Opettajan karu havainto: ”Vain kourallinen” yläkoululaisista käyttää maskia – maskin käyttö johtanut jopa kiusaamiseen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008534677.html
"Koulujen henkilökunta on maskisuosituksen edessä voimaton, kertoo pirkanmaalainen perusopetuksen opettaja. Hän antoi haastattelun Ilta-Sanomille nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.
Opettajan oman kokemuksen mukaan vain harva oppilas käyttää maskia luokassa ja vielä harvempi välitunneilla.
– Esimerkiksi yläkoululaisista vain kourallinen käyttää maskeja. Itselläni ja kollegoillani on ollut tosi turvaton olo. Tuntuu, että itse joutuu laittamaan oman terveytensä peliin, riskiryhmään kuuluva opettaja toteaa."
...
"Hän kertoo valistaneensa oppilaita maskien hyödyistä, mutta puheesta ei ole ollut hyötyä. Samaa ovat yrittäneet hänen kollegansa.
Ongelman ydin on opettajan mukaan se, että opettajat eivät voi vaatia oppilaita käyttämään maskia.
– Kyseessä on vain suositus, ja oppilaat tietävät, että heidän ei ole pakko käyttää maskia, eikä heidän tarvitse perustella sitä millään tavalla.
Opettajien ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen tunnistaa ongelman.
– Opettajilla ei ole mitään välineitä puuttua asiaan, eikä ole myöskään kunnalla tai rehtorilla, koska Suomessa ei ole sellaista lakia, joka velvoittaisi maskin käyttöön, Luukkainen sanoo.
Luukkainen kertoo saavansa aiheesta paljon viestejä, sillä käytäntö aiheuttaa kouluissa jatkuvasti kärjistyneitä tilanteita. Oppilaiden vanhempien välit ja henkilöstön välit kiristyvät, kun maskien hyödyistä ollaan eri mieltä. Pahimmassa tapauksessa maskin käyttö on johtanut Luukkaisen mukaan jopa kiusaamiseen.
Pirkanmaalainen opettaja uskoo, että moni ei uskalla käyttää maskia ryhmäpaineen takia. Osa taas ei ymmärrä riittävän hyvin, kuinka vakavasta asiasta voi olla kyse, hän toteaa.
– Jos luokassa on muutamia, jotka vain naureskelevat asialle, siitä tulee jotenkin noloa. Moni varmasti ajattelee, että on siistiä olla käyttämättä maskia, että ”minä ei koronaa pelkää”.
Jotkut oppilaat ovat perustelleet asiaa sanomalla, että maskin käyttö aiheuttaa heille päänsärkyä. Opettaja epäilee, että osalla näkemykset tulevat suoraan kotoa."
...
Siinä on sitä joidenkin mielestä "uutta normaalia", jossa ollaan kohta jo kaksi vuotta oltu, mutta ei siltikään vaikuta vielä normaalilta.
Uskooko joku oikeasti, että maskit olisivat koskaan mikään normaali? Minä en ole hetkeäkään uskonut.
Kommentit (30)
Tällä palstalla ovat vauhdissa ne, jotka kiusaavat itse muita maskin käytöstä ja opettavat lapsensakin kiusaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama paskainen maski kaivetaan laukusta tai taskusta ja kuvitellaan sen suojaavan jotakin. Ei auta hevon vi...... .
Tämä. Alkukesästä 2020 vielä puhuttiin siitä, että jos maskia käyttää väärin (ei vaihda tarpeeksi usein, koskettelee sen ulkopuolta) voi maskista olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Toki maskien käytöstä on nyt enemmän tietoa ja kokemusta, mutta luulisi perusasioiden edelleen pitävän paikkansa.
On se kumma, että kohta jo 2 vuotta koronan ollessa päällä täällä ei ole vieläkään saatu aikaan lakia maskipakosta. Monessa muussa maassa määrättiin maskipakko sakon tai kenties jopa vankeuden uhalla voimaan jo heti ensimmäisen aallon aikaan keväällä 2020, mutta täällä Suomessa ei ole vieläkään ties kuinka monennen aallon jälkeenkään maskipakko mahdollista. Ja maskia käyttämättömät vetoavat perusoikeuksiinsa, oman kehonsa itsemääräämisoikeuteensa yms. olla ilman maskia.
Elämänkoululaisten persujen lapset luultavasti näitä kiusaajia.
Eihän tuo ole "karu" havainto. On paljon pahempia juttuja elämässä ja kannattaa nyt vähän rahoittuu... "Karu" on jos ope huomaa että jotain lasta käytetään hyväksi ja kokee väkivaltaa tai jotain..
Ketä nyt joku maskin käyttö kinnostaa mikä on hyvin turha ja ehkä enemmän haitallinen kuin hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että kohta jo 2 vuotta koronan ollessa päällä täällä ei ole vieläkään saatu aikaan lakia maskipakosta. Monessa muussa maassa määrättiin maskipakko sakon tai kenties jopa vankeuden uhalla voimaan jo heti ensimmäisen aallon aikaan keväällä 2020, mutta täällä Suomessa ei ole vieläkään ties kuinka monennen aallon jälkeenkään maskipakko mahdollista. Ja maskia käyttämättömät vetoavat perusoikeuksiinsa, oman kehonsa itsemääräämisoikeuteensa yms. olla ilman maskia.
Muuta sitten sinne missä on maskipakko! Ei täällä ole pakko asua.
Nuoret tekevät aivan oikein, kun käyttävä oikeutta olla ilma maski.
Vierailija kirjoitti:
Elämänkoululaisten persujen lapset luultavasti näitä kiusaajia.
Eikös tämä rupea olemaan jo vihapuhetta tiettyä kansanosaa vastaan?
Olen kyllä itsekin maskivastainen, mutta kyllä maskin pitämisen takia kiusaaminen on jo erityisen raukkamaista!
Mun lapsi sairasti koronan, sanoin että saa itse päättää käyttääkö maskia enää vai ei. Suositus on suositus, ei pakko.
Riippuu varmaan koulusta. Omien lasten yläkoulussa maskeja käytetään ja maskittomat vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään aikuisena käytä. 3 minuttia kestää, niin menee hermot maskiin. Ei se mitenkään terveellistä voi olla hengittää maskin kautta ja elämälaatu kärsii noista.
Ei, ei...
Taidat olla heikkohermoinen. Hyperventiloit.
Vierailija kirjoitti:
Korona-aallot ovat tulleet ja menneet ihan maskeista välittämättä. Maksipakkomaissa ei kuitenkaan saatu maskien avulla epidemiaa kuriin, joten eivät ne kovin hyvää esimerkkiä anna. Ja Suomessa maskeilla ei ole tilastojen mukaan ollut mitään merkitystä tartuntojen määrään.
Joko maskeista ei oikeasti ole mitään hyötyä, tai sitten korona ei juuri leviä niissä tilanteissa, joissa käytetään maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettaja ja en todellakaan käytä maskia. Oppilaat ovat paljon paremmin vuorovaikutuksessa kanssani, jaksan työssäni paljon paremmin, kaikki voittavat. Niin ja yhden ainoata koronarokotetta ei ole, eikä tule.
On se tuo raamattuvyöhyke jännä paikka.
Kotoa opittua. Yläasteella näkyy, kuinka heikkoa ainesta suurin osa suomalaisista on ja kuinka selvästi tyhmyys periytyy lapsillekin. Ei tietenkään nämä nuuskaavat häiriköt mitään maskia suostu käyttämään, kun ovat niin kovaa poikaa.
Niin että etäkoulu ei kelpaa, koska mielenterveys menee, ja maskia ei voi käyttää koska "lol et voi pakottaa". Suomessa on liian vähän pakkoja.
Suojaudutaan koronalta maskeilla, suojaudutaan samalla myös kaikilta muilta infektioilta. Kuinka käy ihmisten oman luontaisen vastustuskyvyn kanssa, kun kaikelta ollaan suojassa? Sitten joskus kun tästä koronasta päästään ei kenelläkään ole mitään vastustuskykyä normaaleihin kiertäviin flunssiin ym. Mitä sitten tapahtuu?
Käytän itse maskia, kouluikäiset lapsenikin käyttävät, mutta tätä asiaa olen viime aikoina alkanut pohtia.
Meidän koulussa kyllä käyttää maskia melkein kaikki.
Menkää eurooppaan, ette pääse edes kauppaa ilman maskia. Suomi juntit vauhdissa taas
Mun lasta kiusattiin alakoulussa, kun käytti maskia jo ennen joulua. Nyt sitten on kaikilla muillakin maskit.
Alkuunhan hallitus ei kannattanut maskien käyttöä. Sit kun niistä alettiin kohkata, niin muistaakseni se oli Kiuru, joka haastattelussa sanoi, että pääsyy niiden käyttöönottoon on niiden antama "signaalivaikutus".