Hämmästyin tänään melkoisesti. 30-vuotias ystäväni on nyt työskennellyt yli 11 vuotta koulusihteerinä. Sinä aikana hän on ehtinyt kerätä yli 100 000 € säästöt.
Miten ihmeessä sillä liksalla? Eihän se ole bruttina kuin jotain vähän yli 2 000 €/kk. En tajua, kun ei hän ole mitään perintöjäkään saanut.
Kommentit (65)
Nostan hattua koulun kanslistille! Mulla on vasta n. 66 000 euron säästöt vaikka olen ollut töissä kauemmin (ja olen muutenkin vanhempi) kuin ap:n kaveri mutta kun on tuota asuntolainaa tuossa vielä jäljellä jonkin verran...
Aika monet säästää kun harrastaa liikuntaa ja kerää sieniä ja ostaa torilta tuoretta sekä monet ei juo edes kahvia koskaan leipoo itse ja pitää samoja vaatteita 20 vuotta.Siivoojat saa maksettua oman asunnon sillä vuokrarahalla kk ja vielä kun kutoo sukkia ja tekee vähän ylityötä saa matkustaa kerran vuodessa.Milö pakko sun on maksaa toisten asunto osakkeita kun vuokralla maksaa omaakin.Siivojilla jää käteen 1000€ kk -1400€ kk miettikää nyt Herra Jumala vuokra on 500-900€ kk millä maksaa omaa.Jos vuokra on 500-700€ kk jää ruokaan kuitenkin minimi.Sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ns sivutuloja...
Niin kuin sinulla on?
Jos on sirpakka tytsy niin voi hankkia lisätienestejä toimimalla sihteerikkönä vanhemmille herrasmiehille.
Olen itsekin laittanut viime vuosina säästöön ja sijoituksiin noin 11 000 euroa per vuosi vaikka asun vuokralla. Onnistuu, kun ei ole lapsia tai autoa, ja vielä helpompaa on jos on puoliso jonka kanssa jakaa asumis- ja ruokakuluja.
Itse en tosin vielä parikymppisenä ymmärtänyt pitkäjänteisen säästämisen ja sijoittamisen tärkeyttä vaan palkka meni ravintolakäynteihin, matkusteluun, vaatteiden (ja myös niiden laukkujen) osteluun sekä kodin sisustamiseen.
Mä olen kerryttänyt viidessä vuodessa yli 100t salkun ja ollut tuosta pari vuotta lasten kanssa kotonakin 300e kk tuloilla :D T. Teslaa ja bitcoinia
Onko sulla muuta elämää ympärilläs kuin tyhjä talo ja seinät? Mitään kokemuksia?
Arkielämän "Greta Garbo": hän lähti liikkeelle erittäin köyhänä tyttösenä, mutta vaurastui jo hyvin varhain. Kunnioitan!
Helposti. Minä säästin viime vuonna 1000€ vaikka elin viime vuoden käytännössä pelkällä opintotuella ja lainalla, kun työt väheni niin, että esimerkiksi marraskuussa mulla oli 1 työvuoro, joka kesti 4 tuntia.
Miten ne seinät tekee sut onnelliseksi? Jos niissä on 100 000 euroa kiinni?
Ostat yhden paidan vuodes ja säästät loput seiniin. Jokainen tavallaan. Tuokin voi olla sairaus.
757 euroa keskimäärin säästöön joka kuukausi niin tuo 100 000 on kasassa. Jos on sijoittanut näitä niin ei tarvita lähellekään tuota summaa koska pörssikurssien arvot ovat nousseet todella paljon tuona aikana.
Osta oma asunto kirjoitti:
Aika monet säästää kun harrastaa liikuntaa ja kerää sieniä ja ostaa torilta tuoretta sekä monet ei juo edes kahvia koskaan leipoo itse ja pitää samoja vaatteita 20 vuotta.Siivoojat saa maksettua oman asunnon sillä vuokrarahalla kk ja vielä kun kutoo sukkia ja tekee vähän ylityötä saa matkustaa kerran vuodessa.Milö pakko sun on maksaa toisten asunto osakkeita kun vuokralla maksaa omaakin.Siivojilla jää käteen 1000€ kk -1400€ kk miettikää nyt Herra Jumala vuokra on 500-900€ kk millä maksaa omaa.Jos vuokra on 500-700€ kk jää ruokaan kuitenkin minimi.Sähkö.
Hassua kun mainitsit, mä maksoin laitoshuoltajan tutkinnolla asuntolainani. Loppui 35-vuotiaana.
Peruspalkka on täällä 2000 euroa, lisien kanssa se 2000 on netto. Monihan ei sillä edes elä.
Vierailija kirjoitti:
Osta oma asunto kirjoitti:
Hassua kun mainitsit, mä maksoin laitoshuoltajan tutkinnolla asuntolainani. Loppui 35-vuotiaana.
Peruspalkka on täällä 2000 euroa, lisien kanssa se 2000 on netto. Monihan ei sillä edes elä.
Ei ainakaan Susanna Koski. Tosin hänen kulurakenteensakin on kuulemma erilainen.
Ehkä hyödyntää myös S-ryhmän ilta-alea (= -60 %:n sapuskat).
Mun koulusihteerituttuni mies peri rahaa. Mies maksaa kaiken ja tutultani jää kaikki säästöön :)
Tarkan sentin mimmi, niistä minä tykkään. :)
Ajatelkaa, mitä esimerkiksi joku lääkäri voi saada samassa ajassa säästöön?
Koko vuosi töitä ja sillä yksi ulkomaanmatka vuodessa.
Vuokra-asuntoja on ihan uusissa kerrostaloissa, saa levätä, katsoa telkkaria, 6 eurolla viikko leipoo 30 pullaa ja pellillisen mokkapaloja.
Ja siivouksen joutuu eläkkeellä itse maksamaan, jos rikkoo paikkansa töissä niin kiva, mitä isompi asunto sitä kalliimpaa.
Sillä tavalla lienee tehty että asuu mahdollisimman halvalla vuokralla ja laittaa ihan kaiken loppu palkan kuussa tunnettuihin sijoitusinstrumentteihin. 10 000 euroa vuoteen rahastoon tekee 10 vuodessa hyvän potin. Ei se vuokralla asuminen sinänsä ole huono asia jos nettotuloista jää tarpeeksi käteen vuokran jälkeen sijoittamiseen jonka tuotto on suurella todennäköisyydellä selkeästi korolle-korkoa tuottona parempi kuin ikääntyvän ok-talon tuleva myyntihinta tulee olemaan jota niin moni makselee 15 vuotta korkojen kera kuluineen pariskuntana.