Mikä ehkäisy yli 50-vuotiaalle?
Kysymys siis otsikossa. Gynen mielestä ehdottomasti käytettävä ehkäisyä eikä vain luottaa "varmoihin päiviin". Ajattelin, että se riittäisi tässä vaiheessa. Ikää 52. Jos otan minipillerit, huomaanko sitten ollenkaan kun vaihdevuodet alkavat (jos siis niiden minipillereiden takia vuoto jää pois)?
Kommentit (114)
Älä usko gyneä. Et tarvitse ehkäisyä. Itse en ole käyttänyt ehkäisyä sen jälkeen, kun täytin 40v. Ja seksielämä on aktiivista. Olen jo yli 50v nyt. Älä turhaan stressaa. Kuukautiset tulee, mutta on jo epäsäännölliset.
Gynekologi teki minulle lähetteen laboratorioon. Onkohan se kallis koe kun ei sitä ilmeisesti kaikki saa. Siitä selvisi että menopaussi on ollut eikä ehkäisyä tarvita.
Varmat päivät toimineet 50v jos itse näkee ja tuntee ovulaation niin miten vtussa voi tulla sen jälkeen raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmat päivät toimineet 50v jos itse näkee ja tuntee ovulaation niin miten vtussa voi tulla sen jälkeen raskaaksi.
Sitä voit kysyä niiltä varmoja päiviä "tyypillisesti" käyttäneiltä pareilta, joista joka neljäs tuli raskaaksi vuoden kuluessa. Täydellisessä käytössäkin vahinkoraskauksia tulee luokkaa viidelle parille sadasta.
https://www.kaypahoito.fi/hoi50104
Vatikaanirulettiin luottaneita kutsutaankin usein nimityksellä "isä" tai " äiti".
Vanhemmillakin päivillä sattuu ja tapahtuu. Vaikka raskaus ei päätyisikään synnytykseen on se kuitenkin terveysriski niin äidille kuin lapselle. Itselläni yhden luokkatoverin äiti oli hyvin vanha kun lapsi oli yllättäen alkunsa saanut iltatähti. Lapsella riski toteutui, lonkkavika ja myöhemmin skitsofrenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy miehelle, kumi tai vasektomia.
Ei hormoneja.
Miksei hormoneja? Niillä saa kuukautiset pois.
Lisää rintasyövän riskiä. Riski kohonnut yli 50-vuotiaalla. Lisää aivoinfarktiriskiä. Sekin suurempi yli 50-vuotiaalla.
Syöpäriski kasvaa todella vähän. Huomattavasti isompi riski on esim ylipaino tai alkoholinkäyttö. Hormonihoito myös suojaa osteoporoosilta ja sydän- ja vetisuonitaudeilta eli ei pelkästään lisää riskejä.
Meillä 5kymppisenä varmat päivät ja kondomi.
50 täyttäneille selibaatti on oikea ratkaisu.
Meillä käytössä ehkäisymenetelmänä peppupanot.
M58N56
Vierailija kirjoitti:
Pyllykolo käyttöön!
Paras neuvo koko ketjussa 👍
Itse lopetin ehkäisyn käytön 46-vuotiaana.
Minulle olisi ollut ihan sama tulenko raskaaksi vai en siinä vaiheessa.
SIKSI? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rouva laittoi piuhat poikki tossa iässä. Puuhataan päivittäin, terkkuja vaan tolle 19 v.
M-57
Mieheltä piuhat poikki. On helpompi toimenpide. Miksi ehkäisyn pitäisi ollavain naisen vastuulla?
Yli 50 vuotias nainen saa k.eh.ity.svamm.aisen.
yli 50 vuotias mies saa terveen lapsen.
Ilmankos ne miehet parkkipaikoilla pökkivät toisiaan perseeseen. Luulevat saavansa terveen lapsen.
Vanha vitsi aiheesta:
Lääkäri suosittelee vanhalle pariskunnalle ehkäisykeinoksi appelsiinimehua.
"no otetaanko sitä ennen vai jälkeen "sen"? kysyyy pariskunta.
"ei, vaan sen sijasta", vastaa lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
M58N56
Entä sitten jos vaimo haluaakin välillä olla penetroitavana osapuolena?
En ole juuri nyt suhteessa,
mutta joudun itsekin näitä teemoja vielä
pohtimaan. Oma mummini synnytti lapsia
vielä viisikymppisenä + äitini menopaussi
lähempänä 60 vuoden ikää. Sinne on vielä
about kymmenen vuotta. Hormonikierukka
luultavasti on valintani, jos vakava suhde
vielä elämääni astuu. Yleisenä sääntönä on,
että noin 10 vuoden ajan ennen m.paussia
raskaaksi tuleminen on enää melko
harvinaista luomukonstein.
[Luin tässä viikko pari sitten heimosta, jossa
65-vuotiaat naiset synnyttävät. Aika hurja
juttu].
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy miehelle, kumi tai vasektomia.
Ei hormoneja.
Miksei hormoneja? Niillä saa kuukautiset pois.
Lisää rintasyövän riskiä. Riski kohonnut yli 50-vuotiaalla. Lisää aivoinfarktiriskiä. Sekin suurempi yli 50-vuotiaalla.
Syöpäriski kasvaa todella vähän. Huomattavasti isompi riski on esim ylipaino tai alkoholinkäyttö. Hormonihoito myös suojaa osteoporoosilta ja sydän- ja vetisuonitaudeilta eli ei pelkästään lisää riskejä.
Ja monien syöpien riskin laskee selvästi, esim. hyvin yleisten suolistosyöpien, kun käyttää hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M58N56
Entä sitten jos vaimo haluaakin välillä olla penetroitavana osapuolena?
Onnistuu sekin!
mummotautiset ei enää raskaudu ellei keinotekoisesti 70v istuteta. noi viiskytä voi tihrauuttaa verta,mutta ei munasolu oo irronnut ennää aikoihiiiii. veri on kohdun limakavoo vaan. mummu ei ossoo luovuttaa, vaan kuvittelee olevansa niin pimuu. hedelmällisyys laskee portaittain, harvemmin enää edes 42 raskautuu, yrityksiä ainakin enemmän.