Avokonttoreista - mitä mieltä?
Ko. ilmiö on jatkunut ainakin jo 15-vuotta ja näyttää siltä, että se vaan jatkuu edelleen. Teen satunnaisesti töitä muutamman lehden toimituksessa ja muutamassa mainostoimistossa ja monen muunkin mielestä työntekeminen olisi huomattavasti miellyttävämpää, jos olis joku rauhallisempi tila sen tekemiseen. Mitä mieltä te ootte? Ainakin mun kaltaisella tyypillä on suuria vaikeuksia keskittyä hälyisessä tilassa, jossa väkisinkin joutuu kuulemaan muiden puhelimessa puhumista, musiikkia, keskusteluja jne. Noiden työpäivien jälkeen on usein tosi tunkkainen olo ja vastapainoksi tarvitsen paljon yksinoloa/hiljaisuutta. Miten perheelliset ( kaltaiseni ) pystyvät työskentelemään tollasissa paikoissa, en ymmärrä, kun kotona odottaa sitten taas samanlainen äänivyöry...
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:14"]Helvetinesikartanoita
[/quote]
Aivan samaa sanaa tulin tarjoamaan. Voi olla kiinteistökustannusten osalta tehokasta, mutta työnteon tehokkuudessa se sama säästö sitten hävitään. Vain urpot yritykset rakentavat enää uusia avokonttoreita, sillä asiasta on niin paljon tutkimustuloksia, joissa yksiselitteisesti ratkaisua pidetään huonona työnteolle ja työntekijän terveydelle.
Vastamelukuulokkeet saattaa auttaa. Ei tarvitse itse kuunnella musiikkia tms.
Hei en mä sano, etteikö avokonttoreista saisi tykätä ja mä tajuan kyllä, että ne ovat joillekin ihan mahtavia paikkoja työskennellä, mutta se ei oikeesti vaan sovi kovin monille. Mun teoria on, että avokonttoreista ( nyt puhun vain media-alasta, koska muista en tiedä ) tykätään ennen kaikkea seuraavista syistä: 1. on kiva olla esillä ja esitellä vaatteitaan ja ulkonäköään, flirttailla ( juu ei haittaa mua ) ja tuoda esille persoonaansa muutenkin, esim siten, että tuo fixipyöränsä nojaamaan oman työpöydän kulmaa jne. Avokonttori on kuin näyttämö, jossa työntekijät saavat esittää ideaaliminäänsä, näytellä yhä uudestaan "tää olis tämmönen tänään" - rooleja - ja niille, joille toi on erityisen mielekästä, olis kauhistus olla pois sieltä stagelta. Olla olemassa on yhtä kuin olla katsottuna, olla muiden nähtävillä.
Joku kirjoitti, että vaihda duunia, jos et pysty täyttämään työpaikan vaatimuksia...hmm...mutta kun mä just oonkin freelancer ja myös tosi hyvä työssäni, mutten vaan ole kovin ääni-ja ihmisrakas ja tuumin, etten varmaankaan ole ihan ainoa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:32"]
Avokonttori on tutkimuksten mukaan huono idea. Ei voida sanoa että yritykset tavoittelevat vain tulosta, muodin seuraaminen on niille vielä tärkeämpää. Nyt on trendinä on "monitilatoimisto" mutta epäilen että onko sekään sitten olennaisesti parempi, en tiedä. Oman alani työt ovat lähinnä labroissa.
[/quote]
Monitilatoimisto on melkeinpä vielä pahempi! Pitää tulla todella aikaisin töihin että saa hyvän paikan eikä tarvitse istua huutajien kanssa avotilassa. Hiljaisia erakkotiloja ei ole koskaan tarpeeksi. Aivan pelleilyä, millä firmat saa itsensä sisustuslehtiin ja mainosta.
Tein opinnäytetyön avokonttorissa... keskittyminen oli tosiaan hyvin vaikeaa ja jouduin vaikeaa teknistä tekstiä lukemaan useaan kertaan että ymmärtäisin sanoman. Avokonttorit ei palvele ketään, mieluummin kolmen hengen työhuoneet
Ovat syy monen sellaisen syrjäytymiseen työelämästä, jotka rauhallisemmissa oloissa suoriutuisivat tehtävistään varsin hyvin.
En nyt puhu vain mt-kuntoutujista tai burn outista toipuvista, vaan myös ihmisistä joilla kuulon tai keskittymisen kanssa jonkinlaisia ongelmia joko synnynnäisistä tai neurologisista syistä tai ihan iän vuoksi tai lievän aivovamman seurauksena.
Onhan se hankalaa kun keskeytyksiä tulee jatkuvasti. Joskus kun tulen kotiin eikä kukaan ole kotona, nautin hiljaisuudesta.
TUOTTAVUUDEN PAHIN VIHOLLINEN!!!!! Miksei työnantajat ymmärrä? Ai niin kun niillä on aina työhuone, mistä saa oven kiinni kun akkojen juoruilu häiritsee töitä.
Jos ne olis hyvä juttu, pomot työskentelisivät siellä itsekin koko päivän hälyn keskellä.
Ilmiö on jatkunut tasan saman ajan ku Suomen talous on mennyt alaspäin? Onko vaikea keksiä mistä kannattaisi työelämässä aloittaa parantaminen??? Turhaan niitä työtunteja lisätään, SIPILÄ, kun avokonttorissa on vaikea tehdöä 8 tunnissa edes 4 tunnin töitä. Mennään vaan ojasta allikkoon. Ja ihmiset on entistä väsyneempiä, kun "avohoitoa" vielä lisätään.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:19"]
Jos ne olis hyvä juttu, pomot työskentelisivät siellä itsekin koko päivän hälyn keskellä.
[/quote]
:))))))))
Ehkä mä olen sit niin nuorekas, mut mun mielestä avokonttorit on just parasta. Ahdistuisin jos olisin yksin jossain kopissa. Vaikea kuvitella nykyään mitään työtä jota oikeasti tehtäisiin yksin jossain kuplassa, itse teen asiantuntijatyötä joka on hyvin tiimivetoista. Kiva myös rupatella töiden lomassa ja huudella muille, meidän duunipaikka on varmaan introvertin painajainen :D
Ei siellä avokonttorissa tartte olla ku yks negatiivinen valittaja, ni muidenkin työpäivät on raskaat ja pilalla.
no meillä ainakin myös ihan pomo on siellä samassa avokonttorissa kun kaikki muutkin. Parasta on se yhteisöllisyys, kun heitetään hyvää läppää ja keskustellaan töiden lomassa. Myös pomo luukuttaa kovalla ikivihreitä. Kyllä sitä sitten voi mennä neukkareihin rauhottumaan jos siltä tuntuu tai vaikka laittaa luurit korville.
Avokonttorit on parasta!
Riippuu hirveästi siitä ryhmästä.meillä on nyt hyvä ryhmä mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys... Joskus mukana oli sellainen huutaja että olin käytännössä 4 päivää viikossa eri huoneessa kannettavan tietokoneen kanssa. Ei vaan pystynyt. Johto sanoo vaan että kuulokkeissa musiikkia kovemmalle. Kaikki avokonttoreita kannattavat ovat kuitenkin omissa huoneissaan yksin. Miksiköhän???
Mulla on avokonttori- ja etätyömahdollisuus. Oon itsekin ihmetelly miksi mä oon niin helvetin väsynyt aina avokonttori-päivän jälkeen...Vaikka työtunteja olis vähemmän ku etänä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:23"]Ehkä mä olen sit niin nuorekas, mut mun mielestä avokonttorit on just parasta. Ahdistuisin jos olisin yksin jossain kopissa. Vaikea kuvitella nykyään mitään työtä jota oikeasti tehtäisiin yksin jossain kuplassa, itse teen asiantuntijatyötä joka on hyvin tiimivetoista. Kiva myös rupatella töiden lomassa ja huudella muille, meidän duunipaikka on varmaan introvertin painajainen :D
[/quote]
Just toi huutelu on ihan saatanasta kun yrittää vaikka keskittyä johonkin laskelmaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:23"]
Ehkä mä olen sit niin nuorekas, mut mun mielestä avokonttorit on just parasta. Ahdistuisin jos olisin yksin jossain kopissa. Vaikea kuvitella nykyään mitään työtä jota oikeasti tehtäisiin yksin jossain kuplassa, itse teen asiantuntijatyötä joka on hyvin tiimivetoista. Kiva myös rupatella töiden lomassa ja huudella muille, meidän duunipaikka on varmaan introvertin painajainen :D
[/quote]
Et vissiin tee luovaa työtä tai tulosvastuullista? P.S. En ole edes introvertti.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:23"]
[/quote]
Et vissiin tee luovaa työtä tai tulosvastuullista? P.S. En ole edes introvertti.
[/quote]
Tulosvastuullista tottakai, iso teknologia-alan yritys. Mutta ei ole luovaa työtä. Ei meillä radio soi, mun mielestä se ei kuulu toimistoon. Mutta puheensorinaa on jatkuvasti kun ihmiset keskustelee tai on puhelimessa. Ei haittaa minua ja varmaan nuorempi sukupolvi on ihan tottunut tälläiseen myös.
[/quote]
Tuo on enemmän luonne- kuin ikäkysymys. Itse olen työskennellyt melkein 20 vuotta avokonttorissa enkä missään vaiheessa ole pitänyt niistä. Ei nykyäänkään kaikki nuoret ole samanlaisia.