Työelämä: "nopea oppimaan"
Kommentit (16)
Mä olen ainakin nopee oppimaan ihan oikeesti!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:48"]
Mun mielestä tuo on oikein kuvaava ilmaisu.
Oppimisessa kun ei ole kyse ainoastaan kyvystä oppia, vaan halusta ja kyvystä hankkia tietoa.
Mä olen juuri tuollainen "nopea oppija", ei siksi että se olisi joku luojan luoma ominaisuus vaan siksi että olen äärimmäisen utelias ja minua harmittaa se etten osaa jotain. Siksi löydän aina jostain pienen hetken jolloin voin opetella jonkun uuden jutun jota en vielä osaa.
Yksi keino on myös tunnistaa työkavereista ne tyypit jolla se tieto ja osaaminen on ja hyödyntää heidän osaamistaan häikäilemättömästi kysymällä ja kopioimalla.
[/quote]
onnea, olet löytänyt itsellesi sopivan haastavan position. ap
Minäkin olen oikeasti nopea oppimaan. Silti suhtaudun varauksella firmoihin, joilla se on tärkeimpiä työhönottokriteereitä. Mitä se kertoo yrityksen kyvystä suunnitella pitkäjänteisesti tekemisiään, jos ylitse kaiken muun osaamisen, taitojen ja ominaisuuksien nousee se oppiiko uuden työn viikossa vai kolmessa? Harva työ on sellaista, jossa työ on vuodesta toiseen pääasiassa uuden oppimista. (Ja sellaisiin tekijöitä hakiessa ei varsinkaan mainosteta uuden oppimisen nopeuden tärkeyttä, esim. tutkijan työ.)
Mä taas olen jotenkin tosi hidas oppimaan. Jäin aina koulussakin ihmettelemään, "mutta miksi?", kun piti mennä jo seuraavaan asiaan. En oikein osaa pieniä ja yksityiskohtaisia kokonaisuuksia yhdistää suuriksi. En vaan jotenkin hahmota asioita hetkessä, joskus en koskaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:57"]
Mä taas olen jotenkin tosi hidas oppimaan. Jäin aina koulussakin ihmettelemään, "mutta miksi?", kun piti mennä jo seuraavaan asiaan. En oikein osaa pieniä ja yksityiskohtaisia kokonaisuuksia yhdistää suuriksi. En vaan jotenkin hahmota asioita hetkessä, joskus en koskaan.
[/quote]
ei mitään. sinusta tulee johtaja tai myyjä kyvyilläsi. ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:12"]
Ei ole aina klisee. Jotkut ovat nopeita oppimaan ihan oikeasti.
[/quote]
Toki, mutta moni kehuu sillä ikäänkuin olisi tosi fiksukin. Nopeus ei paljon auta, jos se riittää vain yksinkertaisten asioiden oppimiseen. Näitä "nopeita oppijoita" on pilvin pimein tavallisissa toimistotöissä tai muissa helpoissa paikoissa.
Niin, työnantaja haluaa, että saisi mahdollisimman ahkeran, joustavan, fiksun, oppivaisen ihmisen mahdollisimman halvalla, joka tekisi kaiken aina täydellisen oikein ja nopeasti, tehokkaasti. Kritisoida ei saa, eikä esittää eriävää mielipidettä, vaan joustaa kaikessa, ja olla sosiaalinen ja miellyttävä työkaveri ja alainen, joka on sitoutunut työhönsä 100%:sti. Palkka ei nouse, vaikka kuinka saa hyvä tekijä vastuualueita ja tehtäviä lisää, töitä lisää, koska toinen on vain niin hyvä ja tehokas töissään...Kuka tässä tilanteessa voittaa, kuka häviää?
"Emme saa työntekijöitämme pysymään, vaan meno on kuin hollituvassa. Koska emme osaa korjata ongelmaa, asensimme pyöröoven ja yritämme etsiä työntekijöiksi ihmisiä, jotka oppivat työt kahdessa viikossa, kun viimeistään kahdessa kuukaudessa ovat löytäneet paremman työn."
Ei ole aina klisee. Jotkut ovat nopeita oppimaan ihan oikeasti.
Juu.. on yhtä kuin sitä että karmee infotulva kaadetaan heti kättelyssä sun niskaan ja oletetaan että omaksut heti kaiken ja osaat soveltaa tietoa käytönnössä. Jos tulee moka, niin sanotaan että pitäis kyllä tietää..
Riippuu siitä miten paljon loisia ja mikrobeja teillä on aivoissa.. ne hidastavat aivotoimintaa, koska tekevät ns. persistentin tulehduksen, jolloin immuunipuolustus sekoittaa tulehduksellaan mm. aivon biokemiaa.
Onhan se vaikeaa että töissä pitää tehdä töitä
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:13"]
Juu.. on yhtä kuin sitä että karmee infotulva kaadetaan heti kättelyssä sun niskaan ja oletetaan että omaksut heti kaiken ja osaat soveltaa tietoa käytönnössä. Jos tulee moka, niin sanotaan että pitäis kyllä tietää..
[/quote]
Mulla oli ihan päinvastoin. Ekana työpäivänä näytettiin työpiste, vessat, kahvihuone ja ruokala. Sen jälkeen kerrottiin, mitä ( ei miten) mun pitäisi saada seuraavan 3 kk aikana aikaiseksi. Lopuksi sanottiin, että tuu kysymään, jos tulee jotain kysyttävää.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:13"]
[/quote]
Mulla oli ihan päinvastoin. Ekana työpäivänä näytettiin työpiste, vessat, kahvihuone ja ruokala. Sen jälkeen kerrottiin, mitä ( ei miten) mun pitäisi saada seuraavan 3 kk aikana aikaiseksi. Lopuksi sanottiin, että tuu kysymään, jos tulee jotain kysyttävää.
[/quote] Ongelma tämäkin. Mut varmaan vähän erityyppisestä työstä on siis kyse, kun omalla kohdallani, jossa siis tää nopean oppimisen vaatimus kyllä konkretisoitui työssä heti, pitää hallita mm. lainsäädäntöä, pykäliä ja muuta kivaa sälää aikalailla ylipäänsä, jotta voi tehdä työtä. Kaikki piti heti tottakai osata mm. asiakkaiden kanssa työskennellessä.
olenkin hidasoppimaan, v*taa aina tulla kesken projektin, jossa kaikki ovat olleet alusta asti ja niiden ei tarvitse oppia sitä roskaa mitä neljässä viikossa mitä ovat saaneet mutustella neljä vuotta. ap
Mun mielestä tuo on oikein kuvaava ilmaisu.
Oppimisessa kun ei ole kyse ainoastaan kyvystä oppia, vaan halusta ja kyvystä hankkia tietoa.
Mä olen juuri tuollainen "nopea oppija", ei siksi että se olisi joku luojan luoma ominaisuus vaan siksi että olen äärimmäisen utelias ja minua harmittaa se etten osaa jotain. Siksi löydän aina jostain pienen hetken jolloin voin opetella jonkun uuden jutun jota en vielä osaa.
Yksi keino on myös tunnistaa työkavereista ne tyypit jolla se tieto ja osaaminen on ja hyödyntää heidän osaamistaan häikäilemättömästi kysymällä ja kopioimalla.