Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö mielestänne 1,5kg lihaa jos 9 aikuista syömässä?

Vierailija
09.05.2015 |

Minusta ei....
Äitini siis haluaa tarjota ruuat huomenna, grillataan isoveljeni luona.
Naudan ulkofile oli nyt ollut tarjouksessa, 16,95e/kg.
Hän haluaa että huomenna grillataan hyvää lihaa ja syödän hyvin. Sanoi sitten että oli ostanut 1,5kg liha, ja että se varmasti riittää kun on kuitenkin salaattiakin ja ranskalaisia tarjolla.
Itse vien Wigrenin cheddar-nakkeja (koska maistuvat ehkä muksuille paremmin kuin kokoliha, mahdollisesti), ja uusiaperunoita.

Syömässä olisi siis äitini ja miehensä, minä ja mieheni, isoveljeni ja avovaimonsa, pikkuveljeni ja avovaimonsa, ja vielä toinen veli yksinään.
Aikuisten lisäksi 5 lasta, 2-7v.

Minusta tuo lihanmäärä ei vaan riitä millään niin että jokaiselle tulisi sellainen olo että on saanut syödä tarpeesi....
Joten nyt toivon ettei äiti loukkaanu un ehdotin että otan mukaan vielä possun ulkofilettä huomenna. (Kun meillä nyt sattuu olemaan kilon paketti jääkaapissa.)

Minusta on pienempi murhe jos ruokaa on liika ja sitä jää yli, kuin se että jokainen miettii paljonko uskaltaa ottaa, ja uskaltaako ollenkaan....

Vai olenko minä vain tottunut ömään liian paljon kun minusta tuo lihamäärä olisi liian pieni...?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota possu mukaan!

Vierailija
2/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on lihaa noin 166g per nenä joten ei kyllä riitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei riitä äitin lihat pelkästään. Syöjiä yhteensä 14, joten tosi pienet annokset on luvassa. Eiks lihaa pitäis varata vähintään 150g/hlö, mun mielestä enemmänkin ehkä 200g/hlö.

Vierailija
4/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se ihan älyttömän paljon liian pieni määrä. Minun mielestä on sen possun fileen kanssakin vähän naftisti, mutta niillä lihoilla sentään varmaan pärjäätte niin, ettette hirveän nälkäisiksi jää. Luultavasti niitä ranskiksia ja salaattiakin sitten on aika vähän...

Vierailija
5/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä riittäisi hyvin. Ja jäisi vanhemmille puolet viikoksi syötäväksi. Mutta tiedän poppoita, joissa ei riittäisi

Vierailija
6/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä.

Vierailija
7/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei riitä. Nauta ei muutenkaan ole hyvää grilliin, poislukien entrecote.

Vierailija
8/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä 2 kg pitäisi olla nakkien lisäksi.

Vierailija
9/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on 100-150 g per henki, jolloin tuo riittää erinomaisesti. Ei punainen liha niin terveellistä ole ylenmääräinen syötynä. Grillata voisi myös vihannesta, esim maissia, bataattia, kaalia jne.

Mutta jos joku on oikeasti lihaorientoitunut, voi tietysti tuntua vähältä.

Vierailija
10/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa pienin pihvikoko on se 120g, ja sen verran varmaan jää teille aikuisille. Riippuu lisukkeiden määrästä ja ihmisten nälästä. Rajoilla mennään, mutta voi jopa riittää.

Vierailija
11/21 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä, en siis ole kauhea syöppö =D

Vierailija
12/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää hyvin 150g pihvi/hlö, jopa mun 2m/112kg miehelle. Ei ole mikään mättöjäärä vaan syö kasviksia ja salaattia mielellään lihan ohessa.

Vierailija
13/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti riittää! Aika paljon oikeastaan henkeä kohden.

Vierailija
14/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä tule kamalaa ummetusta, jos syötte yli 150 g punaista lihaa aterialla?

Vierailija
15/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 06:50"]

Eikö teillä tule kamalaa ummetusta, jos syötte yli 150 g punaista lihaa aterialla?

[/quote]

Miksi tulisi? Liha on helposti sulavaa, sitä lääkäritkin suosittelevat syötäväksi ennen suoliston tähystystä. Toisin kuin huonosti sulavia siemeniä yms.

Vierailija
16/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

107 g /henkilö ei riitä, lapsetkin pitää laskea mukaan.

JOten ota lisäruoat mukaan.

Joku tuossa mainitsi että ravintolassa 120 g olisi pihvikoko, yleensä se on 150 g minimissään. Leikkeissä koko on mainittu 120 g ja niihin tulee yleensä lisäpainoa leivityksestä.

Vierailija
17/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niistä aikuisista. Jos on paljon miehiä, ei. Naisporukalle riittäisi. Mun veli syö kolme makkaraa ja kaksi pihviä ja silti pitäisi saada enemmän, mutta ei anneta, kun hänellä on ylipainoa. 

Vierailija
18/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon av-mammalle tuo on ihan liian paljon. Av-mamma valmistaa yhdeksälle grilliruuat hyvin 400 g:sta lihaa ja siitäkin jää vielä perheelle pari ateriaa seuraavaksi viikoksi.

Vierailija
19/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 06:50"]

[/quote]

Miksi tulisi? Liha on helposti sulavaa, sitä lääkäritkin suosittelevat syötäväksi ennen suoliston tähystystä. Toisin kuin huonosti sulavia siemeniä yms.
[/quote]
Ok. No sitten suurimmalla osalla ihmisistä on erilainen suolisto kuin mulla :) En tosin puputa pahemmin siemeniä, mutta ymmärsin pointtisi. Mulla tulee lihasta usein kamalat ilmavaivat ja ummetusta.

Vierailija
20/21 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on 14 henkilöä. Yhtä henkilöä varten lihaa täytyy varata vähintään 200g. Varsinkin kun se on pääruoka, eikä erillistä alkuruokaa ole.

200g x 14 henkilöä on 2800g eli 2,8 kiloa.

Se on minimimäärä, jolla voi järjestää grilliruokailun, jossa liha lisukkeineen on ainoa ruokalaji.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi