Vain Elämää 2022 Official
Seiska aloitti jo paljastuksilla uudesta kaudesta:
Meiju Suvas, Tommi Läntinen, Pete Parkkonen, Jyrki69, Yona, Redrama, Erika Vikman ja Mikko Alatalo
Mitäs mieltä olette?
Odotan kovasti Yonaa, mutta muut vaikuttavat aika yhdentekeviltä itselleni. Erikalla on tosin ihan hyvä ääni ja Petellä kai myös.
Kommentit (4176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miten Tommilla on näin hyvä ja soiva lauluääni, mutta puhe on kauheeta kähinää?
Se varmaan seikkaa, niinkuin kuulema Jyrkikin tekee.
Siis feikkaa.
Mä jo kerkesin luulla, et sheikkaa. 😄
Kerrankin eri mieltä päivän parhaasta kuin juhlakalu, oli mielestäni Redrama "playing the blues". Muut kärkikolmikossa Jyrki69 ja Tommi. Taas sellainen ilta, ettei kukaan ollut varsinaisesti huono, "vähiten hyvänä" ehkä pitkin hampain Meiju. Pisteet Alatalolle vanhan materiaalin esittämisestä, harmi ettei sitä kuultu enemmänkin ja vielä alkuperäiskielellä. Girl in a Uniform, I'm an Accident ..
Vähän tylsä päivä oli. Suuria tähtiä ei joukossa oikein ole. Läntinen ehkä eniten näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yonalla helluntailainen perhe. On epävakaa, eli traumoja on. Eronnut. Melkein tangokuningatar.
Aika usein ihmisillä, jotka ovat kasvaneet uskonnollisessa perheessä, on henkisiä traumoja. Kova kuri, häpeän korostaminen, suvun salaisuudet ynnä muut jättää jälkensä. Ei varmasti helpoin lapsuus. Etenkään taiteelliselle nuorelle, jolta saatetaan kieltää itsensä ilmaisu, määrätään vaatetus, blokataan "syntiset" esikuvat ja muut vaikutteet.
Helluntalaisuus on traumatisoivaa. Järkiinsä tulleet ja siitä eronneet ovat usein Uskontojen uhrien tuki -yhdistyksessä.
Minulla on lähisuvussa ollut useitakin helluntailaisia, ja voi kai sanoa, että olin itsekin helluntailaisuuden vaikutuspiirissä lapsena, enkä tiedä, että kenellekään olisi jäänyt siitä traumoja. Tunsin lapsena myös jehovantodistajia ja vanhoillislestadiolaisia, ja ainakin lapsen näkökulmasta ne tuntuivat paljon ahdasmielisemmiltä suuntauksilta.
Jyrki ainakin ysärin lopussa kyseli silloin meitä alaikäisiä tyttöjä keikkabussiin Ilosaarirockissa. Oli silloin tukevasti aikuinen mies ja me näytettiin selvästi alaikäisiltä. Oltiin pienikokoisia 14-vuotiaita, joista näkyi kyllä että oltiin vasta murrosiän alussa. Oltiin onneksi myös niin kilttejä, ettei oltu juuri kännissä, joten ei lähdetty rokkarin mukaan.
Meni maku bändistä ja miehestä siihen kohtaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yonalla helluntailainen perhe. On epävakaa, eli traumoja on. Eronnut. Melkein tangokuningatar.
Aika usein ihmisillä, jotka ovat kasvaneet uskonnollisessa perheessä, on henkisiä traumoja. Kova kuri, häpeän korostaminen, suvun salaisuudet ynnä muut jättää jälkensä. Ei varmasti helpoin lapsuus. Etenkään taiteelliselle nuorelle, jolta saatetaan kieltää itsensä ilmaisu, määrätään vaatetus, blokataan "syntiset" esikuvat ja muut vaikutteet.
Helluntalaisuus on traumatisoivaa. Järkiinsä tulleet ja siitä eronneet ovat usein Uskontojen uhrien tuki -yhdistyksessä.
Minulla on lähisuvussa ollut useitakin helluntailaisia, ja voi kai sanoa, että olin itsekin helluntailaisuuden vaikutuspiirissä lapsena, enkä tiedä, että kenellekään olisi jäänyt siitä traumoja. Tunsin lapsena myös jehovantodistajia ja vanhoillislestadiolaisia, ja ainakin lapsen näkökulmasta ne tuntuivat paljon ahdasmielisemmiltä suuntauksilta.
Ihan näin taviksen näkökulmasta, kaikki mainitsemasi suuntaukset ovat erittäin ahdasmielisiä.
Tommilla on kyllä uskomaton ääni ja
karisma. Hänen jokainen versionsa on ollut hyvä, varsinkin tuo eilinen Portaat oli niin kaunis.
Muuten tämä kausi on kyllä aikamoista kuraa. Yksikään kappale ei ole jäänyt mieleen, eikä tahdo jaksaa kuunnella keskustelujakaan.
Pete on kyllä silmänruokaa, laulaa ja tulkitsee hyvin ja mukava muutenkin. Yona on aika mitäänsanomaton, enkä häneltä taida edes yhtään kappaletta tietää ennestään. Meiju on myös tylsä. Josko omana päivänä tulisi edes jotain mielenkiintoisia tarinoita. Erika herättää suttuisella tyrkkylookillaan niin suurta myötähäpeää, ettei pysty edes katsomaan. Mikko on ammattilainen. Tehnyt töitä suomentamalla kappaleet ja esittänyt ne ihan mallikkaasti, vallankin eilen. Myös paljon hyviä tarinoita matkan varrelta. Jyrki ei kyllä kummoinen laulaja ole. Herkkä ja viksu mies kai muuten, mutta no... En sano mitään naismausta. Redrama on symppis tyyppi, vaikuttaa olleen aika rikki tuolloin. Toivottavasti saa asiansa kuntoon. Hänen päivänsä oli ihan ok, mutta Redin esitykset ei hirveesti ole mieleen jääneet.
Onneksi ensi viikolla on Tommin päivä. Odotan niitä tarinoita innolla ja olispa ihanaa kuulla Boycott- tuotantoakin.
Olisipa komeaa saada vielä ihan kunnon tähtiä tähän ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan näin taviksen näkökulmasta, kaikki mainitsemasi suuntaukset ovat erittäin ahdasmielisiä.
Olen myöhemmin ymmärtänyt, että helluntaiseurakuntien välillä voi olla suuriakin eroja, riippuen vähän siitä, millaisia ihmisiä niissä on, varsinkin valta-asemissa. Mutta jos nyt muistelen vain omia kokemuksiani, omaa lapsuutta ja nuoruutta, niin en muista, että helluntailaisten lasten elämä olisi ollut mitenkään rajoitetumpaa kuin muidenkaan. Jehovat ja lestadiolaiset olivat taas ihan oma lukunsa, esimerkiksi televisio saattoi olla heillä kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Jyrki ainakin ysärin lopussa kyseli silloin meitä alaikäisiä tyttöjä keikkabussiin Ilosaarirockissa. Oli silloin tukevasti aikuinen mies ja me näytettiin selvästi alaikäisiltä. Oltiin pienikokoisia 14-vuotiaita, joista näkyi kyllä että oltiin vasta murrosiän alussa. Oltiin onneksi myös niin kilttejä, ettei oltu juuri kännissä, joten ei lähdetty rokkarin mukaan.
Meni maku bändistä ja miehestä siihen kohtaamiseen.
Olen itse liikkunut ysärillä hevipiireissä ja Jyrki seurusteli silloin 16-vuotiaan Aulin kanssa. Oli itse melkein kolmekymppinen silloin. Jyrkillä on aina ollut tosi nuoria tyttöystäviä ja se on niissä piireissä ollut tosi hyvin tiedossa kaikilla ja asiaa on naureskeltu niissä piireissä ihan julkisesti. Itsellä on mennyt Jyrkistä maku jo silloin myös.
Mietin pitkään kirjoitankin tätä, mutta asia on hevipiireissä niin yleisessä tiedossa, että ei tässä mitään uutta ole kenellekään joka niissä piireissä silloin liikkui.
🇺🇦🇮🇱
Ja Jyrkin lauluäänestä vielä, että se on kopioitu Sisters of Mercylta (kuten muukin tyyli) eli Jyrki madaltaa keinotekoisesti ääntään laulaessaan. Siksi ääni kuulostaa niin erilaiselta nyt kun yrittää laulaa omalla äänellään.
🇺🇦🇮🇱
Kyllä arvasin oikein...Jyrkiä niin hehkutettiin parin viikon ajan.
Nyt on käyrä alaspäin😢
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Aika jännä, olin itsekin miettinyt onko Yonalla juuret jossain uskovaisten piireissä. Muille oli tullut mieleen sama. Musiikki on kuin suoraan jostain hellareitten nuorisoleiriltä. Raikas uskistyttö tässä laulelee. Eipä jää mieleen mitään itse musiikista, on niin mitäänsanomatonta tulkintaa.
Yritti ainakin jossain vaiheessa peitellä uskistaustaansa kun pyörittiin samoissa piireissä ja on muuten erittäin hankala tyyppi.
Millä tavalla hankala?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on käyrä alaspäin😢
Kyllä Erika saa suunnan ylöspäin;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki laulajille: varo h-äännettä. Aina! Nimim. Kohta sa-taa-haaaaaa....
H on Jyrkin ominaistyyli. Käyttää sitä the69eyesin biiseissä. Sopii englantiin hyvin ja korostaa makkaritunnelmaa.
No sit pitäs laulaa, että "kohta sataaaaaaaaaaaaaaaah" eikä "sataa-haaaa".
Se laulaa muissa biiseissä nimenomaan drii hiims (dreams) ja si hiims (seems) tykkään tyylistä.
Mulla on pistänyt silmään viimeisimpiä Vain elämää -kausia katsoessa, miten selvästi monet artistit eivät esiintyessään muista enää biisien sanoja, vaan lukevat ne katse alaviistoon prompterin ruudulta.
Ekoilla kausilla biisit olivat paremmin hallussa, ja artistit ihan jännittivät muistavatko sanat varmasti.
Veskun kaudella prompterin käyttö oli ilmeistä ja se vanhalle mestarille suotiin tietenkin, mutta voiko olla, että "karaokelaite" jäi silloin vähän "vahingossa" käyttöön? Nyt siihen turvaudutaan jatkuvasti ja se kuuluu ja näkyy esiintymisen laadussa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on käyrä alaspäin😢
Silleen voi käydä jos unohtaa oman skenen.
Redi ei muista minkään biisin sanoja.
Oli eilen omituisen punainen kasvoiltaan. Verenpaineet tapissa?
Miksi tuon Erikan täytyy yliseksuaalisella tyylillä esittää joka ainoa biisi? Eikö voisi laulaa kekkelehtimättä jotakin yksinkertaista ja tyylikästä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pistänyt silmään viimeisimpiä Vain elämää -kausia katsoessa, miten selvästi monet artistit eivät esiintyessään muista enää biisien sanoja, vaan lukevat ne katse alaviistoon prompterin ruudulta.
Ekoilla kausilla biisit olivat paremmin hallussa, ja artistit ihan jännittivät muistavatko sanat varmasti.
Veskun kaudella prompterin käyttö oli ilmeistä ja se vanhalle mestarille suotiin tietenkin, mutta voiko olla, että "karaokelaite" jäi silloin vähän "vahingossa" käyttöön? Nyt siihen turvaudutaan jatkuvasti ja se kuuluu ja näkyy esiintymisen laadussa.
Eikös Anna Abreu potkassu sen näytön kumoon viimekaudella vahingossa, kun se oli siinä keskellä esiintymislavaa. Jotenkin kompuroi sen kanssa silloin menemään.
Tommi ja Pete jää tästä kaudesta mieleen hyvillä esityksillä.