Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PAKONOMAINEN HAAVEILU

Vierailija
08.05.2015 |

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maladaptive_daydreaming_%28pakonomainen_haaveilu%29

Vihdoinkin tiedän selityksen tälle kaikelle! Luulin et olen ainoa jolla on päänsä sisällä ns.toinen maailma. Olen jo monta vuotta luonut tarinaa pääni sisällä ja luullut itseäni vähintään sekopääksi. Kuvittelen itseni realistiseen maailmaan, jossa asiani ovat paremmin ja olen huomannut että pakenen ongelmiani/ahdistustani sinne. Tykkään jatkaa tarinaa joka päivä, aina kun on mahdollista. (Esim. musiikkia kuunnellessa)

Onko kellään samanlaista? Vai olenko jotenkin outo?
T.16-vuotias outolintu.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä! Jokaisella normaalilla ihmisellä on - ja täytyykin olla - tunteita, unelmia ja haaveita. Lapsena mielikuvitus ja haaveet auttavat meitä käsittelemään tunteita ja vanhvistamaan psyykeä. Teini-ikäisenä (kuten ap) haaveilu on tärkeää ja aivan normaalia.

Kaikkia tunteita ei todellakaan kannata ylianalysoida ja diagnostoida Googlen avulla...Hulluksian siinä jokainen tulisi :-)

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:12"]Täällä 40v nainen joka tehnyt tätä sinun ikäisestä saakka. Olen ihan normaali ihminen, mielikuvitukseni vaan on loppumaton :) minä kirjoittelen paljonkin! Nauti ap! Tätä lahjaa ei ole monille suotu! [/quote] Lisäyksenä vielä että en ole koskaan ollut masentunut enkä sairastanut mitään mielisairauksia tms. Tuo linkittämäsi juttu oli kirjoitettu kovin tuomitsevasti.

[/quote]

Vierailija
2/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi yli nelikymppinen haaveilija. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän oppii arvostamaan tuota lahjaa. Elämä heittää kuraa niskaan, mutta aina on olemassa pakopaikka, missä kaikki on hyvin ja mieli lepää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:12"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:10"]Eikö kannattaisi ruveta kirjoittamaan fiktiota? Voisi hyödyntää mielikuvitusmaailmaa. En tarkoita että siitä välttämättä tulisi joku menestysromaani, mutta kukaties saat aikaan jotain todella kaunista, kun aikasi kirjoitat ja työstät tekstiäsi? [/quote] Voisin tietysti koettaa kirjoittaa! Tulisi kyllä pitkä tarina :D -Ap [/quote] Tarinaa saa aina lyhennettyä ja tiivistettyä jälkikäteen. Kokeiles! t. 2 [/quote] Pitää kokeilla! Oon joskus itseasiassa miettinyt ja harkinnut mutta en ole saanut aikaiseksi :D -Ap [/quote] Tuli mieleen että jos saisin sen kirjoitettua, voiko sen lähettää jonnekkin kirja kustantamoon tai jonnekkin? Muuten tuntuisi turhalta kirjoittaa..-Ap

[/quote]

Kielioppi kannattaisi ihan ensimmäiseksi opetella, jos jonneKKin kirja_kustantamoon meinaat tuotoksiasi lähetellä.

Vierailija
4/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut lapsesta asti ihan samanlainen. Kehitin ihan valtavan yksityiskohtaisia tarinoita ja maailmoita. Pitkille automatkoilla en tarvinnut mitään viihdykettä mukaan kun vaan katselin ikkunasta ja upposin maailmoihini. Nukkumaan menin aina hyvin aikaisin ja vietin monta tuntia omissa haaveissani. Teininä saatoin käydä kolmen tunnin lenkeillä mieli fantasiamaailmassa.

Mulla on kyllä ollut masennusta teini-ikäisestä ja pakko-oireita lapsesta asti mutta en ole ikinä ajatellut niiden voineet liittyä tuohon. Mun fantasiamaailmat ja haaveillut on aina olleet niin miellyttäviä ja positiivisa kokemuksia.

Oon jutellut tästä myöhemmin ystävieni ja puolisoni kanssa ja vaikka kaikki hekin ovat lapsena haaveilleet, ei se ole ollut samanlaista jatkuvaa ja niin kokonaisvaltaista. Ei kukaan ole esimerkiksi kertonut jättäytyvänsä pois jostain yhteisestä jutusta saadakseen olla omissa maailmoissaan. Eikä mun sisarukset ole pärjänneet samalla tavalla ilman viihdykettä pitkiä aikoja. Mutta mä olen jotenkin vain hyvin kiitollinen erittäin "tapahtumarikkaasta" lapsuudestani.

Vierailija
5/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:29"]

Kielioppi kannattaisi ihan ensimmäiseksi opetella, jos jonneKKin kirja_kustantamoon meinaat tuotoksiasi lähetellä.

[/quote]

Älä nyt ole tuollainen. Pääasia on että kirjoittaa haavemaailmastaan ja nauttii siitä itse. Sitten kun ollaan siinä vaiheessa että tekstiä lähetetään jonnekin arvioitavaksi, niin kyllä niitä työkaluja ja auttavia tahoja löytyy oikeakielisyyden ja oikeinkirjoituksen avuksi.

Vierailija
6/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut tuota teini-ikäisestä lähtien. Pakenin omaan maailmaani elämääni joka oli täynnä vanhempien alkoholi- ja mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä, lytättyä itsetuntoa jne. Edelleen harrastan tuota silloin tällöin. Hyvä mielikuvitus on valtava rikkaus.

Vierailija
7/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:12"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:10"]Eikö kannattaisi ruveta kirjoittamaan fiktiota? Voisi hyödyntää mielikuvitusmaailmaa. En tarkoita että siitä välttämättä tulisi joku menestysromaani, mutta kukaties saat aikaan jotain todella kaunista, kun aikasi kirjoitat ja työstät tekstiäsi? [/quote] Voisin tietysti koettaa kirjoittaa! Tulisi kyllä pitkä tarina :D -Ap [/quote] Tarinaa saa aina lyhennettyä ja tiivistettyä jälkikäteen. Kokeiles! t. 2 [/quote] Pitää kokeilla! Oon joskus itseasiassa miettinyt ja harkinnut mutta en ole saanut aikaiseksi :D -Ap [/quote] Tuli mieleen että jos saisin sen kirjoitettua, voiko sen lähettää jonnekkin kirja kustantamoon tai jonnekkin? Muuten tuntuisi turhalta kirjoittaa..-Ap

[/quote]

[/quote]

Minulla on lukihäiriö...kiitti.-Ap

Vierailija
8/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä anna lukihäiriön lannistaa, kirjoita vain, ja kuten sanoin, apua kyllä löytyy kun olet niin pitkällä että harkitset julkaisemista. terveisin 2/4/18.

Vierailija
9/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä kaikilla tuntuu olevan aika positiivinen asenne tähän. En ole ennen kuullut tuollaisesta diagnoosista (oikeastaan inhoan sitä, kun kaikki pitää "diagnosoida"), mutta olen itsekin harrastanut kaikenlaista päiväunelmointia pitkään. Aluksi se oli aikalailla hallinnassa ja tapahtui esimerkiksi ennen nukkumaanmenoa (kuten aiemmillakin kommentoijilla. Ai että odotin aina nukkumaan menemistä :D). Nyttemmin mukaan on kuitenkin tullut ahdistavuutta ja unelmointi häiritsee elämää, esimerkiksi opiskelua. Vähäisetkin sosiaaliset taitoni heikkenevät ja nykyään vierastan tilanteita, joissa on oltava todellisten ihmisten kanssa tekemisissä. Kuulostaapa ihan sairaalta, mutta ajattelin vaan tämänkin näkökulman tuoda esiin. Unelmointi on ihanaa, mutta minulta se vei koko käden. Yritä ap pysyä kohtuudessa ja pitää jotain suhteita myös "ulkomaailmaan" :)

Vierailija
10/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:13"]Ap, älä anna lukihäiriön lannistaa, kirjoita vain, ja kuten sanoin, apua kyllä löytyy kun olet niin pitkällä että harkitset julkaisemista. terveisin 2/4/18.
[/quote]

Lukihäiriö ei oikeastaan mulla näy muutakun äidinkielessä(yhdyssanat), kemia, fysiikka ja matikka. Mutta tarinoista saan yleensä aina äikässä noin ysiä..Eli kai mä jotenkin osaan kirjoittaa.-Ap

Vierailija
11/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:55"]Olen harrastanut tuota teini-ikäisestä lähtien. Pakenin omaan maailmaani elämääni joka oli täynnä vanhempien alkoholi- ja mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä, lytättyä itsetuntoa jne. Edelleen harrastan tuota silloin tällöin. Hyvä mielikuvitus on valtava rikkaus.
[/quote]

No mullakin on masennusta ja vissiin jotain muutakin mt-ongelmia..mutta tuo haaveilu on auttanut tosi paljon. Sen avulla saa rentoutettua itsensä koulun jälkeen.-Ap

Vierailija
12/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:26"]Täällä myös yksi yli nelikymppinen haaveilija. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän oppii arvostamaan tuota lahjaa. Elämä heittää kuraa niskaan, mutta aina on olemassa pakopaikka, missä kaikki on hyvin ja mieli lepää!
[/quote]

Niimpä, mieli lepää mukavasti kun saa haaveilla rauhassa :D -Ap

Vierailija
13/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD/ADD oire tuo haaveilu myös, joten kannattaa katsella myös sinne suuntaan. T:F90.0

Vierailija
14/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi ruveta kirjoittamaan fiktiota? Voisi hyödyntää mielikuvitusmaailmaa. En tarkoita että siitä välttämättä tulisi joku menestysromaani, mutta kukaties saat aikaan jotain todella kaunista, kun aikasi kirjoitat ja työstät tekstiäsi?

Vierailija
15/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:10"]Eikö kannattaisi ruveta kirjoittamaan fiktiota? Voisi hyödyntää mielikuvitusmaailmaa. En tarkoita että siitä välttämättä tulisi joku menestysromaani, mutta kukaties saat aikaan jotain todella kaunista, kun aikasi kirjoitat ja työstät tekstiäsi?
[/quote]

Voisin tietysti koettaa kirjoittaa! Tulisi kyllä pitkä tarina :D -Ap

Vierailija
16/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:10"]Eikö kannattaisi ruveta kirjoittamaan fiktiota? Voisi hyödyntää mielikuvitusmaailmaa. En tarkoita että siitä välttämättä tulisi joku menestysromaani, mutta kukaties saat aikaan jotain todella kaunista, kun aikasi kirjoitat ja työstät tekstiäsi? [/quote] Voisin tietysti koettaa kirjoittaa! Tulisi kyllä pitkä tarina :D -Ap

[/quote]

Tarinaa saa aina lyhennettyä ja tiivistettyä jälkikäteen. Kokeiles! t. 2

Vierailija
17/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:10"]Eikö kannattaisi ruveta kirjoittamaan fiktiota? Voisi hyödyntää mielikuvitusmaailmaa. En tarkoita että siitä välttämättä tulisi joku menestysromaani, mutta kukaties saat aikaan jotain todella kaunista, kun aikasi kirjoitat ja työstät tekstiäsi? [/quote] Voisin tietysti koettaa kirjoittaa! Tulisi kyllä pitkä tarina :D -Ap

[/quote]

[/quote]

Pitää kokeilla! Oon joskus itseasiassa miettinyt ja harkinnut mutta en ole saanut aikaiseksi :D -Ap

Vierailija
18/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 40v nainen joka tehnyt tätä sinun ikäisestä saakka. Olen ihan normaali ihminen, mielikuvitukseni vaan on loppumaton :) minä kirjoittelen paljonkin! Nauti ap! Tätä lahjaa ei ole monille suotu!

Vierailija
19/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 08:12"]

[/quote]

[/quote]

Pitää kokeilla! Oon joskus itseasiassa miettinyt ja harkinnut mutta en ole saanut aikaiseksi :D -Ap
[/quote]

Tuli mieleen että jos saisin sen kirjoitettua, voiko sen lähettää jonnekkin kirja kustantamoon tai jonnekkin? Muuten tuntuisi turhalta kirjoittaa..-Ap

Vierailija
20/30 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:12"]Täällä 40v nainen joka tehnyt tätä sinun ikäisestä saakka. Olen ihan normaali ihminen, mielikuvitukseni vaan on loppumaton :) minä kirjoittelen paljonkin! Nauti ap! Tätä lahjaa ei ole monille suotu!
[/quote]

Lisäyksenä vielä että en ole koskaan ollut masentunut enkä sairastanut mitään mielisairauksia tms. Tuo linkittämäsi juttu oli kirjoitettu kovin tuomitsevasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän