etsi tietoa eri opiskelutekniikoista, kokeile niitä, löydä itselle sopiva tapa oppia uusia asioita (ja ei siis ole vain yhtä tapaa, vaan eri tapoja pitää oppia soveltamaan eri tilanteisiin). Sinun oppimiskyvyssä ei välttämättä ole mitään vikaa, et ainakaan maininnut, että sinulla olisi todettu mitään oppimishäiriöitä.
Vaikuttaa siltä, että olet vielä nuori, joten sinulla on vaikka kuinka paljon vielä mahdollisuuksia ja aikaa opiskella vaikka kuinka pitkälle, kun vain opettelet hyvät opiskelutekniikat. Se on tärkeä taito, ja siinä oppimaan oppimisessakin kehittyy vielä vuosikymmenenkin päästä, niin ainakin itselleni on käynyt.
Paljon tsemppiä sinulle! Ja ole kärsivällinen, sillä oppimistaitojen oppimista ei voi oppia lyhyessä ajassa, vaan niissäkin kehittyy vähitellen.
En todellakaan ole mikään nuori vaan vähän päälle 40v. :D Niin ehkä se on opiskelutekniikoissa se juttu. Pitää tutkia asiaa. Ei ole todettu mitään oppimisvaikeuksia. Ei ole lukihäiriötä ja olen aina lukenut paljon kirjoja.
Kiitos sulle ja muille tsemppaajille!
Pysäytä video, kelaa vaikean sanan kohtaan ja kirjoita se sana kynällä paperille. Tämä auttaa lähes jokaista. Pidä kynällä oppimispäiväkirjaa, johon kirjoitat myös asioita, joita et nyt ymmärrä ja jotka tuntuvat vaikeilta.
Pelkkä koneen avulla tapahtuva opiskelu ei todellakaan sovi kaikille. Ota avuksi ainakin kynä ja paperi ja mielellään koeta saada joku toinen opiskelija käymään asioita lopuksi suullisesti läpi kanssasi.
Ei ne sh-opinnot mitään ydinfysiikkaa ole. Tosin, jos aikuisella ihmisellä on tollanen asenne, niin ei varmasti jää mikään päähän. Koita nyt aluksi ainakin kiinnostua siitä mitä luet, etsi lisätietoa niistä asioista, jotka vaikuttavat olennaisilta ja muokkaa sitä annettua aineistoa niin, että osaat selittää asiat yksinkertaisesti ilman ulkoluettua jargonia.
Voitko vähän avata, että minkä aiheen kursseihin liittyvästä asiasta on kyse? Millaisia ne hankalat sanat ovat?
Onko ne videot pakollisia, vai voisiko saman asian opiskella myös kirjasta? Etenkin "aikuisemmille" ihmisille kirja on monesti toimivampi käyttöliittymä:)
Kirjoitat niistä videoista itsellesi tiivistelmät käsin. Opit varmasti.
Ei niistä pelkästään katselemalla ole mitään tarkoitus oppia.
Oppimista tapahtuu, kun aivosi tekevät työtä ja näkevät vaivaa. Videon katselussa ei tapahdu kumpaakaan. Siksi et opi. Kehitä itsellesi sopivan vaivalloinen tapa opiskeluun. Silloin alat oppia.
Ei sittenkään. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sittenkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun te yritätte kannustaa, mutta kun tosiasia on, että mun päähän ei jää mitään. En muista niitä vaikeita sanoja mitä niissä eilen katsotuissa videoissa oli. Ne unohtui samantien. Eihän silloin voi opiskeluissa pärjätä jos ei muista mitään opetetuista asioista. Eikä tuo videon kautta opiskelu kyllä mulle sovi. Tallennan tosiaan tekstit itselle, tulostan ja koitan jos papereista luettuna jäisi päähän jotakin. En tykkää lukea läppärin tai tabletin näytöltä pitkiä tekstejä. En tykkää lukea e-kirjoja vaan luen tavallisia kirjoja. Migreenitaipumus varmaan vaikuttaa tähän.
Mutta pahoin pelkään, että opinnot ei tule etenemään. Miten ihmeessä mä voin oppia ja muistaa kaikki nämä jutut!?
Kirjoita ne ylös. Luo vaikka miellekarttaa käsin. Jää paljon paremmin mieleen kun voit luoda mieleen visuaalisen kartan ja sinulla on sanat asioille. Kuten jo huomasit, onk hankalaa muistaa asioita joille ei ole nimeä. Kopiointi on huono tapa koska silloin ei aivot joudu edes niitä käsittelemään.
Omalta vuosikurssiltani keskeytti neljä. Keskeyttäneillä ei ollut yo pohjaa, lukutottumukset heikohkot, samoin kielellinen osaaminen. Heille kurssit tuottivat kirjaimellisesti tuskaa, osa ei mennyt läpi tai palautuksia jäi tekemättä. Eli rästejä kertyi. Myös jatkuvat esitykset eli luokan edessä olo ja puheenvuorot olivat vaikeita kun osaaminen oli huteraa. Koronan vuoksi etäopinnoissa vaaditaan lisäksi enemmän itseohjautuvuutta.
Kaksi opiskelijakollegaa oli mukana n. vuoden ja autoin opinnoissa aika paljon. Nyt ajateltuna heidän olisi ehkä kannattanut lopettaa jo paljon aiemmin. Hukkaan heitetystä vuodesta, puolestatoista ei ollut mitään hyötyä, koska he eivät päässeet lähellekään valmistumista.
Opinnot vaativat aina työtä ja sitkeyttä, ja omaa rimaa voi laskea. Jos alku on vähän kankeaa, ei sitä kannata säikähtää. Opiskelutaitoja voi hioa.
En usko, että sinulla on niinkään vikaa muistissa. Kyse on luetun ymmärrämisestä. Jos olet harjaatumaton lukemaan asiatekstiä, voi tuntua, ettei muista mitään.
Jos mukana pysyminen on oikeasti tosi vaikeaa ja motivaatio laskee reilusti jo ekojen kurssien aikana, suunnan vaihto ajoissa voi olla realistinen ja järkevä teko. Ei sitä hävetä kannata, amk vaan ei ollut sinun juttu.
Tsemppiä sinulle mihin tahansa ratkaisuun päädytkin.
Hoitsu amk on helppoa settiä.
Amk inssit sen sijaan lukee lujuusoppia, mekaniikkaa, fysiikkaa, statikkaa, rakennetekniikkaa, funktioita, matriiseja, ohjelmointia, virtausoppia...
Ne on oikeasti jo vaikeita aiheita ne.
Oliskohan kyse siitä, että sairaanhoitajaksi ei nyt ole tunkua ja kaikki halukkaat pääsee sisään. Nekin, joilla ei ole mitään edellytyksiä opiskella tämäntasoista alaa.
Katsot tv:stä uutiset. Jääkö päähän mitään, ymmärrätkö mitä sanottiin? Pelottavaa, että joukossamme elää paljon ihmisiä, jotka ei ymmärrä tai muista mitään. Ei ihme ettei sääntöjä noudateta.
Ei sittenkään kirjoitti:
Vierailija__ kirjoitti:
En todellakaan ole mikään nuori vaan vähän päälle 40v. :D Niin ehkä se on opiskelutekniikoissa se juttu. Pitää tutkia asiaa. Ei ole todettu mitään oppimisvaikeuksia. Ei ole lukihäiriötä ja olen aina lukenut paljon kirjoja.
Kiitos sulle ja muille tsemppaajille!
Täällä toinen samanlainen oppija. Vaikka luen niin mitään ei jää päähän. Jouduin lukiossa tekemään tosissaan hommia, että sain 8 kokeesta. AMK sain läpi, mutta en hyvin arvosanoin.
Töissä it-alalla olen hyvä. Työ opettaa, kun tekee konkreettisesti hommia. Olen jo 45v ja edelleen harmittelen kuinka huono oppija olen vaikka rakastan opiskelua.
Tsempit sinulle! Älä luovuta. Tee mindmappeja, kirjoita asioita ylös ja selitä niitä itsellesi ääneen samalla konkreettisesti miettien mitä ne tarkoittavat.
Älä huoli, minulla oli sama tunne. Kokeetkin meni joskus penkin alle. Mutta, harjoittelujaksoilta saa parhainta oppia kun pääsee näkemään ja tekemään, silloin alkaa mennä teoriakin paremmin päähän. Ja ei sieltä koulusta valmiita hoitajia tule kuin paperilla. Sitten kun on työelämää takana jo hieman niin sitten tuntuu hyvältä.