Mistä OIKEASTI KESTÄVIÄ ja kivannäköisiä VAATTEITA?
Onko vinkkejä mistä saisi ostettua vaatteita, joita ei tarvitse laittaa roskiin viimeistään viidennen pesukerran jälkeen?
Mielellään kohtuuhintaisia mutta halvalla ei hyvää saa niin kai tässä ale aikana voi vähän enemmän rahaa laittaa..
Eli miltä merkiltä saa varmasti kestäviä (nuorten) naisten vaatteita? Mielellään ei-suomalaisia merkkejä, en asu Suomessa niin hankala tilata suomikaupoista
Kommentit (43)
Itse olen ostanut edullisia merkkejä, heilläkin löytyy laadukaampia sieltä joukosta. Todella kannataa katsoa sitä tuotelappua. Kokeilla kangasta käsillä miltä tutnuu. Suosin itse luonnonkuituja. T-paitoja todella vaikea enään löytää paksua hyvää puuvillaa, kuten joku jo sanoikin. Viskoosista pidän myös. Kankaasta kannatta tehdä rypistystesti. Rypistä kangasta nyrkissä, päästä irti, jääkö ihan ryppyiseksi vai oikeneeko suht hyvin pian. Saumoja kannattaa katsoa, tosin sauman voi aika hyvin korjata. Jos osta trikoo tuotteen, katso kiertääkö kangas valmiikis tai onko "leikattu" vähän sinne päin, jos näin niin alkaa kiertää heti pesussa. Akryyli nypyyntyy eritääin nopeasti. Kokemuksella oppii vähitellen. Netistä ostaminen on todella paljon vaikeampaa.
Pesemisessä kannattaa myös olla huolellinen. Erotella värit ja kääntää nurinpäin. Oikea pesulämpötila.
Eikä turhaan paljon pesuainetta.
Voi liottaa aineella esim. kainalot 1 vrk, kyllä lähtee, huuhtelua vain.
Nypyt ei haittaa, niistä tulee muoti, kun ilmasto etenee aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materiaalivalinnoilla voi jonkun verran vaikuttaa. Halvat neuleet ovat hirveitä. Farkuissa ja housuissa kestävyyttä lisää jos seassa on polyesteriä. Urheilumerkkien takit paksulla päälliskankaalla yleensä kestävät jos vetoketju ei leviä. Samoin sekoitekankaiset paitapuserot kestävät kohtuu hyvin ( valitse siliävä kangas).
Miten tietää laadun esim perus t paidassa, joka on 100% puuvillaa? Miehen kaikki t paidat kestää vuosia ja ei nypläänny, värit on kirkkaat. Minun t paidat taas (myös 100% puuvillaa) kestää sen viisi pesukertaa. Miksi minun t paitani ovat niin paljon huonompia?
Koska miesten vaatteet ovat laadukkaampia. Jopa saman merkin sisällä. Osta miesten T-paitoja. Niin minä teen.
Jos puolisko on ongelmana, se on oma lajinsa.
Mulla on täysin uudenveroiset Fjällrävenin housut ja Lindeksin collegepaita, joita pidän melkein aina. Housuihin ei tartu edes lika, joten olen pessyt ne vain kerran puolen vuoden aikana. Viihdyn näissä tosi hyvin, ja olen vähitellen luopunut monista muista turhista vaatteista.
Jos peset käsin, et liian usein. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin uudenveroiset Fjällrävenin housut ja Lindeksin collegepaita, joita pidän melkein aina. Housuihin ei tartu edes lika, joten olen pessyt ne vain kerran puolen vuoden aikana. Viihdyn näissä tosi hyvin, ja olen vähitellen luopunut monista muista turhista vaatteista.
Lisäys: Kivannäköisyydestä en osaa sanoa, mutta itse tykkään paljon.
N22
Siis ihan kaikkialta! Myös H&M:ltä. Ole tosi tarkkana materiaaleista ja leikkauksista äläkä osta liian pieniä vaatteita. Suosittelen aina katsomaan miesten osasto (paidat, neuleet, takit yms.), laatu on niin paljon parempaa kuin naisten puolella ja hinnat halvempia. Osta ainoastaan puuvillaa, pellavaa, villaa (merinoa ja kashmiria), silkkiä. Unohda kaikki muoviset vaatteet, varsinkin akryyli ja polyesteri. Tärkeintä on että vaate sopii juuri sinun vartalollesi (vie räätälille jos tarvitsee vähän lyhentää/kaventaa) ja tuntuu ihanalta. Ja että rakastat sitä, silloin on ihan sama onko se Prismasta, tuut käyttämään sitä aina. Merkillä ei niin väliä, mut itse olen löytänyt hyviä ja laadukkaita vaatteita jotka kesää vuodesta toiseen Uniqlolta, H&M:ltä, Zaralta (olen erittäin tarkka materiaalien suhteen ja huollan luonnonkuidut suositusten mukaan)
Ei mistään. Odotan todella että pääsisi taas joskus normaalisti reissaamaan ulkomaille. Ulkomailla tykkään tehdä isot vaatehankinnat ja laatu on ollut lähes aina priimaa. Vaateliikkeitäkin isommat valikoimat. Ihania värikkäitä vaatteita. Meiltä Suomesta tuntuu löytyvän vain perus paskanruskeita tai harmaita rättejä.
Vapon perunasäkkitehtaalta saa lujia vaatteita. Turvetuotannon vähentämisen ja puunpolton kieltämisen seurauksena tuotevalikoimaa on jouduttu laajentamaan. Malliston väriuutuuksina ovat ruskeanharmaa ja harmaanruskea.
Jaloin pesten ei tule suihkussa hangatuksi liikaa, ja pesuaine on jokin hellä.
Kuka toisi Kiinasta Mao-pukuja 60-luvun ajoilta. Kestävät paremmin.
70-luvun Marimekon paidat kestävät vieläkin.
Materiaalista kiinni. Luonnonkuidut ovat lähtökohtaisesti parempia kun tekokuidut. Samoin kengissä ja laukuissa nahka on parempaa kuin tekonahka.
Sekoiteneuleetkin, joissa on 60-80% villa on hyviä. Polyesteri ja akryyli on tekokuiduista pahimmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/arkive-atelier---huolla-9789512416967…
Suosittelen, että ostat tämän kirjan ja opettelet vaatteiden pesun uusiksi. Edes halvimpia markettirättejä en ole saanut 5 pesulla käyttökelvottomiksi.
En kyllä viitsi kirjaa ostaa, mutta voisitko sinä neuvoa mitä teen väärin? Täällä av palstalla luen miten jotkut pesee kaiken 60 asteessa, no, minä pesen 30, puhtauteen olen ihan tyytyväinen kun vaatteet ovat uusia mutta viiden pesun jälkeen vaatteet ei näytä puhtaalta, vaan nypläänyyneeltä ja keräävät kaiken pienen karvan. Meillä ei ole edes lemmikkejä.
Eli pitääkö minunkin pestä 60? Käytän kyllä 40 joskus mutta mies valittaa että vaatteet kutistuu joten tummat ainakin pesen 30 asteessa.
Ohjelmana käytän yleispesua tai tummille vaatteille niille tarkoitettua, tummat vaatteet ka farkut, ohjelmaa
Mitäpä jos katsoisit vaatteen pesuohjeen. Sen jälkeen tiedät missä lämpötilassa vaate kannattaa pestä
Merkillä ei väliä mutta opiskele hieman materiaaleista. Itse en esimerkiksi osta neuletta missä on vähääkään akryyliä.
Olen löytänyt hyviä vaatteita halvalla esimerkiksi Uniqlolta, tosin niitäkin pitää vähän kahlata läpi. Myös muutama ei niin laadukas on tullut vastaan.
En kyllä viitsi kirjaa ostaa, mutta voisitko sinä neuvoa mitä teen väärin? Täällä av palstalla luen miten jotkut pesee kaiken 60 asteessa, no, minä pesen 30, puhtauteen olen ihan tyytyväinen kun vaatteet ovat uusia mutta viiden pesun jälkeen vaatteet ei näytä puhtaalta, vaan nypläänyyneeltä ja keräävät kaiken pienen karvan. Meillä ei ole edes lemmikkejä.
Eli pitääkö minunkin pestä 60? Käytän kyllä 40 joskus mutta mies valittaa että vaatteet kutistuu joten tummat ainakin pesen 30 asteessa.
Ohjelmana käytän yleispesua tai tummille vaatteille niille tarkoitettua, tummat vaatteet ka farkut, ohjelmaa