sukulaiseni antoi lapselleen vain yhden nimen
Kommentit (13)
on outoa jos nimi oli tyyliin Ville kun sukunimi on Virtanen,
mutta jos harvinainen sukunimi niin ihan ymmärrettävää
Eihän niillä ylimääräisillä nimillä kukaan mitään TEE. Ovat olemassa enemmänkin kai siksi, että saadaan joko toteuttaa nimeämisvimmaa kaksin- tai kolminkertaisesti, taikka miellyttää useampaa sukulaista.
Kuopuksella ainoastaan yksi. :) Se oli niin ikävää kirjottaa kaikkiin kaavakkeisiin ne kolme, jotta kuopus säästyi pienemmällä. :D Saahan hän sitten itse lisiä nimiä vaikka aikuisena, jos tykkää. Tämä yksi etunimi ei ole harvinainen ja sukunimikin on yksi yleisimpiä.
Tunnen monia yksinimisiä ihmisiä, eikä ole tullut mieleenkään, että siinä olisi jotain outoa :O
tosin omilla lapsillani on kaikilla 2 nimeä. 3 nimeä on jo vähän liikaa mielestäni- ja varsinkin jos sitten nimet on jotain super pitkiä.. tyyliin anniina vilhelmiina johanna virtanen..
Vierailija:
ei eka tai toka nimeäOnko mielestänne outoa?
miten niin ei eka nimeä, eikö olisi pitänyt sanoa ei tokaa tai kolmatta nimeä?
On yllättävän yleistä että on vain yksi nimi, itselläni on kaksi nimeä mutta isosiskollani on vain yksi. Jos meille tulee lapsia niin " lisänimet" ovat ainoastaan sitten sukulaisten tarpeiden tyydyttämistä eli jos en jaksa tapella vastaan niin sitten tulee näitä, ah niin ihania, suvussa kulkevia nimiä.
Ei minun lapsellani, minulla, äidilläni, isoisälläni tai isoisovanhemmillanikaan ole kuin yksi nimi!
En edes ole koskaan ajatellut, että se toinen nimi olisi jotenkin pakollinen!
Lapsilla on kaksi koska en jaksanut tapella ukon kanssa asiasta. Niin ja lääkärillä oli selitys, miksi kaksi nimeä voi tarvia... hänen lapsi oli käyttänyt marsua eläinlääkärissä ja sinnehän ei rekisteröidä omistajien sotuja, mutta elukat ovat omistaja nimillä järjestyksesä. Sinne oli pitänyt laittaa lääkärin tytön molemmat nimet kun saman niminen oli jo tämän eläinlääkärin asiakkaana.
Ymmärtääkseni ortodokseilla tuo on tapana, mutta tunnen muitakin ' yksinimisiä' .
Vierailija:
ei eka tai toka nimeäOnko mielestänne outoa?
Etenkin monet, joilla on pitkä nimi (tyyliin Katariina, Mirjami), on van yksi nimi.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että yksinkertainen on kaunista, niin sekä minun että tyttäreni tapauksissa kolme nimeä on parempi kuin kaksi. Siis ainakin jos olemassaolevasta rimpsusta poistettaisiin vain yksi, niin ei toimisi millään variaatiolla. Mutta useimmissa tapauksissa saatat olla oikeassa, ja kaksitavuiselle etunimelle riittää mainiosti yksi nimi lisäksi. Itse olen kyllä myös vaihtoehtona miettinyt ihan yhden nimen lapsia, mutta eiköhän meillä pidetä silti sama linja juuri näiden perinnenimien takia.
Varmasti tavallisempaa, että lapsi saa vain yhden nimen kuin kaksi tai kolme nimeä. Jos annetaan kaksi tai kolme nimeä, niin niitä sitten käytetään joka yhteydessä koko ajan, tyyliin Mette-Marit on Mette-Marit ja Ingrid Alexandra on Ingrid Alexandra.