Suositelkaa lämmintä peittoa, kyllästyttää hytiseminen sängyssä
Ikkunoista vetää ja vuokranantaja pitää lämmön alhaisena 😒
Kommentit (37)
Minulla on kaksi koiraa. Toinen nukkuu jalkojen päällä ja toinen änkeää syliin. Siinä on sellaiset lämpöpatterit että ei tule vilu nukkuessa.
Ääni villapeitolle. Olen vilukissa, lähes aina on kylmä. Nukun lattianrajassa ja 40-luvun puutalo, jossa vetää ja lattiat kylmät. Pärjään Porin Villa & Peitteen ohuella villapeitolla.
Villapeitto on siitä mukava, että kylmällä lämmittää ja lämpimällä hengittää. Nukun tuolla peitolla vuoden päivät, paitsi kesän kuumimmalla helleviikolla.
No voi kyynel taas - jos palelet, laitapa yllesi jotain merinovillaista kerrastoa, villasukat ja sormikkaat. Taatusti tarkenet. Voi teitä kylmäisiä, lihaksettomia, liikuntaa harrastamattomia, rasvattomalla rahkalla eläviä surkeita naisihmisiä....
Jyskin Alta on lämmin ja aika edullinenkin.
Joutsenen untuvapeite ja Villa&Peitteen villainen petauspatja, eikä ole koskaan kylmä tai kuuma nukkuessa. Meillä makuuhuoneessa talvella yleensä + 16 C.
Vierailija kirjoitti:
Ääni villapeitolle. Olen vilukissa, lähes aina on kylmä. Nukun lattianrajassa ja 40-luvun puutalo, jossa vetää ja lattiat kylmät. Pärjään Porin Villa & Peitteen ohuella villapeitolla.
Villapeitto on siitä mukava, että kylmällä lämmittää ja lämpimällä hengittää. Nukun tuolla peitolla vuoden päivät, paitsi kesän kuumimmalla helleviikolla.
Minä nukun Villan & Peitteen paksulla villapeitolla vuoden ympäri, myös ne kuumimmat yöt.
Mulla on palelevat jalat, joten kylmimmillä keleillä villasukat öisin jalassa ja joskus vielä lampaantalja jalkojen päällä. Sisälämpötila hirsitalossa talvisin 15-20 astetta.
Porin Villa & Peite paksu villapeitto on oikein mukava. Ollut käytössä jo monta vuotta. Ja täysin suomalainen tuote :) Untuvapeitot on liian kevyitä minulle.
Täällä talvisin käytössä Porin Villan ja peitteen Suomi-villa-peitto. Niitä on kahta paksuutta.
1) sähköpeitto lakanoiden alle
2) talvipeitto (ikealla on esim. kaksinkertaisia neljän voodenajan peittoja)
3) villaviltti peittojen päälle
4) fleecepeitto lakanaksi
5) fleecejersey-lakanat
Tuossa pari metodia. Noilla olen pysynyt lämpimänä jopa 12-asteisessa makuuhuonessa (Keski-Eurooppa, ei eristystä). Nykyisin makuuhuone 16 astetta ja talvipeitto ja/tai sähköpeittolämmitys ennen nukkumaanmenoa riittää. Ylläolevista metodeista sähköpeitto, fleeceviltti, ja talvipeitto tekevät isoimman eron lämpötilaan.
Lisäksi kuten joku jo sanoi, on tärkeää myös pitää keho muutoin lämpimänä villavaattein. Eli villasukkien lisäksi tarpeen mukaan käyttöön esim. villainen huppu (Ruskovillalta saa villaisia huppuhuiveja) tai kauluri, ranteenlämmittimet, säärystimet jne. Viileässä on hyvä nukkua, kun pukeutuu lämpimästi ja käyttää lämmintä peittoa.
Finlayson: Aito peitto
Aito-peiton täyte on hengittävää ja hiostamatonta, GOTS-sertifioitua 100 % luomuvillaa, jonka lämpötila mukautuu kehon lämmön mukaan. Siksi peitto sopii erinomaisesti ympärivuotiseen käyttöön. GOTS-sertifikaatin ansiosta luomuvillan alkuperä on jäljitettävissä aina lammastilalle asti. Luomuvillan tuotannossa huomioidaan sekä lampaiden että luonnon hyvinvointi.
Peiton päällinen on GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Sen viljelyssä hyödynnetään tehokkaammin sadevettä ja viljelyssä käytetyt lannoitteet ja torjunta-aineet ovat luonnonmukaisia. Mikä parasta, luomupuuvillakin on helposti jäljitettävää ja tunnemme sen koko matkan pellolta aina valmiiksi tuotteeksi asti.
Suosittelen tätä!
https://www.finlayson.fi/products/aito-peitto?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARI…
Mulla on ollut jo vuosia sähköllä lämpiävä ohut patja. Sijaan sen petauspatjan ja lakanan väliin. Aikaisemmin käytin neljää kuumavesipulloa samaan tarkoitukseen.
Mulla on myös lämmin peitto, mutta merkkiä en enää muista.
Sähköviltti on ihan ylivoimainen. Itsellä untuvapeitto ja lämmitän sängyn etukäteen laittamalla sähköviltin pienellä teholla puolelsi tunniksi peiton alle ennen nukkumaanmenoa. Sitten viltti pois seinästä (en halua kuitenkaan nukkua sähkölaitteen kainalossa) ja sen voi laittaa vaikka vielä untuvapeiton päälle jalkopäähän. Ihanaa sujahtaa lämpimään sänkyyn, eikä jalat palele keskellä yötä vaikka makkari on viileä.
Hyviä vinkkejä täällä. Jäin miettimään tuota vuokranantajan ja taloyhtiön osuutta. Eikö näistä ole jotain asumisterveysmääräyksiäkin, minimilämpötiloista ym. Löytyisikö netistä tai Vuokralaisten keskusliitosta tietoa?
On jokaisen oma asia, jos esim. omassa ok-talossaan haluaa palella, mutta kun vuokraa asunnon toiselle, niin vuokranantajan velvollisuus on korjata/korjauttaa asunto asumiskelpouseen kuntoon mm. niin, ettei lämpötila ole liian matala, jolloin asukas hytisee öisin.
Asunto-osakeyhtiöiden osalta on vastuunjakotaulukko asunnon omistajan (vuokranantaja) ja taloyhtiön välillä, esim. kummalle kuuluu tiivisteiden vaihto. Vuokralaiselle sen ei ainakaan pitäisi kuulua, ellette sovi vuokranantajan kanssa niin. Ainakaan tiivistekulut eivät kuulu sinulle. Tuo paleluhan voi jo vaikuttaa terveyteesi.
Mittaa lämpötila, onko liian matala. Jos ei muu auta, ota yhteys terveystarkastajaan. Sinne on tosin usein jonoa, kesä voi ehtiä ensin. Tsemppiä, Ap!
Vierailija kirjoitti:
Jyskin Höije exlucive tupalapeitto. Eli kaks täkkiä päälekkäin. Pöyhee on ja lämmin
Tämä on erinomainen! Jo ihan se perusmallin lämmin peitto taisi olla jossain kestotarjouksessa 30€ ja on todella lämmin. Tarkenee sen alla vaikka ulkona pakkasta -20 ja ikkuna auki. Ja tietty villasukat
Nää on aivan parhaita! Mulla on tuo vahva ja puolisolla tavallinen.
https://villajapeite.fi/collections/peitot