Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta kiusataan lukiossa

Vierailija
07.05.2015 |

Lasta itseään asia ei kuulemma haittaa vaan aikoo kuulemma suosiolla odottaa kunnes pääsee AMKhon tai yliopistoon, mutta itseä surettaa!

Kiusaaminen on kuraattorin mukaan eristämistä, huhujen levittelyä ja kiristämistä. Mitä voin tehdä vai kannattaako tehdä mitään kun lapsen mukaan asia on ok.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen ei ole ikinä ok. Voi vielä pahentua tuosta jos lapsesi ajattelee sen olevan ok. Kiusaaja saa mielihyvää siitä kun toinen kärsii ja jatkaa sitä keinolla millä hyvänsä, kunnes onnistuu.

Vierailija
2/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on harvinaisen kypsä. Kyllä elämä helpottaa hänellä, kun pääsee seuraavaan kouluun. Lapsesi osaa jättää kiusaamiset omaan arvoonsa. Ole kuitenkin tukena ja kuuntelijana, jos lapsi haluaa sulta neuvoja. Olet silti ihana äiti, kun välität ❤

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt, että lukiossa vielä kiusaamista :( vaikka miksi ei, onhan työpaikoillakin. Olen tainnut elää pullossa, luulin että kiusaaminen jää peruskouluun.

Vierailija
4/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukioissa yleensä oo kiusaamista. Täytyy keskittyä opiskeluihin . 

Vierailija
5/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika lapsessa on, kun vielä lukiossa kiusataan? Yleensä tuonikäiset ovat jo fiksumpia... Onko lapsesi esimerkiksi ylimielinen toisia kohtaan? Tuli vaan mieleen tuosta, kun odottaa ilmeisesti pääsevänsä "fiksumpaan" kouluun.

Vierailija
6/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:25"]

Mikä vika lapsessa on, kun vielä lukiossa kiusataan? Yleensä tuonikäiset ovat jo fiksumpia... Onko lapsesi esimerkiksi ylimielinen toisia kohtaan? Tuli vaan mieleen tuosta, kun odottaa ilmeisesti pääsevänsä "fiksumpaan" kouluun.

[/quote]

Ei ole omien sanojensa mukaan ylimielinen. Hyvä koulussa kylläkin ja omaa noin 9,5 keskiarvon mutta ei ole koskaan ollut leuhka. Ei hän "fiksuuden" takia AMK:ta/yliopistoa odota vaan on luonnehtinut "aloittavansa alusta" uudella paikkakunnalla sitten, kun olen kysynyt haluaako hän kiusaamiselle jotain tehtävän. 

-AP 

Vierailija
7/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tytöllä muista ympyröistä kavereita? Niitä olis hyvä olla että jaksaa.

Vierailija
8/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonkun pikkupaikkakunnan sukusiittoisten idioottien kansoittama lukio? Jos on, niin en ihmettele kyllä yhtään että kiusaavat hyvin pärjäävää oppilasta koulussa. Isommissa ja parempitasoisissa harvemmin kiusataan, olisiko vaihto sellaiseen mahdollinen?

Vierailija
9/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:25"]

[/quote]

Kyllä MINKÄÄNikäisiltä ei voi odottaa minkäänlaista fiksuutta tai käytöstapoja. Tämän olen oppinut opiskelu- ja työpaikoilla. Kyllä siinä alkaa helposti vähän ylimieliseksi kun aikuiset yli kaksikymppiset kiusaa huudellen jotain "haisee pahalle" -solvauksia.

Vierailija
10/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:32"]

Onko jonkun pikkupaikkakunnan sukusiittoisten idioottien kansoittama lukio? Jos on, niin en ihmettele kyllä yhtään että kiusaavat hyvin pärjäävää oppilasta koulussa. Isommissa ja parempitasoisissa harvemmin kiusataan, olisiko vaihto sellaiseen mahdollinen?

[/quote] 

Valitettavasti pieni on lukio ja paikkakunta, mutta paikkakunnan vaihto on käynyt kyllä mielessä muutenkin kun lapsen takia. Vaihto ei ehkä ole mahdollinen ellen minäkin mutta samalla, joka on tosin ihan realistinen mahdollisuus. Olen määräaikaisessa työssä nyt vielä kaksi kuukautta kesäkuun loppuun asti, sen jälkeen mikään ei periaatteessa sido meitä tälle paikkakunnalle (meitä on vain minä ja tyttö koska olen eronnut). Lapsikin ehkä pääsisi haaveilemaansa luonnontiedelukioon (mihin en siis häntä alunperin valitettavsti saanut taloudellisen tilanteen ja etäisyyksien takia). Jos ei sellaiseen niin ainakin isompaan lukioon missä huhuja toivottavasti kiertää vähemmän. Pitää keskustella tytön kanssa asiasta. Itsellekin muutto voisi tosiaan olla positiivinen juttu kun mietin asiaa.

Vierailija
11/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:32"]

[/quote] 

Valitettavasti pieni on lukio ja paikkakunta, mutta paikkakunnan vaihto on käynyt kyllä mielessä muutenkin kun lapsen takia. Vaihto ei ehkä ole mahdollinen ellen minäkin mutta samalla, joka on tosin ihan realistinen mahdollisuus. Olen määräaikaisessa työssä nyt vielä kaksi kuukautta kesäkuun loppuun asti, sen jälkeen mikään ei periaatteessa sido meitä tälle paikkakunnalle (meitä on vain minä ja tyttö koska olen eronnut). Lapsikin ehkä pääsisi haaveilemaansa luonnontiedelukioon (mihin en siis häntä alunperin valitettavsti saanut taloudellisen tilanteen ja etäisyyksien takia). Jos ei sellaiseen niin ainakin isompaan lukioon missä huhuja toivottavasti kiertää vähemmän. Pitää keskustella tytön kanssa asiasta. Itsellekin muutto voisi tosiaan olla positiivinen juttu kun mietin asiaa.

[/quote]

Siitä vain, se voi olla todella suuri helpotus tyttärellesi. Hän on siitä onnellinen että hänellä on äiti joka välittää asiasta... Minun äitini ei välitä.

t. Toinen kiusattu lukiolainen 

Vierailija
12/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolainen ei ole enää lapsi. Nuori aikuinen se on.

Vierailija
13/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiossa oli rikkaiden jengi. Ne kiusasivat vähätuloisempien perheiden lapsia. Kiusaaminen kuvottaa.

Vierailija
14/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa otyaa huomioon, että lapsesi voi myös "filmata" olevansa ok, mutta pinnan alla saattaa olla muitakin ajatuksia. Nuo luettelemasi kiusaamistyylit kun ovat pahinta laatuaan, niistä ei jää fyysistä jälkeä.

Kuulin männä viikolla, että 80% koulua käyneistä on kokenut jonkunasteista kiusaamista. Jäätävä luku.

Vierailija
15/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:52"]Lukiolainen ei ole enää lapsi. Nuori aikuinen se on.
[/quote]

Äidille lapsi on aina lapsi. Piste.

Vierailija
16/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi "vanhemman" oloinen kun mitä on? En tarkoita sellaisella tavalla millä pissikset koettaa näyttää ikäistään vanhemmalle, vaan onko hän "fiksu" keskustelukumppani, sellainen aikuismainen jämäkän oloinen? Jos se ei ole vain saanut kavereita kun on yksinkertaisesti muita älykkäämpi/kehityksessä edellä, niinkin voi käydä. "Älykäs" ihminen ei välttämättä koe yhteenkuuluvuutta kun ei ehkä jaa samoja kiinnostuksen kohteita. Tiedän muutaman joille on käynyt näin, yliopistossa on helpottanut. Etenkin luonnontiedesuuntautuneesta henkilöstä tulee tää mieleen :/ 

Vierailija
17/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu kuraattorin kanssa. Mistä muuten sait alunperin tietää? Ottiko kuraattori yhteyttä sinuun vai kertoiko lapsi? 

Vierailija
18/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 23:11"]

Puhu kuraattorin kanssa. Mistä muuten sait alunperin tietää? Ottiko kuraattori yhteyttä sinuun vai kertoiko lapsi? 

[/quote]

Kuraattori otti yhteyttä että erään toisen teinien välisen tapauksen josta minäkään en sen enempää tiedä selvittelyssä oli tullut esiin että lastani kohdellaan huonosti joidenkin oppilaiden toimesta. Hän oli selvittänyt asiaa ja jututtanut tyttöä ja sain kuvan että kiusaaminen olisi melko laajaa. :( -ap

Vierailija
19/25 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannustan sinua ap nostamaan kytkintä! Tyttäresi on selvästi lahjakas ja haluaa panostaa koulunkäyntiin. Voin omasta kokemuksesta kertoa, että tuollainen tyttö puhkeaa suorastaan kukkaan, kun pääsee opiskelemaan motivoituneessa seurassa fiksujen nuorten kanssa! Jos mikään ei teitä siellä tuppukylällä pidättele, niin vaihtakaa maisemaa jotta tyttö pääsee haluamaansa luonnontiedelukioon. Voin melkein luvata, ettet tule katumaan.

Vierailija
20/25 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun nostan vanhaa ketjuani mutta pakko tulla sanomaan kiitos teille AV-mammoille, tämän keskustelun jälkeen sain viimeinkin rohkeutta toteuttaa se mikä on leijunut ajatuksen tasolla jo vähän pidempään: minä ja tyttö muutimme isompaan kaupunkiin. Minä olen saanut töitä, ja tyttö pääsi luonnontiedelukioon, valitettavsti ei varsinaisesti luonnontiedelinjalle (koska sinne olisi pitänyt hakea lukion alussa) mutta lukiossa on tarjolla paljon syventäviä ja soveltavia luonnontieteiden kursseja myös yleislinjan opiskelijoille, ja kuulemani mukaan lukion opettajat ovat hyvin päteviä ja motivoituneita työhönsä, olen tavannutkin erään matematiikan opettajan joka vaikutti erittäin osaavalta. 

Tyttö on innoissaan, hänestä uusi koulu on mahtava. Meillä on käynyt yksi kaverikin hänen luonaan, tekivät lähinnä läksyjä yhdessä mutta siitä se lähtee :). 

-AP 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi