Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherkasvi pimeähköön tilaan?

Vierailija
19.09.2006 |

Sauna-pesuhuoneen remppa on vihdoin valmis, mietin että voisikohan sinne laittaa piristykseksi ja väriläiskäksi viherkasveja ikkunalle. Pesuhuonetilassa (tila, jossa pesukone, kuivausrumpu, pyykkikorit ja käynti saunaan) on katon rajassa kaksi matalahkoa, pitkänomaista ikkunaa jotka ovat suunnilleen luoteeseen päin, aika hämärää siis etenkin talvella, mutta mietin että ikkunoiden alle voisi laittaa ikkunalaudat. Ehdotuksia? Jotain murattia itse mietin, nehän tykkäävät kosteahkosta ilmasta, mutta en tiedä menestyvätkö ne näin hämärässä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se säilyy vihreänä vaikkapa vaatekaapissa.

Vierailija
2/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaköynnös olisi jo valmiinakin meillä, tönöttää olohuoneen kaapin päällä ja just mietin että minne laittaisin sen kun se on jotenkin liian iso sinne.

Kiitos kakkonen palmuvehkavinkistä, pitääpä etsiä kuva netistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kultaköynnös kasvaa melkein missä tahansa. Samoin juorut. kultakäynnöksen ongelma onkin lähinnä se, että ikkunalaudalle se kasvaa äkkiä liian suureksi. Juorut ovat siinä parempia.

Jos siinä ihan ikkunalla on jonkun verran valoa, siinä menee mikä vain pieni kasvi. Varsinkin jos siellä on viileää. Jos taas paikka lämpiää saunan takia, ongelma on isompi. SIlloin minä lähinnä suositelisin muovikukkaa ja sopivan hämärää valaistusta - muovisuutta ei välttämättä silloin huomaa.

Vierailija
4/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taudit ja ötökät iskee helposti, jos olot huonot. Itse laittaisin jonkun aidon näköisen silkkikukan(viherkasvin). ei niitä halpahalli/tiimari versioita.

Vierailija
5/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa tilassa on käynti saunaan jonka lämmitämme ehkä keskimäärin kerran viikossa, joten tottakai lämpötila nousee huoneessa silloin muutamaksi tunniksi, mutta muuten pesuhuoneessa on varmasti normaalia huonelämpöä alhaisempi lämpötila. ap

Vierailija
6/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunat ovat siis ehkä n. 30 cm korkeat ja rajoittuvat kattoon, eli ikkunalaudoille ei siis ihan kovin korkeaa kasvia saa. Mutta jos palmuvehka kestää melkein millaista valoa tahansa, niin kestää varmaan lyhentelemistäkin? ap

Vierailija
7/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan samanlaiset olosuhteet pesuhuoneessa kuin teilläkin. Saunan lämmityksen aikoihin asteita on jotain 30 ja kosteutta, muutoin hieman alempi lämpötila kuin muualla talossa, talvisin itse asiassa tosi kylmä, jotain 15 ja vetoa. Silti kultaköynnös voi hyvin. Meillä kultaköynnos on amppelissa katonrajassa, mutta voihan sen laittaa ikkunalaudallekin jos sitä tukee kehikkoon tai tolppaan tms.

Palmuvehka voisi olla hyvä myöskin, siitä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen kuullut että on hyvin kestävä ja kiitollinen huonekasvi.

Vierailija
8/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni ulkonäkö kärsii. en tekisi itse niin.

Vierailija
9/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy esim. viherviisikon sivuilla katsomassa silkkikasveja. tai googleen hakusanaksi sikkikasvit.

Vierailija
10/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurtuvatkohan kultaköynnöksen pistokkaat hyvin? Tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla, voisin lyhentää reippaasti tuota meidän olkkarin kultaköynnöstä joka on ihan ylisuuri paikalleen ja juurruttaa ne pätkät pesuhuoneeseen. ap

Vierailija
11/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lehdet ruskistuvat/kellastuvat helposti, jos kasvi ei saa tarpeeksi valoa. Meillä on pimeässä tilassa rahapuu. Ei näytä kärsivän ja tykkää kosteudesta.

Vierailija
12/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuollainen saunan pesuhuone ei ole sellainen, mutta meillä oli kylppärissä silkkikasvi, joka muuttui ehkä vuodessa-parissa aika aneemisen näköiseksi. Ilmeisesti ajoittaisen kosteuden takia (suihkussa käynti) lehdet menivät jotenkin rumaksi ja " lässähtivät" , samaten liimaukset irtoilivat.

Vierailija
13/14 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en kirjoittaakaan enää osaa. :)

Vierailija
14/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä aika vähään tyytyvä kukka eikä lämpötilan vaihtelukaan haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi