Väittely miehen kanssa: milloin pellit voi laittaa kiinni?
Eli miltä takassa/puu-uunissa pitää näyttää, että pellin voi laittaa turvallisesti kiinni?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa näkyä edes hehkua. Tämä on eirtyisen tärkeää nykyään, kun talot ja mökit on usein hyvin tiiviitä. Ennen vanhaan saatettiin laittaa pellit kiinni jo aiemmin, ja vaikka silloin sisään toki tuli häkää, se haihtui vetävistä ovista ja ikkunoista aiheuttamatta vaaraa.
Ennen tulipellissä oli ns. häkäreikä, eli häkä pääsi piipun kautta pois. Toki tämä reikä on myös olemassa olevissa vanhoissa tulisijoissa.
Kun hiilet on punahehkuisia ja alkavat vähän tummua vetasen hiilet sinne niille tarkoitettuun koloon, jossa on se erillinen häkäpelti.
Sitten teen vielä ohrarieskoja, näin leivin uunilla siis.
Mies laittaa pellit kiinni joka ainoa viikonloppu.
Laitan itse aina ilmanottoventtiilit ja luukun kiinni aikaisemmin kuin pellin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa näkyä edes hehkua. Tämä on eirtyisen tärkeää nykyään, kun talot ja mökit on usein hyvin tiiviitä. Ennen vanhaan saatettiin laittaa pellit kiinni jo aiemmin, ja vaikka silloin sisään toki tuli häkää, se haihtui vetävistä ovista ja ikkunoista aiheuttamatta vaaraa.
Ennen tulipellissä oli ns. häkäreikä, eli häkä pääsi piipun kautta pois. Toki tämä reikä on myös olemassa olevissa vanhoissa tulisijoissa.
Vaikea kuvitella, että vastaava juttu ei olisi nykyään lakisääteinen pakko pelleissä. Siinä, minkä itse ostin jää suljettaessa n. 5 millin rako. Eli kun on kiinni jää koko matkaltaan 5 milliä auki.
Itse laitan luukut kiinni siinä vaiheessa, kun sininen liekki on juuri sammunut/sammumassa. Mutta jätän vartiksi sivupellin vielä vähän auki. Ne sulkiessa hiilet ovat jo mustia. Tämä tapahtuu 7 tuntia ennen nukkumaan menoa. Kun sitten aamulla aukaisen pesän luukut, se alkaa vielä vähän hehkumaan.
Mitä haittaa on siitä, jos ei laita kiinni ollenkaan? Antaisi vaan olla aina auki? No kovilla pakkasilla ei varmaan kannata ettei tulu sitä kautta turhaan kylmää ilmaa, mutta muuten.
Naiset nyt ei ymmärrä puulla lämmittämisestä enää nykyisin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa on siitä, jos ei laita kiinni ollenkaan? Antaisi vaan olla aina auki? No kovilla pakkasilla ei varmaan kannata ettei tulu sitä kautta turhaan kylmää ilmaa, mutta muuten.
Turhaa koko lämmitys. Siihen pellin varteen voi laittaa vaikka tussilla merkin et tässä kohtaa ihan pikkasen raollaan niin selviät helpoiten?
Pakko oli sopia vaimon kanssa ettei lämmitä enää ollenkaan takkaa. Pelti auki niin kauan että kaikki täysin mustaa...
2011 rakennettu takka, pellissä reikä.
Vaimo lämmitti illalla takan, takan ulkoseinän lämpö aamulla 33 astetta. Mä lämmitin lämpö 69astetta.
52. Nii ja tolla vaimon varmuustyylilä koko lämmitys on rahan hukkaa. Halvempaa lämmittää suoralla sähköllä.
Pelliltä kannattaa kysyä, on hyvä nuohooja.
Joka perjantai heti töiden jälkeen, tietysti ensin a-tarvikkeen kautta !
Lähes 80 v vanhempani lämmittävät talonsa uuneilla. Tiedän, että pelleissä on suomalaiseen tapaan häkäraot (Keski-Euroopassa ei välttämättä ole?) Silti minulle tulee usein päänsärkyä, jos olen luonaan käymässä, kum pellit on laitettu kiinni. Erityisesti äitini on tarkka, tulee sulkea punahehkuisena, ettei lämpöä pääse hukkaan.
Pahastuisivatkohan, jos hankkisin heille häkävaroittimen...
Meillä kans keskustelua aiheesta. Puukattian hoitaa mieheni, siitä en tiedä mut leivinuunin pellistä keskusteltiin. Ei peltiä tarvi sulkea heti kun hiilet mustat. Tulisija toimii ilmanvaihtona. Jos uunia on lämmitetty illalla niin aamulla suljetaan pelti vasta. Mieheni haluaisi sulkea jo ennemmin mut en anna periksi. Hän on kyllä itsekin puhunut aiemmin et ihmiset liian aikaisin peltejä kiinni laittaa muka säästääkseen. Niin ymmärtää tämän ja minun pelkoni häkämyrkytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans keskustelua aiheesta. Puukattian hoitaa mieheni, siitä en tiedä mut leivinuunin pellistä keskusteltiin. Ei peltiä tarvi sulkea heti kun hiilet mustat. Tulisija toimii ilmanvaihtona. Jos uunia on lämmitetty illalla niin aamulla suljetaan pelti vasta. Mieheni haluaisi sulkea jo ennemmin mut en anna periksi. Hän on kyllä itsekin puhunut aiemmin et ihmiset liian aikaisin peltejä kiinni laittaa muka säästääkseen. Niin ymmärtää tämän ja minun pelkoni häkämyrkytyksestä.
Ostappa huvikseen pintalämpötila mittari ja testaa millainen ero lämmitys tehossa on kun suljet illalla / vs palamisen loputtua.
Toivottavasti teidän puut on ilmaisia. Muuten tosta lämmityksestä ei ole mitään muuta hyötyä kuin tunnelma.
Toi piippu vetää niin paljon ilmaa että todennäköisesti jos asutte vanhassa talossa ei edes riitä korvausilma ventsut vaan se vetää rakenteiden läpikin
Tyhmyyttä tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Lähes 80 v vanhempani lämmittävät talonsa uuneilla. Tiedän, että pelleissä on suomalaiseen tapaan häkäraot (Keski-Euroopassa ei välttämättä ole?) Silti minulle tulee usein päänsärkyä, jos olen luonaan käymässä, kum pellit on laitettu kiinni. Erityisesti äitini on tarkka, tulee sulkea punahehkuisena, ettei lämpöä pääse hukkaan.
Pahastuisivatkohan, jos hankkisin heille häkävaroittimen...
kannattaa hankkia häkävaroitin. Siinä kun äitisi näkee lukemia niin tulee toisiin aatoksiin.
Vierailija kirjoitti:
koko tulipesä on musta, eli ei näy yhtään punaista hiillosta.
Meillä kaksi tulisijaa, ja pääasiassa puulämmitys.
Puulämmitys tullaan kieltämään lähivuosina saastutuksen vuoksi.
Tarkoiti varmaan, että appiukko laittoi pellit liian aikaisin kiinni kun hälytin pärähti. Vai varottaako se häkävaroitin siitäkin, että kun pellit laittaa liian myöhään kiinni niin talossa onkin lämmityksen jälkeen pakkasta.. Anna appiukon hoitaa ne lämmitykset ja mene poju muualle leikkimään mittareittes kanssa ku et lämmittämisestä tunnu tietävän yhtikäs mittää.